ایران جزء هفت کشور دنیا در ساخت توربین های گازی در جهان
ایران جزء هفت کشور دنیا در ساخت توربین های گازی در جهان
عباس علی‌آبادی مدیرعامل شرکت مپنا در نشست خبری که گفت: در احداث نیروگاه با کمک توان داخلی به خودکفایی و خوداتکایی کامل رسیدیم تا جایی‌که در تمام سطوح و تمامی مقیاس‌ها توان این را داریم که تجهیزات را طراحی، ساخت و نصب کنیم.

عباس علی‌آبادی مدیرعامل شرکت مپنا در نشست خبری که گفت: در احداث نیروگاه با کمک توان داخلی به خودکفایی و خوداتکایی کامل رسیدیم تا جایی‌که در تمام سطوح و تمامی مقیاس‌ها توان این را داریم که تجهیزات را طراحی، ساخت و نصب کنیم.

وی تصریح کرد: کسی نیست که امروزه در خصوص تحریم‌های ظالمانه و فشار کشورهای بیگانه آگاهی نداشته باشد. این تحریم‌ها هزینه های زیادی متحمل کشور کرده؛ اما و در کنار این موارد تحریم‌ها برای کشور موثر بوده است.

علی‌آبادی افزود: با وجود شرایط سخت در کشور ایران توانست موفقیت‌هایی را در عرصه‌های مختلف کسب کند. نمونه آن توربین گازی است که با همکاری صنعت و دانشگاه‌ها در کشور به مرحله تولید رسیده است و این امر مهم سبب شده که ایران به عرصه خودکفایی در این بخش برسد.

وی ادامه داد: حدود ۴۰ میلیون یورو برای ایجاد زیرساخت و طراحی و نصب سرمایه‌گذاری شده است.

مدیر عامل گروه مپنا گفت: در دنیا کشورهایی هستند که برخی تجهیزات نیروگاهی را می‌سازند؛ ولی گروه مپنا الان مدعی آن است که در تمام مقیاس ها در ساخت نیروگاه به خودکفایی رسیده است.

علی‌آبادی تصریح کرد: این پیشرفت ناشی از شرایط تحریم بوده و اگر شاید این شرایط نبود، به این توفیق دست نمی‌یافتیم. اکنون در تولید مواد اولیه تا طراحی ماشین نیروگاه و ساخت تجهیزات از سیستم های کنترل تا سیم و کابل از توربین تا تجهیزات دیگر به مدد استعدادهای درخشان و جوانان و مهندسان متخصصان دانشمندان و دانشگاه به خودکفایی رسیده ایم.

علی‌آبادی با اشاره به نقش ماشین های دوار و توربین گازی آن را یکی از افتخار آمیزترین تجهیزات دنیا دانست و تصریح کرد: در تمامی حمل و نقل همه هواپیماها در حوزه حمل و نقل دریایی و ریلی از این توربین ها استفاده می شود.

گفتنی است؛ نخستین نیروگاه ۴۲ مگاوات گازی ساخت گروه مپنا، در تاریخ یازدهم اردیبهشت ۹۸ در حومه شهر زاهدان با توان اسمی به بهره برداری رسید و برگ زرین دیگری در کارنامه پر افتخار گروه مپنا رقم خورد.

این نیروگاه که مجموعه ای از دستاوردهای ارزشمند و نوین از پروژه های تحقیق و توسعه گروه مپنا از جمله نخستین توربین گاز ساخت داخل در رده ۴۰ مگاوات، نخستین ژنراتور ۴۵ مگاوات و سامانه برق و کنترل پیشرفته بومی است. به طور کامل توسط متخصصان داخلی از شرکت های گروه مپنا طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است.

در قلب نیروگاه گازی ۴۲ مگاواتی مینا، نخستین واحد توربین جدید گازی پیشرفته گروه مینا به نام MGT40 جای گرفته است. پس از مطالعات و بررسی کلیه روش های موجود برای طراحی توربین بنای طراحی و ساخت تجهیزات این واحد در شهریور ۱۳۹۱ و طی پروژه مشترک معاونت پژوهش و فناوری گروه مپنا و واحدهای تحقیق و توسعه مستقر در شرکتهای مپنا پایه گذاری شد.

با تعریف پروژه، فاز مطالعاتی آن بلافاصله آغاز و با توسعه دانش های فنی مورد نیاز، تجهیزات اولین واحد طراحی و ساخته شد. نیروگاه ۴۳ مگاواتی گازی مینا به گونه ای طراحی شده که علاوه بر استفاده از گاز طبیعی، قابلیت مصرف سوخت مایع را نیز دارد. از طرف دیگر این نیروگاه گازی به آسانی قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی را دارا بوده و در واحدهای تولید همزمان برق و حرارت (CHP) هم قابل کاربرد است.

طراحی توربین پیشرفته MGT40 حاصل تلاش متخصصان شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) است که قابلیت هر دو کاربرد تولید برق و رانش مکانیکی را دارا است و به دلیل ضریب اطمینان بالای ۹۹ درصد، علاوه بر استفاده نیروگاهی، در صنایع نفت و گاز نیز محصول پر کاربردی خواهد بود.

توان این توربین در شرایط ایزو ۴۲٫۲ مگاوات و راندمان آن بالای ۳۲ درصد است. علاوه بر توربین، ژنراتور نیروگاه با ظرفیت ۴۵ مگاوات و سامانه پیشرفته برق و کنترل آن به صورت کامل و به ترتیب توسط متخصصان شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) و شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) طراحی، ساخته و به اجرا در آمده است. سایر تجهیزات جانبی توربین و ژنراتور نیز توسط متخصصان شرکت های گروه مپنا طراحی و ساخته شده است.

مجری و نصب کننده اولین واحد از نیروگاه گازی ۴۲ مگاوات مپنا (نیروگاه ۴۲ مگاواتی زاهدان)، شرکت نصب نیرو از مجموعه شرکت های گروه مپنا و مدیریت پروژه بر عهده بخش برق شرکت مپنا بوده است؛ همچنین راه‌اندازی واحد توسط شرکت بهره برداری و تعمیراتی مپنا (M&0) صورت گرفته است.

از مزایای این پروژه می توان به قابلیت سریع زمان ساخت، نصب و راه اندازی اشاره کرد. گرچه نیروگاه های مقیاس بزرگ، پاسخگوی نیاز تعداد انبوه‌تری از مشترکان برق هستند؛ اما ساخت، احداث و راه اندازی آنها فرایندی چندساله است، از این رو احداث نیروگاه مقیاس کوچک ۴۲ مگاواتی که از توان تأمین برق برای ۴۰ هزار مشترک در هر شبانه روز برخوردار است راهکاری مناسب جهت رفع سریع نیازهای برق است.

عملیات احداث و راه اندازی اولین واحد از این محصول، از زمان تحویل زمین تا سنکرون واحد در کمتر از ۱۰ ماه محقق شده است و بر اساس برنامه ریزی ها و تجربیات کسب شده، این زمان در پروژه های بعدی به کمتر از ۶ ماه می تواند تقلیل یابد.

از دیگر مزایای نیروگاه جدید گروه مپنا، قابلیت احداث و نصب آن در زمینی به ابعاد حدود ۵۰ در ۶۰ متر است و هر گاه که محدودیت های زمان، هزینه و فضای احداث وجود داشته باشد نیروگاه جدید گروه مپنا به عنوان یک محصول کاملا بومی، جایگزینی بدون رقیب برای غلبه بر کمبود برق و یا جبران افت ولتاژ شبکه محسوب خواهد شد. از طرف دیگر این محصول، توان بالایی در زمینه قابلیت های تولید جزیره ای و خارج از شبکه دارد. توسعه محصول جهت پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان از اهداف راهبردی گروه مپنا است. MGT40، علاوه بر آنکه محصول قابل اطمینانی برای صنعت برق کشور خواهد بود، به.