ایستگاه فضایی چین به اندازه ۵۰ زمین فوتبال
ایستگاه فضایی چین به اندازه ۵۰ زمین فوتبال
چین ایستگاه فضایی زمینی خود را که به وسعت ۵۰ زمین فوتبال است، افتتاح کرد. این تاسیسات موسوم به SESRI دارای چهار آزمایشگاه اصلی است که امکان شبیه‌سازی محیط‌های مختلف فضایی را فراهم می‌کند.

چین ایستگاه فضایی زمینی خود را که به وسعت ۵۰ زمین فوتبال است، افتتاح کرد. این تاسیسات موسوم به SESRI دارای چهار آزمایشگاه اصلی است که امکان شبیه‌سازی محیط‌های مختلف فضایی را فراهم می‌کند.

به گزارش صبح اقتصاد بزرگترین شبیه‌ساز محیط فضایی جهان که به ایستگاه فضایی زمینی نیز معروف است، آزمایشات خود را به پایان رسانده و به شکل رسمی عملیات خود را در چین آغاز کرده است.

به نقل از «ساوث چاینا مورنینگ پست»(SCMP)، این تاسیسات که زیرساخت شبیه‌سازی و تحقیقات محیطی فضایی(SESRI) نامیده می‌شود، در شهر هاربین در شمال شرقی چین واقع شده است.

جاه‌طلبی‌های رو به رشد چین در فضا فقط به وسایل نقلیه پرتابی یا ایستگاه فضایی محدود نمی‌شود، این کشور می‌خواهد تا پایان این دهه خود را به عنوان یکی از قدرت‌های اصلی هوافضای جهان تثبیت کند و تا سال ۲۰۴۵ به یک قدرت فضایی بزرگ تبدیل شود.

چین پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ای را در حوزه‌های مختلف مرتبط با فضا در راستای این هدف، از جمله ایجاد ایستگاه فضایی مستقل و احداث پایگاه روی ماه راه‌اندازی کرده است.

چین برای اطمینان از ایمنی فضانوردان خود نیاز به درک بهتری از محیط‌های پیچیده و خشن فضا دارد، شرایطی که فضاپیماهای چینی تحت آن کار خواهند کرد.

چین ابتکار جالبی در این مورد به خرج داده است. این کشور به جای پرتاب فضاپیماهای آزمایشی به مدار زمین برای جمع‌آوری این داده‌های حیاتی، یک ایستگاه زمینی ساخته است که به شکل مقرون به صرفه محیط فضا را شبیه‌سازی می‌کند.

ایستگاه فضایی چین به اندازه ۵۰ زمین فوتبال

در مورد SESRI چه می‌دانیم؟

این تاسیسات برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ تایید شد و توسط موسسه فناوری هاربین و شرکت علوم و فناوری هوافضای چین ساخته شد.

این تاسیسات در پارک نوآوری علم و فناوری هاربین قرار دارد و دارای چهار آزمایشگاه اصلی است که کل مساحت تحت پوشش آن معادل ۵۰ زمین فوتبال است.

هر یک از این آزمایشگاه‌ها برای مطالعه جنبه خاصی از فناوری‌های فضایی مانند محیط فضا، علم پلاسما، محیط‌های مغناطیسی و پرورش حیوانات طراحی شده‌اند.

این آزمایشگاه‌ها شبیه‌سازهایی دارند که شرایط مختلف فضایی مانند ریزگرانش، دمای بسیار پایین، گرد و غبار فضایی و تابش خورشیدی را شبیه‌سازی می‌کنند.

به عنوان مثال، اتاق شبیه‌سازی غبار ماه دو متر مکعب حجم دارد و می‌تواند برای مطالعه تأثیر گرد و غبار بر فضاپیماها، فضانوردان و لباس‌های فضایی آنها استفاده شود یا آزمایشگاه محیط مغناطیسی می‌تواند یک میدان مغناطیسی نزدیک به صفر برای آزمایش تجهیزات قبل از پرتاب ایجاد کند.

یک همکاری بین‌المللی

تاسیسات SESRI سال گذشته عملیات آزمایشی خود را آغاز کرد که این آزمایشات این هفته به پایان رسید. بر اساس گزارش‌ها از ژوئن گذشته تاکنون تمامی اجزای سیستم به ‌طور پیوسته در حال اجرا و آزمایش بوده‌اند.

اکنون این تاسیسات به محققان اجازه می‌دهد تا پارامترهای خود را تنظیم کنند و آزمایش‌هایی را مطابق با نیازهای علمی و مهندسی انجام دهند.

چینی‌ها می‌گویند، مؤسسات شریک در این پروژه قبلاً فعالیت خود را در این مرکز آغاز کرده‌اند و روی فناوری‌ها و نوآوری‌های کلیدی آن کار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی شین‌هوا، ۱۱۰ دانشگاه و مؤسسه علمی و فناوری از بیش از ۳۰ کشور در حال حاضر توافق نامه‌هایی را برای استفاده از این تاسیسات امضا کرده‌اند. این تاسیسات احتمالاً نخبگان جهانی و برترین موسسات علمی را از سراسر جهان به این مرکز جذب خواهد کرد.

این تاسیسات علاوه بر کمک به سفرهای فضایی، امکان پرورش کشاورزی و آزمایش‌های علوم زیستی را نیز فراهم می‌کند و راه را برای آینده‌نگری هموار می‌کند که در آن بشریت سفرهای فضایی را به امری طبیعی تبدیل کرده و در حال ایجاد مستعمرات در سیارات دیگر است.

به گفته مقامات چین، مرکز SESRI به توسعه دستگاه‌های الکترونیکی برای کاربردهای هوافضا و درک پدیده‌هایی مانند امواج گرانشی نیز کمک خواهد کرد.

  • منبع خبر : ایسنا