بحران تورینگن و داغ شدن بازار گمانه زنی‌ها درباره فروپاشی زودتر از موعد دولت آلمان
بحران تورینگن و داغ شدن بازار گمانه زنی‌ها درباره فروپاشی زودتر از موعد دولت آلمان
با اعلام کناره گیری رئیس حزب دموکرات مسیحی پیامد بحران ایجاد شده به دلیل انتخابات تورینگن، دولت ائتلافی آلمان مجددا در شرایط دشواری قرار گرفته و بازار گمانه زنی‌ها درباره فروپاشی زودتر از موعد آن داغ شده است.

بحران تورینگن و داغ شدن بازار گمانه زنی‌ها درباره فروپاشی زودتر از موعد دولت آلمان

با اعلام کناره گیری رئیس حزب دموکرات مسیحی پیامد بحران ایجاد شده به دلیل انتخابات تورینگن، دولت ائتلافی آلمان مجددا در شرایط دشواری قرار گرفته و بازار گمانه زنی‌ها درباره فروپاشی زودتر از موعد آن داغ شده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، کناره گیری “آنگرت کرامپ کارن بائر”، از ریاست حزب دموکرات مسیحی آلمان پیامد بحران اخیر ایجاد شده به دلیل انتخابات تورینگن بار دیگر بحث ها درباره فروپاشی زودتر از موعد ائتلاف بزرگ در آلمان را داغ کرده است.

بحران مدیریت ناموفق در انتخابات تورینگن پیامدهای بدی برای حزب دموکرات مسیحی آلمان داشت. در سایه این بحران، “آنگرت کرامپ کارن بائر” رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان اعلام کرده که می‌خواهد از سمت خود کناره گیری کند. به این ترتیب وی از نامزدی صدر اعظمی آینده آلمان هم انصراف داد.

توماس کمریش، نامزد حزب لیبرال دموکرات آلمان که حزبش تنها پنج درصد کرسی‌های پارلمان ایالتی تورینگن را کسب کرده، چهارشنبه گذشته توانست با رأی حزب افراطی “جایگزینی برای آلمان” و حزب دموکرات مسیحی به عنوان نخست‌وزیر این ایالت انتخاب شود.

این همکاری دموکرات‌ مسیحی‌ها و حزب لیبرال دموکرات با یک حزب پوپولیست با گرایش‌های راست افراطی، نوعی تابوشکنی و اقدام علیه مبانی دموکراسی تلقی شد که برخی تحولات دوران قبل از به قدرت‌رسیدن نازی‌ها در دوران قبل از جنگ جهانی دوم را تداعی می‌کند و به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

کمریش تحت فشار فزاینده افکار عمومی، هم‌حزبی‌هایش و نیز حزب دموکرات مسیحی روز شنبه ناچار به استعفا شد. او پیشتر برگزاری مجدد انتخابات در تورینگن را به مجلس ایالتی تقاضا داده بود.

کارن بائر بعد از انتخابات تورینگن شدیدا آماج انتقادهای گسترده قرار گرفته بود و این مسئله موضع او به عنوان ریاست حزب دموکرات مسیحی را کاملا تضعیف کرده بود.

کارن بائر در دسامبر سال ۲۰۱۸ به عنوان جانشین آنگلا مرکل، ریاست حزب دموکرات مسیحی را بر عهده گرفته بود. وی در جولای سال ۲۰۱۹ به عنوان وزیر دفاع آلمان قدم به کابینه مرکل گذاشت.

دولت ائتلافی آلمان در اسه این تحوات در شرایط دشواری قرار گرفته است.

واکنش‌ها به کناره گیری ریاست حزب دموکرات مسیحی آلمان

“زیگمار گابریل”، رئیس سابق حزب سوسیال دموکرات آلمان در واکنش به  کناره گیری کارن بائر از ریاست حزب دموکرات مسیحی پایان زودتر از موعد ائتلاف بزرگ در این کشور و برگزاری انتخابات مجدد را پیش بینی کرده است.

“گابریل” بعد از کناره گیری “کارن بائر” ائتلاف بزرگ را در بحران ارزیابی کرده و گفت: دولت آلمان بعد از رقابت نامزدهای حزب سوسیال دموکرات برای تصدی ریاست این حزب برای دومین بار در زمان کوتاهی فلج شده است. وی تاکید کرد: به اعتقاد من زمان زیادی طول نخواهد کشید که انتخابات مجدد در این کشور برگزار خواهد شد.

وی کناره گیری “کارن بائر” از رهبری حزب را یک نتیجه منطقی ارزیابی کرده و تاکید کرد که وی نتوانست در تورینگن پیروز شود. به اعتقاد گابریل این کشور پایان دومین حزب ملی بزرگ در آلمان را تجربه می کند.

حزب سوسیال دموکرات آلمان به شدت نگران گرایش به راست در حزب دموکرات مسیحی بعد از کناره گیری کارن بائر از ریاست این حزب است. “مایکل رات”، وزیر مشاور در وزارت امور خارجه از حزب سوسیال دموکرات تحولات در حزب دموکرات مسیحی را نگران کننده ارزیابی کرده است.

“پیتر آلتمایر”، وزیر اقتصاد از حزب دموکرات مسیحی هم در واکنش به تحولات اخیر در حزبش گفته است که اعتقاد دارد که مدت زمان طولانی نیاز هست تا این فقدان اعتماد را دوباره ایجاد کنیم.

“مارکوس  زودر”، رئیس حزب سوسیال مسیحی هم درباره کناره گیری کارن بائر از ریاست حزب دموکرات مسیحی ابراز تاسف کرده و هم زمان تصمیم وی را قابل احترام ارزیابی کرده است.

“نوربرت والتر بوریانس”، رئیس حزب سوسیال دموکرات هم وقایع در حزب دموکرات مسیحی را نگران کننده ارزیابی کرده و در عین حال تصمیم کارن بائر را قابل احترام دانست.

“فیلیپ آمتور”، ازنمایندگان حزب دموکرات مسیحی پارلمان آلمان هم درباره جدایی حزبش در این شرایط هشدار داده است.

“وولفگانگ شایبله”، رئیس پارلمان آلمان از حزب دموکرات مسیحی هم درباره آینده حزب خود ابراز نگرانی کرده و چگونگی ادامه یافتن روند نامزدی برای صدر اعظمی آلمان را مسئله ای مهم ارزیابی کرد.

رئیس حزب سبز آلمان هم از شرایطی درامتیک برای کشورش سخن به میان آورده و گفت که با اعلام کناره گیری کارن بائر از ریاست حزب دموکرات مسیحی هیچ چیز حل نشده است. به گفته وی این خطر وجود دارد که یک خلاء قدرت بزرگتر ایجاد شود. وی تاکید کرد که اتحادیه احزاب متحد مسیحی باید اعلام کند که تحت  این شرایط چگونه یک دولت پایدار می تواند به کار خود ادامه دهد.

المار بروک از سیاستمداران حزب دموکرات مسیحی پارلمان آلمان هم این تصمیم کارن بائر در شرایط فعلی را نادرست ارزیابی کرد.

رئیس فراکسیون حزب افراطی جایگزینی برای آلمان در پارلمان این کشور هم اعلام کرد که  حزب دموکرات مسیحی با این رویکرد خود در هرج  مرج فرو می رود.

حزب افراطی آلمان رویکرد اعمال محدودیت حزب دموکرات مسیحی علیه حزب افراطی را در این شرایط شکست خورده ارزیابی کرده است.

رئیس فراکسیون حزب افراطی “جایگزینی برای آلمان” هم از کناره گیری ریاست حزب دموکرات مسیحی ابراز خرسندی کرده و این را فرصتی برای نزدیکی دو حزب دانست.

رئیس و معاون حزب افراطی آلمان هم در این شرایط خواستار کناره گیری مرکل از صدر اعظمی آلمان شدند.

رئیس فراکسیون حزب افراطی در پارلمان آلمان هم این را کاملا غیر منطقی و دور از واقعیت دانست که حزب دموکرات مسیحی در دراز مدت نخواهد با حزب افراطی همکاری کند.

بهر حال در این شرایط دولت ائتلافی آلمان بار دیگر در معرض آزمونی دشوار قرار گرفته و گمانه زنی ها درباره فروپاشی زودتر از موعد آن بار دیگر داغ شده است.

دولت ائتلافی آلمان متشکل از اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات در آلمان از همان آغاز تشکیل، با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بود و بعد از شکست مذاکرات ائتلاف موسوم به جامائیکا (حزب لیبرال دموکرات، اتحادیه احزاب متحد مسیحی و سبزها) و در نهایت پس از یک دوره طولانی مذاکرات مجدد برای تشکیل ائتلاف بزرگ روی کار آمد.

اما روند طولانی مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی جدید در آلمان از همان ابتدا تأثیر بدی روی محبوبیت این دولت بین شهروندان گذاشت و اتفاقات و چالش‌های بعدی هم به تشدید اوضاع دامن زد، به‌طوری که چهارمین دوره صدراعظمی مرکل به کام او تلخ شد.

احزاب دولت ائتلافی آلمان در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۹ اروپا هم نتیجه تلخی را به دست آوردند و بعد از این انتخابات رئیس حزب سوسیال دموکرات از مقام خود کناره گیری کرد.

اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان چندی پیش “ساسکیا اسکن” و “نوربرت والتر بوریانس”، که از مخالفان سرسخت مشارکت این حزب در دولت ائتلافی هستند را به عنوان رهبران حزب سوسیال دموکرات انتخاب کردند که مواضع آن ها هم چالش های بیشتری را برای ائتلاف بزرگ ایجاد کرده است.