تغییر لوگوی گوگل برای بزرگداشت نودمین سالگرد تولد مایا آنجلو
تغییر لوگوی گوگل برای بزرگداشت نودمین سالگرد تولد مایا آنجلو

در نودمین سالگرد تولد مایا آنجلو شاعر فقید آمریکایی، گوگل لوگوی خود را به یاد وی تغییر داد. به نقل ازسی‌ان‌ان، امروز ۴ آوریل است و اگر نویسنده، شاعر و فعال اجتماعی دکتر مایا آنجلو زنده بود، امروز ۹۰ ساله می‌شد. برای گرامیداشت زندگی و دستاوردهای وی گوگل امروز دودل خود را به مایا آنجلو […]

در نودمین سالگرد تولد مایا آنجلو شاعر فقید آمریکایی، گوگل لوگوی خود را به یاد وی تغییر داد.

به نقل ازسی‌ان‌ان، امروز ۴ آوریل است و اگر نویسنده، شاعر و فعال اجتماعی دکتر مایا آنجلو زنده بود، امروز ۹۰ ساله می‌شد.

برای گرامیداشت زندگی و دستاوردهای وی گوگل امروز دودل خود را به مایا آنجلو اختصاص داده و فیلمی ویدیویی را به یاد وی منتشر است.

مایا آْنجلو ۲۸ ماه مه ۲۰۱۴ در ۸۶ سالگی درگذشت.

در حالی که وی امروز بیشتر به عنوان نویسنده به یادآورده می‌شود و نویسنده بیش از ۳۰ عنوان کتاب و دریافت کننده بیش از ۵۰ درجه افتخاری است، او پیش از این که نویسنده شود، شغل‌های متعددی داشت که همه آنها تا پیش از ۴۰ سالگی وی زندگی او را تشکیل می‌دادند. شغل‌هایی چون آشپزی، پیشخدمتی، رقص، بازیگری، نمایشنامه‌نویسی، ویراستاری زبان انگلیسی یک روزنامه در مصر، خوانندگی و بازیگری در اپرا…

وی با نام مارگریت آنی جانسون در سنت‌لوییس در سال ۱۹۲۸ متولد شده بود اما در دهه ۱۹۵۰ نامش را به مایا آنجلو تغییر داد که ترکیبی از نام دوران کودکی و نام همسرش بود.

آنجلو به مرشد و استاد خیلی از چهره‌های موسیقی بدل شد چنانکه در فیلم ویدویی گوگل مارتینا مک‌براید نامزد ۱۴ جایزه گرمی می‌گوید او استادی بود که موجب شد او بتواند ترانه‌های خودش را بسراید.

پنج چیزی که از این چهره برجسته ادبیات آمریکا نمی‌دانستید عبارتند از:

خیلی پیش از هر فرد دیگری از خشونت جنسی سخن گفت

او با نخستین کتابش دیالوگی ملی را به راه انداخت. خیلی پیش از این که جنبشی به نام « #من هم همینطور» یا «#وقت تمام است» شکل بگیرد و از خشونت‌های جنسی در سطح ملی سخن بگوید، آنجلو با نوشتن خاطراتش در سال ۱۹۶۹ از این خشونت پنهان در سطح جامعه آمریکا پرده برداشت. پس از انتشار«پرنده در قفس» او دریافت که تنها نیست و تجربه او توانست به افراد زیادی کمک کند.

نخستین زن کنترل کننده تراموا در سانفرانسیسکو بود

وی زمانی در گفتگو با اپرا وینفری گفته بود که عاشق پوشیدن یونیفورم بود. وی در این مصاحبه روشن کرده که چطور شد از ۱۶ سالگی شروع به کار کرد و به توصیه مادرش به دفتر شهرداری رفت که در حال استخدام مسئول برای ترامواهای کابلی بودند و او آنقدر آنجا نشست و ادبیات روسی خواند تا استخدامش کردند. مادرش هر روز ساعت ۴ صبح او را بیدار می‌کرد تا صبحانه بخورد و سرکارش برود و یک تپانچه هم با خودش ببرد تا از او مراقبت کند.

از نخستین زنان آفریقایی تبار بود که عضو انجمن کارگردان‌های آمریکا شد

او ابتدا سال ۱۹۷۵ به انجمن کارگردان‌های آمریکا پیوست و این اندکی پس از نوشتن فیلم «جورجیا، جورجیا» در سال ۱۹۷۲ با تمرکز بر یک رمانس نژادی بود. وی نخستین تجربه کارگردانی‌اش را سال ۱۹۷۰ با «سپیده‌دم در دلتا» انجام داده بود. این فیلم درباره مادری است که فرزندانش را از شیکاگو به می‌سی‌سی‌پی می‌فرستد تا در کنار خانواده‌شان زندگی کنند و بتوانند ریشه‌هایشان را بشناسند.

شعری برای تحلیف رییس جمهوری خواند

بیل کلینتون رییس جمهوری آمریکا وی را انتخاب کرد تا دومین شاعری در تاریخ آمریکا باشد که شعری را در مراسم تحلیف رییس جمهوری می‌خواند. پیشتر رابرت فراست شعری را در مراسم تحلیف جان اف.کندی خوانده بود.

سه جایزه گرمی در کارنامه داشت

مایا آنجلو سه جایزه گرمی و پنج نامزدی گرمی را برای آلبوم اشعارش در سال‌های ۱۹۹۳، ۱۹۹۵ و ۲۰۰۲ دریافت کرد. اما این تنها جوایز غیرادبی وی نبود. برای مثال وی سال ۱۹۷۳ برای بهترین بازیگر نقش مکمل نامزد دریافت جایزه تونی که جایزه معتبر تئاتری است شد.

با نگاهی به مجموعه کارهای وی در طول زندگی پربارش، جای شگفتی نیست که وی ۷ عنوان کتاب زندگینامه‌ای نوشته باشد که آخرینش یک سال پیش از درگذشتش منتشر شد. او زمانی در گفتگو با «تایم» گفته بود نویسندگی که در اواخر عمر به سراغش رفت دقیقا چیزی بود که به آن نیاز داشت.