تامین ارز در اولویت اقدامات بانک مرکزی باشد
تامین ارز در اولویت اقدامات بانک مرکزی باشد
رئیس‌جمهور گفت: تامین ارز مورد نیاز سال ۹۹ و ذخیره‌سازی استراتژیک مصوب کماکان باید در اولویت اقدامات بانک مرکزی باشد.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با تاکید بر ضرورت تامین و پرداخت به موقع یارانه‌ها و حمایت معیشتی خانوارهای مشمول، دستور داد که در تامین منابع مالی لازم سازمان‌های پرداخت کننده تسریع صورت گیرد.”تامین ارز در اولویت اقدامات بانک مرکزی باشد”

در این جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از وضعیت منابع و مصارف موضوع تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۹ کشور ارائه کرد که بر اساس آن در ۵ ماه گذشته و با وجود محدودیت‌ها در تحقق برخی از منابع، تخصیص لازم برای پرداخت یارانه‌های خانوار، موارد اولویت دار نظیر پرداخت‌های مربوط به سلامت و نیز منابع لازم برای خرید تضمینی گندم و ردیف‌های مربوط به کاهش فقر مطلق و دیگر مصارف ضروری مورد نیاز تولید، انجام شده است.

همچنین پیشنهادهای سازمان برنامه و بودجه در خصوص تدابیر لازم برای کسب درآمد و منابع جدید نیز در این جلسه بررسی و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه گزارشی از تامین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی ارائه کرد که رئیس جمهور تاکید کرد، تامین ارز مورد نیاز سال ۹۹ و ذخیره سازی استراتژیک مصوب کماکان باید در اولویت اقدامات بانک مرکزی باشد و تسهیلات مورد نیاز برای تامین ارز لازم در این خصوص فراهم شود.

 جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی ادعای شب گذشته دولت آمریکا مبنی بر این که روند بازگردانی تحریم های سازمان ملل علیه ایران را آغاز کرده است،  در بیانیه ای گفت: همان طور که در بیانیه روز ۲۰ اوت من و در بیانیه رئیس جلسه کمیسیون مشترک پس از  جلسه روز ۱ سپتامبر ۲۰۲۰ اشاره شد، آمریکا طبق فرمان ریاست جمهوری این کشور در تاریخ ۸ ماه مه سال ۲۰۱۸ به طور یک جانبه به مشارکت در برجام(توافق هسته ای) پایان داده و پس از آن در هیچ فعالیت مرتبط با برجام شرکت نکرده است.
بورل در این راستا افزود: بنابراین، نمی تواند یک کشور مشارکت کننده و عضو در برجام در نظر گرفته شود و نمی تواند روند بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل را تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت(سند قانونی توافق هسته‌ای) آغاز کند. بنا براین،  تعهدات لغو تحریم‌ها تحت برجام همچنان برقرار هستند.

وزرای اموز خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس نیز در بیانیه ای در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر اینکه تمام تحریم های سازمان ملل علیه ایران بازگردانده شده‌اند، تاکید کردند: آمریکا سی روز پیش به دنبال فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم ها(اسنپ بک) بود که به مشارکت کنندگان توافق هسته ای اجازه می دهد اعمال دوباره تحریم های چندجانبه علیه ایران را که در سال ۲۰۱۵ طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت لغو شده بودند،  مطالبه کنند.

  • منبع خبر : مهر