تایید صلاحیت ۷۵۰ داوطلب جدید/افزایش مِیل مردم برای مشارکت
تایید صلاحیت ۷۵۰ داوطلب جدید/افزایش مِیل مردم برای مشارکت
در حالیکه تعداد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی به بیش از ۱۴ هزار نفر رسید، جریان اصلاحات اعلام کرده که با چالش تعداد کم نفرات مواجه است. در مقابل جریان اصولگرا به نظر می رسد که با چالش تعداد زیاد افراد تایید صلاحیت رودررو است.

در حالیکه تعداد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی به بیش از ۱۴ هزار نفر رسید، جریان اصلاحات اعلام کرده که با چالش تعداد کم نفرات مواجه است. در مقابل جریان اصولگرا به نظر می رسد که با چالش تعداد زیاد افراد تایید صلاحیت رودررو است.

به گزارش صبح اقتصاد، امروز شورای نگهبان اعلام کرد که صلاحیت ۷۵۰ داوطلب دیگر را تایید کرده است. یک فعال سیاسی از احتمال لیست اصلاح طلبان و اعتدالیون خبر داد. وزیر کشور توصیه‌های انتخاباتی به سازمان‌های مردم‌نهاد داشت. ستاد انتخابات کشور مانور اجرای انتخابات را برگزار کرد. شب گذشته نیز شورای ائتلاف اصولگرایان نشستی برای بررسی فرایند انتخاب اعضای لیست خود را برگزار کرد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان از تایید صلاحیت بیش از ۷۵۰ نفر دیگر از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: «تاکنون بیش از ۱۴ هزار و ۲۰۰ داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده اند.»

سیدمحمد تقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور مجموعه کشور گفت: «تاکنون تقریبا ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی در کشور ایجاد شده و ۸۰۰ هزار نفر در شعبات برای دریافت رأی مردم حضور خواهند داشت که این تعداد به جز نیروی انتظامی است و بقیه افراد حاضر نیز به نوعی در حقیقت همت مردمی قلمداد می شوند.»

تایید صلاحیت ۷۵۰ داوطلب جدید/افزایش مِیل مردم برای مشارکت
سیدمحمد شاهچراغی

وی افزود: «هر اقدامی که برای انتخابات و اجرای درست آن لازم بود انجام داده و در دو ماه گذشته در نظرسنجی‌هایی که داشتیم مشخص شد میل مردم نسبت به مشارکت در انتخابات سیر صعودی داشته است.»

توصیه وزیر کشور به سازمان‌های مردم‌نهاد

احمد وحیدی در نخستین همایش ملی نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در شوراهای توسعه و حمایت از تشکل‌های سراسر کشور توصیه‌هایی به این سازمان ها کرد. وزیر کشور خطاب به سازمان های مردن‌نهاد گفت: «در انتخابات پیش رو  از نماینده خاصی حمایت نکنند؛ اما در تشویق مردم برای آمدن پای صندوق‌ها که در حقیقت شکل دیگری از حرکت اجتماعی است تشکل‌ها باید نقش آفرین باشند.»

اجرای مانور برگزاری انتخابات

سخنگوی ستاد انتخابات کشور از برگزاری سه مرحله مانور فناوری انتخابات با رویکرد نظارت بر برگزاری و دستگاه‌های احراز هویت خبر داد.

محسن اسلامی در تشریح مانور دستگاه‌های احراز هویت و ثبت الکترونیکی رأی برای انتخابات یازدهم اسفند اظهار داشت: «برای نخستین بار این مانور روز پنجشنبه – ۱۲ بهمن ماه – همزمان با آغاز جشن پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد و قرار است روز چهارشنبه -۱۸ بهمن- و روز یکشنبه -۲۹ بهمن- این مانورها ادامه یابد.  در این مانورها برای شبیه سازی شعبه، رأی‌گیری انجام می‌شود که در آن دستگاه احراز هویت روشن می‌شود و رای دهنده صوری رأی می‌دهد سپس سیگنال شعبه، کارآمدی دستگاه و پاسخگویی سامانه را کنترل کرده و به نوعی سامانه زیر بار برده می شود تا امکان ارتباط دستگاه با مرکز را شبیه سازی کنیم.

 

امکان انتشار لیست اصلاح‌طلبان و اعتدالیون

محمدصادق جوادی حصار سخنگوی حزب اعتمادملی درباره جلسات برخی احزاب اصلاح‌طلب با اعتدال و توسعه و حامیان لاریجانی، اظهار کرد: «این جلسات برای بررسی شرایط سیاسی کشور برگزار می‌شود. این جلسات با حضور حزب کارگزاران، اعتماد ملی، ندای ایرانیان، اعتدال و توسعه و افراد نزدیک به علی لاریجانی برگزار می‌شود. اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم لیست بدهیم، ممکن است یک لیست با حضور ۱۰ یا ۱۵ نفر در تهران ارائه کنیم ولی خیلی بعید است که در شرایط فعلی بتوانیم لیست کامل بدهیم»

برگزاری نشست داوطلبان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب

نشست داوطلبان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای نمایندگانی تهران در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور چهره‌هایی از جمله محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، مهدی چمران، مالک شریعتی، عبدالحسین روح‌الامینی، امیرابراهیم رسولی و جمعی از اعضای شورای مرکزی احزاب اصولگرا برگزار شد.

تایید صلاحیت ۷۵۰ داوطلب جدید/افزایش مِیل مردم برای مشارکت
نشست شورای ائتلاف اصولگرایان

در این نشست فرایند انتخاب کاندیداهای این شورا را تشریح کرد. غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ر تشریح این فرایند اظهار کرد:«ما در قدم اول آن ۱۲۰۰ نفری که در وبگاه شورای ائتلاف ثبت‌نام کردند برحسب تخصص‌ها تفکیک کنیم و هر فرد را به ۱۴ کانون تخصصی که تشکیل دادیم معرفی کردیم. در طی دو روز ترتیبی دادیم که دوستان متخصص ما که دید سیاسی هم دارند با نامزدها مصاحبه کنند. از فردا مصاحبه‌ها از داوطلبان آغاز می‌شود و کاندیداها خود مشخص می‌کنند که با کدام کانون علاقمند به مصاحبه هستند. از کانون‌ها خواسته‌ایم که بیشتر شنونده باشند و داوطلبان نگاه خود را در حوزه تخصصی خود که مطابق با کانون مشخص می‌شود، مطرح می‌کنند و در نهایت با امتیازگذاری، ۲۰ درصدی که بیشترین امتیاز را به دست آوردند به مرحله بعدی راه پیدا می‌کنند.»

انتظار  و امید نوبخت برای ۱۹ بهمن

محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در نشست خبری خود در رشت اظهار کرد:«حزب منتظر نظر نهایی شورای نگهبان در ۱۹ بهمن است. بسیار امیدواریم شورای نگهبان و نهادهای ذیربط فرآیند پیشین را اصلاح نموده تا همه جریانات در انتخابات شرکت کنند.»

تایید صلاحیت ۷۵۰ داوطلب جدید/افزایش مِیل مردم برای مشارکت
محمدباقر نوبخت

 برگزاری مناظره‌های انتخاباتی

امروز همچنین مناظره‌ای بین اسماعیل گرامی مقدم و ترقی قائم مقام‌های حزب اعتمادملی و موتلفه برگزار شد. گرامی مقدم در این مناظره گفت که «در حاکمیت کسانی هستند که می‌خواهند انتخابات را غیررقابتی کنند…خیلی‌ها بعد از فرمایش رهبری درباره مشارکت به یاد تلاش برای مشارکت افتادند… کسانی که حزب تشکیل می‌دهند و در انتخابات شرکت می‌کنند نظام و ولایت فقیه را قبول دارند.» ترقی نیز اظهار کرد: «ناامیدکردن مردم و بزرگ‌کردن تهدیدهای دشمن راه‌ و رسم رقابت نیست. داوران رقابت انتخابات معصوم نیستند، اما شرط رقابت سالم این است که طرفین قوانین را رعایت کنند و داوری را قبول داشته باشند.»

همچنین مناظره‌ای بین محمود علیزاده طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس یازدهم برگزار شد. علیزاده در این مناظره بیان کرد: «مجلس برای مردم تصمیم می‌گیرد. چه مردم مشارکت بکنند یا نکنند، مجلس تشکیل می‌شود و مجلس تصمیم می‌گیرد، پس چه‌بهتر که مردم حداکثر حضورشان را در انتخابات داشته باشند، بالاخره بین دو نفری که کاندیدا هستند در یک حوزه، اگرچه کاندیدای خودشان نیستند، تفاوت می‌کند که آقای الف برود مجلس یا آقای ب برود، وقتی این تفاوت وجود دارد توصیه به مردم این است که بیایند و حضور داشته باشند و افرادی را به مجلس بفرستند که دنبال منافع ملی باشند، دنبال منافع شخصی نباشند.»

جوکار نیز با دفاع از عملاکرد مجلس یازدهم، گفت: «مجلس یازدهم هم حقوقدان دارد هم پزشک دارد و هم آدم‌های سیاسی دارد هم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد و هم نخبگانی در مجلس حضور دارند. مجلسی که الان می‌بینم واقعا کارآمد است. در زمینه‌های مختلف هم آنچه که واقعا مشکلات مردم بود در این مجلس مثل طرح‌هایی مانند جهش تولید مسکن، جهش تولید دانش‌بنیان که واقعا برای نخبگان ما یک فرصت‌های خوبی ایجاد کرد. در حوزه اصلاح قانون بانک مرکزی بعد از ۵۰ سال، واقعا یک تحول جدی در عرصه بانکداری ایجاد شد.»

تایید صلاحیت ۷۵۰ داوطلب جدید/افزایش مِیل مردم برای مشارکت

روزنامه‌ها درباره انتخابات چه گفتند؟

برخی روزنامه های امروز نیز در صفحه اول خود به موضوع انتخابات پرداخته‌اند. روزنامه ابرار مطلبی درباره ردصلاحیت سه وزیر اطلاعات در دوره های مختلف انتخابات، روزنامه آرمان درباره اتهام غرب‌گرایی به ردصلاحیت شدگان، جام جم درباره اهمیت رای دادن در انتخابات، روزنامه اعتماد درباره انتخابات به عنوان میراث امام خمینی، روزنامه خراسان درباره سرلیست های احتمالی، روزنامه آرمان امروز درباره راهبرد انتخاباتی حزب کارگزاران منتشر کرده اند.