تفحص‌ در قراردادهای خرید هواپیما
تفحص‌ در قراردادهای خرید هواپیما
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه اول دی) با تفحص از قراردادهای خرید هواپیما و نوسازی سیستم‌های ناوبری هوایی توسط وزارت راه و شهرسازی مخالفت کردند.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه اول دی) بحث تحقیق و تفحص از قراردادهای منعقده برای تامین هواپیما و نوسازی سیستم‌های ناوبری هوایی توسط وزارت راه و شهرسازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی کردند.”مخالفت مجلس با تفحص از وزارت راه درباره قراردادهای خرید هواپیما”

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه به عنوان نماینده طراح این طرح توضیحاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درباره توجه به داخلی‌سازی تولید هواپیما و انتقاد از خرید هواپیما از خارج از کشور مطرح کرد.

محورهای تحقیق و تفحص از قراردادهای منعقده برای تامین هواپیما و نوسازی سیستم‌های ناوبری هوایی توسط وزارت راه و شهرسازی به شرح زیل است:

۱- عقد قرارداد خارجی و دارای جنبه و ماهیت بین‌المللی بدون مجوز مجلس شورای اسلامی

۲- چگونگی محتوا و مفاد قراردادها و اثرات مالی، حقوقی و فنی آن

متقاضیان این تحقیق و تفحص محمدرضا ملکشاهی راد، اقبال محمدیان، احمد سالک، محمدعلی پورمختار، نادر قاضی‌پور، علیرضا سلیمی، محمدمهدی افتخاری، محمدرضا رضایی کوچی بودند.

با مخالفت نمایندگان با این تحقیق و تفحص عملا این موضوع از دستورکار پارلمان خارج شد.

در این بازه زمانی که تحریم‌ها علیه ایران لغو شده بود از ۱۰۰ فروند هواپیمای خریداری شده از شرکت ایرباس تنها سه فروند و از ۲۰ فروند هواپیمای خربداری شده از شرکت ای‌تی‌آر تنها ۱۳ فروند به ایران تحویل داده شد و علی رغم اینکه قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ با این شرکت آمریکایی به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار امضا شده بود این شرکت حتی یک فروند هواپیما هم به ایران‌ایر تحویل نداد.

سال گذشته پس از خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، روند نوسازی ناوگان هوایی کشور مجدد متوقف شد و دیگر قراردادهای خرید هواپیما از شرکت‌های خارجی اجرایی نشد.

آخوندی ادامه داد: تمامی قراردادهای هواپیما از جهت حقوقی محفوظ بوده و باطل نشده است، اما به دلیل تحریم‌ها قابلیت اجرا ندارند.

  • منبع خبر : فارس