«تونل آزادی» اسرای فلسطینی در گاوصندوق آهنی اسرائیل/ چگونه ساختار امنیتی زندان «جلبوع» فرو ریخت
«تونل آزادی» اسرای فلسطینی در گاوصندوق آهنی اسرائیل/ چگونه ساختار امنیتی زندان «جلبوع» فرو ریخت
نگاهی به ساختار امنیتی زندان جلبوع و ویژگی‌های فنی این زندان بیانگر اهمیت بالای عملیات «تونل آزادی» اسرای فلسطینی بوده و نشان می‌دهد که مقاومت فلسطین در حوزه امنیتی-اطلاعاتی نیز قادر به وارد کردن ضربات سنگین به دشمن است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سال ۲۰۲۱ آغاز یک تحول دراماتیک و پیشرفته در تاریخ درگیری فلسطینی-صهیونیستی بود. در مه این سال بود که همه فلسطینی‌ها برای دفاع از قدس و مسجدالاقصی در نبردی با عنوان «شمشیر قدس» برای اولین بار در مقابل دشمن اشغالگر متحد شده و شکست خفت‌باری به رژیم صهیونیستی وارد کردند. این نبرد مقدمه‌ای برای شگفتی‌سازی‌های جدید فلسطینی‌هایی بود که گزینه مقاومت را به عنوان تنها راه برای آزاد کردن سرزمین خود از شر اشغالگران در نظر گرفته بودند.

شوک امنیتی به صهیونیست‌ها بعد از تحقیر در نبرد شمشیر قدس

به فاصله چند ماه از این نبرد که ۱۱ روز طول کشید و در نهایت با متوسل شدن اسرائیل به میانجی‌های مصری به پایان رسید، صهیونیست‌ها یک شوک امنیتی بی‌سابقه را تجربه کردند. صبح روز ۶ سپتامبر ۲۰۲۱ خبر فرار ۶ اسیر فلسطینی از امنیتی‌ترین زندان رژیم صهیونیستی، محافل نظامی و امنیتی و سیاسی این رژیم را غافلگیر کرد. اهمیت این عملیات فرار از زندان که نتایج آن را هم‌اکنون در عرصه داخلی فلسطین و مشخصا کرانه باختری می‌بینیم، در دو سطح بود:

-اول در سطح رژیم صهیونیستی: فرار ۶ اسیر فلسطینی از امنیتی‌ترین زندان اسرائیل ضربه‌ای بزرگ به اعتبار امنیتی رژیم اشغالگر بود که پیشتر ادعا داشت از پیشرفته‌ترین ابزار و نیروی انسانی در حوزه امنیتی برخوردار است و قابلیت‌های امنیتی آن غیرقابل نفوذ و منحصر به فرد می‌باشد. اما دیدیم که چند اسیر فلسطینی از طریق حفر تونل با قاشق طی ۶ ماه، توانستند همه معادلات امنیتی صهیونیست‌ها را دور زده و از زندان فرار کنند.

دوم در سطح مقاومت فلسطین: فرار این اسرا از زندان که به عملیات «تونل آزادی» معروف شد، تبدیل به الگویی برای جوانان فلسطینی در سراسر فلسطین اشغالی و به ویژه کرانه باختری شد که حالا مطمئن بودند با هر ابزاری که در دست دارند می‌توانند به دشمن ضربه بزنند. افکار عمومی کل فلسطین نیز به این نتیجه رسید که آنها با ساده‌ترین امکانات می‌توانند سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی را شکست دهند؛ تا جایی که امروز می‌بینیم کرانه باختری زیر پای اشغالگران شعله‌ور شده و روزی نیست که خبر عملیات‌های ضد صهیونیستی جوانان فلسطینی در رسانه‌های عبری منتشر نشود.

بعد از تحقیر ارتش اسرائیل مقابل مقاومت فلسطین در نبرد شمشیر قدس، عملیات تونل آزادی ثابت کرد نقاط ضعف سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی نیز کمتر از موسسات نظامی آن نیست.

جلبوع؛ امنیتی‌ترین زندان رژیم صهیونیستی

برای درک اهمیت عملیات تونل آزادی و ضربه‌ای که به نهاد امنیتی اسرائیل وارد کرد بهتر است نگاهی به ویژگی‌های این زندان داشته باشیم. اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی قبل از افتتاح زندان جلبوع (همان زندانی که اسرای فلسطینی موفق به فرار از آن شدند) با افتخار اعلام کردند که این زندان حتی از خزانه بانک اسرائیل نیز امن‌تر است.

زندان جلبوع در منطقه «بیت شان» در ۴ کیلومتری شمال کرانه باختری اشغالی و ۱۴ کیلومتری غرب مرز فلسطین اشغالی با اردن قرار دارد که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد. این زندان محل حبس اسرای امنیتی فلسطینی بوده و صدها اسیر فلسطینی در آنجا محبوس هستند. اسرایی که به این زندان منتقل می‌شوند کسانی هستند که حتی از پشت میله‌های زندان نیز قادر به مدیریت عملیات‌های مقاومت می‌باشند. به همین دلیل رژیم صهیونیستی شدیدترین تدابیر امنیتی را در زندان جلبوع اتخاذ کرده است.

تمامی افراد محبوس‌شده در این زندان از رهبران مقاومت فلسطین و مجریان عملیات‌های شهادت‌طلبانه هستند که حکم‌های سنگین حبس دریافت کرده‌اند.

لازم به ذکر است که این زندان توسط کارشناسان ایرلندی ساخته شده و حتی از زندان‌های آمریکا و انگلیس نیز امنیتی‌تر است و سران صهیونیست مدعی بودند که نفوذ امنیتی به این زندان غیرممکن است.

مکانیزم‌های پیشرفته‌ای که رژیم صهیونیستی در زندان جلبوع به کار برده با هدف قطع هرگونه تماس میان اسرا با یکدیگر در داخل زندان است. اسرا در زندان جلبوع در ۵ بخش جداگانه حبس شده‌اند و این بخش‌ها با یک لوله به هم وصل می‌شوند. فضای این زندان به گونه‌ای است که اسرا هرگز نمی‌توانند خارج آن را ببینند و حتی نمی‌توانند تشخیص دهند کجا هستند.

سلول‌های زندان جلبوع در زیر زمین قرار دارند و میزان بتن آرمه که برای ساخت هریک از آنها به کار رفته حدود ۶۶ تن وزن دارد، یعنی ۳ برابر بتن های سلول‌های عادی که وزن آنها بیش از ۲۶ تن نمی‌شود. علاوه بر این‌که زیر این طبقه بتنی نیز یک طبقه فولادی از موادی قرار دارد که در تولید مخزن مستحکم تانک مرکاوا از آن استفاده می‌شود.

زندان جلبوع همچنین مجهز به سیستم مراقبت ۲۴ساعته و سگ‌های پلیس و حسگرهای قوی و سامانه‌های نظارتی و دوربین‌های مدرن است و نیروهای امنیتی زندان به‌صورت روزانه اقدام به بازرسی از زندان و اتاق‌های اسرا و تمامی لوازم آنها می‌کنند تا مطمئن شوند هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد، علاوه بر اینکه آمارگیری از زندانیان صبح‌ها و شب‌ها انجام می‌شود.

نگهبانان زندان جلبوع چند سال قبل و پیش از فرار اسرای فلسطینی از این زندان می‌گفتند که حفر تونل و فرار از زندان جلبوع غیرممکن است. از آن گذشته در ورودی هر یک از بخش‌های زندان جلبوع یک نگهبان وجود دارد که در داخل یک اتاق بسته با در آهنی سنگین می‌نشیند. در این اتاق یک سیستم رایانه‌ای پیشرفته با صفحه نمایش بزرگ برای نظارت بر اوضاع زندان و رفت و آمدها وجود دارد. این سیستم رایانه‌ای متصل به ۷۲ دوربین مداربسته است که فضای زندان را با جزئیات روی صفحه نمایش رایانه نشان می‌دهد.

تونل آزادی اسرای فلسطینی در امنیتی‌ترین زندان اسرائیل

بنابراین هر حرکت کوچکی در زندان مذکور تحت نظر نگهبان بوده و او به سرعت در صورت مشاهده مورد مشکوک از اتاق خود خارج می‌شود. علاوه بر این، دستگاه امنیتی اسرائیل یک سری موانع ارتباطی و الکترونیکی در زندان جلبوع ایجاد کرده است که همیشه فعال هستند و وظیفه آنها جلوگیری از ورود هرگونه وسیله ارتباطی مانند تلفن همراه باه داخل زندان است.

دسترسی به اتاقی که این دستگاه امنیتی در آن است تقریبا غیرممکن می‌باشد و سازمان زندان‌ها از دسترسی به این دستگاه جلوگیری کرده و تنها راه کار با آن استفاده از یک رمز عبور است که فقط برخی نگهبان‌های خاص این رمز را می‌دانند.

در هر بخش از زندان جلبوع ۱۵ سلول وجود دارد که به شکل اچ انگلیسی کنار هم قرار دارند. هر سلول شامل هشت تخت، یک دوش، یک توالت، یک پنکه، یک کتری و یک اجاق برقی است که نگهبانان هر زمان که بخواهند می‌توانند به سلول‌ها حمله کرده و این امکانات ابتدایی را از اسرا بگیرند.

از آن گذشته اسرای فلسطینی در زندان جلبوع برنامه بسیار نامنظمی دارند و زندانبانان به‌صورت روزانه و ناگهانی عملیات تفتیش و بازرسی تمامی محتویات اتاقها و زمین آنها را انجام می‌دهند و دیوارها و سرویس‌های بهداشتی و تختهای آهنی را مورد بازرسی قرار می‌دهند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، به‌صورت دقیق این موارد را بررسی می‌کنند. هدف از این بازرسی‌ها قطع ارتباط اسرا با خارج از طریق تلفن‌های همراه قاچاق‌شده به داخل زندان‌ها یا نامه‌های احتمالی ردو‌بدل‌شده به بیرون زندان است.

سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) اعتراف کرده که از سال ۲۰۰۴ که زندان جلبوع افتتاح شد بارها شاهد نفوذ و شکاف امنیتی در این زندان بوده‌ایم که رسانه‌ای نشده است. اما عملیات فرار از زندانِ اسرای فلسطینی در سپتامبر ۲۰۲۱ یک شوک امنیتی بزرگ برای اسرائیل بود.

بعد از این تجربه تلخی که صهیونیست‌ها در نتیجه عملیات تونل آزادی اسرای فلسطینی داشتند، سخنگوی پلیس رژیم اشغالگر اعلام کرد «ما آموختیم که هر زندان امنیتی اسرائیل می‌تواند به مثابه یک بمب ساعتی باشد».

به همین دلیل است که بسیاری هنوز هم فرار اسرای فلسطینی از زندان امنیتی جلبوع را شبیه به یک معجزه می‌دانند که بیانگر پیشرفت چشمگیر مقاومت فلسطین نه تنها در حوزه عملیات‌های نظامی، بلکه در زمینه امنیتی و اطلاعاتی است.