جهان پسا کرونا دیگر مانند قبل نمی‌شود
جهان پسا کرونا دیگر مانند قبل نمی‌شود
رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی درباره اقدامات این کشور برای مقابله با گسترش کرونا، گفت که جهان پس از کرونا دیگر مانند قبل نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست اعضای دولت اظهار کرد: به لطف اقداماتی که در گذشته انجام داده‌ایم و همچنان انجام خواهیم داد، به موازات اروپا و جهان با این بیماری همه گیر مقابله خواهیم کرد.”جهان پسا کرونا دیگر مانند قبل نمی‌شود”

وی درباره اقدامات اتخاذ شده برای مقابله با کرونا در ترکیه افزود: حداکثر طی ۴۵ روز دو بیمارستان جدید در استانبول راه اندازی خواهیم کرد.

اردوغان در این باره تصریح کرد: قصد داریم تا علاوه بر بیمارستان‌های کنونی طی ۴۵ روز فرودگاه بین‌المللی “آتاتورک” و بخشی از فرودگاه “سنجاق تپه” در استانبول را به دو بیمارستان تبدیل کنیم.”جهان پسا کرونا دیگر مانند قبل نمی‌شود”

وی در ادامه گفت: در مراکز تجاری ماسک رایگان توزیع می‌شود و ماسک کافی برای شهروندان‌مان تا زمان پایان این بیماری همه‌گیر وجود دارد.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه عنوان کرد: حجم کمک‌های مالی در حساب‌های “کمپین همبستگی ملی” بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیر ترکیه است و ما کمک به دو میلیون و ۳۰۰ هزار خانواده زیان‌دیده از کرونا را آغاز کرده‌ایم.

ویروس کرونا، همچون سقوط دیوار برلین در دوران جنگ سرد و ورشکستگی بانک برادران لیمن (۱) در جریان بحران مالی سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲، پدیده‏‌ جهانی تکان‏دهنده‏‌ای است.

این ویروس علاوه بر اختلال در بازارها، به چالش‌‏کشیدن کارآمدی و شایستگی و صلاحیت دولت‏ها، متاسفانه خانواده‏‌های بسیاری را داغدار کرده  و باعث تحولاتی عمیق سیاسی و اقتصادی در جهان می‌شود که نشانه‌‏های آن را آینده خواهید دید؛ لذا، به منظور دریافت بینشی از این تحولات که در پس این بحران، رخ خواهند داد،

مجله سیاست خارجی از ۱۲ اندیشمند برجسته از سراسر جهان خواسته تا پیش‌‏بینی‏‌های خود پیرامون نظم جهانی پساکرونا را با آن در میان بگذارند.

استفن والت (Stephen M. Walt) (2)

این ویروس همه‏‌گیر به تقویت دولت‏ها و قدرت‏‌گیری احساس ملی‏‌گرایی می انجامد. دولتهای جهان، از هر نوع و مدلی، به‏‌منظور کنترل این ویروس تصمیمات اضطراری اتخاذ کرده که ممکن است بسیاری از آنها حتی پس از پایان این بحران، در حافظه تاریخی مردمانشان باقی بماند. در آینده، به سبب تلاش دولت‏ها و شرکت‏ها در اتخاذ رویکرد‏هایی جهت کاهش میزان آسیب‏‌پذیری آنها در برابر حوادث این چنینی و تمایل و تقاضای شهروندان هر کشور از دولت حاکمه‌‏شان در صیانت و حمایت از آنها، جهانی شدن رنگ باخته و بازار آزاد تضعیف می‏‌گردد.

  • منبع خبر : ایسنا