دیدگاه «ایران و روسیه» در تامین امنیت خلیج فارس بسیار نزدیک است
دیدگاه «ایران و روسیه» در تامین امنیت خلیج فارس بسیار نزدیک است
وزیر امور خارجه گفت: دیدگاه ایران و روسیه در تامین امنیت خلیج فارس بسیار به یکدیگر نزدیک است، ما معتقدیم امنیت از طریق همکاری بین کشورهای ساحلی ایجاد خواهد شد نه در تقابل با یکدیگر.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد محمد جوادظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در روسیه به سر می‌برد در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای روس، خود اظهار داشت: روابط ایران و روسیه امروز شاید در بهترین شرایط روابط در طول دهه های گذشته باشد.

وی گفت: تا پایان سال روسای جمهور ایران و روسیه حداقل دو مرتبه دیگر، یکدیگر را در اجلاس های چند جانبه ملاقات خواهند کرد و این علاوه بر گفتگوهای دوجانبه ای است که بین روسای جمهور دو کشور و بین وزرای امور خارجه ایران و روسیه خواهد بود.

ظریف افزود: وزرای مسئول کمیته مشترک ایران و روسیه هم اکنون در مسکو مشغول دیدار و گفتگو با یکدیگر هستند و این نشان دهنده عمق روابط راهبردی ایران و روسیه است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما در حوزه های مختلف شاهد پیشرفت های بسیار زیادی بودیم، در حوزه انرژی، حمل و نقل، کریدورهای ارتباطی، حوزه همکاری‌های چندجانبه و همینطور همکاری برای صلح و امنیت بین المللی، پیشرفت های خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: نقش روسیه به عنوان یکی از اعضای باقی مانده در برجام برای حفظ و تداوم آن بسیار ارزشمند بوده و ما نقش روسیه و چین را با نقش سایر اعضای باقی‌مانده در برجام یکسان نمی بینیم، به این دلیل که روسیه و چین شرکای نزدیک جمهوری اسلامی ایران از دوران قبل از برجام به حساب می آیند و تا به امروز هم علی رغم فشارهای ایالات متحده روابط خود را با ایران دارند.

ظریف بیان کرد: امروز هم بحث های خوبی را در خصوص اقدامات صورت گرفته داشتیم، در زمینه صحبت هایی که بین ایران و اتحادیه اروپا و دولت فرانسه به طور خاص بوده برای اینکه اطمینان حاصل کنیم از این که اروپایی ها میتوانند تعهدات خود را در برجام اجرایی کنند یا خیر، با طرف روسی مشورت کردیم.

وزیر امور خارجه گفت: همچنین ایران و روسیه در خصوص مسائل منطقه‌ای هماهنگی های خوبی دارند و تلاش های مشترک این دو توانسته تا حدی وضعیت سوریه را تثبیت بخشد هرچند که موانعی ایجاد شد برای آن که کمیسیون قانون اساسی که بین ما، روسیه و ترکیه توافق شده بود و طرفین دعوا در سوریه هم آن را پذیرفته بودند عملیاتی شود، متاسفانه به دلیل فشارهای خارج از این مجموعه، نتوانست در سال گذشته به نتیجه برسد، اما امروز پیشرفت های خوبی را در این زمینه داشتیم.

وی بیان کرد: اجلاس سران بین ایران، روسیه و ترکیه به میزبانی کشور ترکیه فرصت مناسبی برای سه کشور خواهد بود که در این زمینه با یکدیگر تبادل نظر بیشتری داشته باشند.

ظریف افزود: دیدگاه میان ایران و روسیه در خصوص تامین امنیت در خلیج فارس بسیار به یکدیگر نزدیک است و ما معتقدیم امنیت از طریق همکاری و هم افزایی بین کشورهای ساحلی ایجاد خواهد شد نه در تقابل با یکدیگر، اما متاسفانه آمریکا با اعزام نیرو به منطقه به دنبال افزایش تنش ها است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در خصوص امنیت انرژی هم با طرف روسی صحبت کردیم، گفت: از ابتکار روسیه برای تامین امنیت انرژی در خلیج فارس استقبال می کنیم و آمادگی این را داریم که در کنار پیشنهادهای خودمان از جمله مجمع گفتگوی منطقه ای در خلیج فارس و آمادگی برای امضای قراردادهای عدم تعرض با کشورهای همسایه خلیج فارس، از طرح روسیه هم که طرحی نزدیک به دیدگاه‌های ما است، حمایت و تشویق کنیم.

وی بیان کرد: وضعیت فلسطین و آنچه که از آن به عنوان معامله قرن می شناسیم که در واقع معامله بر سر آرمان مردم فلسطین است، همچنین وضعیت یمن و شرایط بسیار خطرناکی که در آن کشور وجود دارد، وضعیت در افغانستان و حضور گسترده داعش در افغانستان و همینطور سوء استفاده‌هایی که در افغانستان برای اهداف کوتاه مدت سیاسی آمریکا وجود دارد و مواردی از این قبیل، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده که باعث شده ایران و روسیه به عنوان دو کشور همسایه با یکدیگر صحبت کنند.

ظریف در پایان خاطرنشان کرد: گفتگوهای امروز ما با طرف روسی مجموعه بسیار مثبتی از همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی به حساب می‌آید که حتما در راستای افزایش صلح و ثبات در منطقه مفید خواهد بود.

  • منبع خبر : مهر