ظاهر شدن «ابرهای شب‌تاب» در پی پرتاب ماهواره‌های استارلینک
ظاهر شدن «ابرهای شب‌تاب» در پی پرتاب ماهواره‌های استارلینک
پس از پرتاب ۵۶ ماهواره «استارلینک»، الگوهایی از ابر در آسمان شکل گرفتند که با نام «ابرهای شب‌تاب» شناخته می‌شوند.

پس از پرتاب ۵۶ ماهواره «استارلینک»، الگوهایی از ابر در آسمان شکل گرفتند که با نام «ابرهای شب‌تاب» شناخته می‌شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ساعاتی پس از پرتاب جدیدترین ماموریت «اسپیس ایکس»(SpaceX) از سواحل فضایی در اوایل صبح ۲۶ ژانویه، ابرهای درخشانی در آسمان فلوریدا پدیدار شدند.

اسپیس ایکس، ۵۶ ماهواره «استارلینک»(Starlink) را از «ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال»(CCSFS) در فلوریدا، در ساعت ۴:۳۲ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی به فضا پرتاب کرد. براساس گزارش‌های محلی منتشرشده در توییتر، این پرتاب پیش از سپیده‌دم، «ابرهای شب‌تاب»(Noctilucent clouds) را تولید کرد که پس از پرتاب قابل مشاهده بودند.

«رایت دابس»(Wright Dobbs)، هواشناسی که ابرها را از تالاهاسی و دورتر از محل پرتاب مشاهده کرد، در یک توئیت نوشت: این ابرها هرگز قدیمی نمی‌شوند و پس از هر پرتاب متفاوت هستند.

ابرهای شب‌تاب، ابرهای نادری هستند که می‌توانند به طور طبیعی نیز ظاهر شوند اما تنها زمانی که شرایط خاصی پیش بیاید، خود را نشان می‌دهند. آنها به طور کلی در ماه‌های تابستان، پس از غروب خورشید قابل مشاهده هستند و با سایر انواع ابرها تفاوت دارند.

پرتاب‌های اسپیس‌ ایکس معمولا الگوهای جذابی را در آسمان به جا می‌گذارند. این الگوها اثرات بی‌ضرری هستند که از گازهای موشک در جو بالا به وجود می‌آیند.

اسپیس ایکس تاکنون شش بار در سال جاری پرتاب داشته است و شاید بتواند در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ پرتاب طی برنامه‌های گوناگون برسد؛ از جمله پرتاب سرنشین‌دار به «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) و همچنین، فرصت‌های آتی با موشک‌های «فالکون۹»(Falcon 9)، «فالکون هوی»(Falcon Heavy) و احتمالا موشک غول‌پیکر «استارشیپ»(Starship) که هنوز در حال توسعه است.