عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: فرار مالیاتی ۳۰۰هزار میلیارد تومانی در کشور
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: فرار مالیاتی ۳۰۰هزار میلیارد تومانی در کشور
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور ۳۰۰هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد گفت: تقویت سامانه‌های مالیاتی برای مبارزه با این بحران ضروری است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: فرار مالیاتی ۳۰۰هزار میلیارد تومانی در کشور

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور ۳۰۰هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد گفت: تقویت سامانه‌های مالیاتی برای مبارزه با این بحران ضروری است.

محمود شکری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، درآمدهای مالیاتی را یکی از مطمئن‌ترین و پایدارترین درآمدها در اقتصاد هر کشوری خواند و اظهار داشت: طبق گزارش اخیر سازمان بازرسی کل معادل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور به‌ثبت رسیده است که در نوع خود چالشی بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اجرایی کردن طرح جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور با استفاده از سامانه‌های مالیاتی را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: با اجرا و فعال‌سازی بخش‌های ذکرشده تا حدود بسیار زیادی می‌توان از فرار مالیاتی در کشور که آسیب‌هایی بسیار جدی به بدنه اقتصاد ملی وارد کرده است ممانعت به‌عمل آورد.

شکری با بیان اینکه آمار اعلام‌شده سازمان بازرسی کل کشور در مورد معوقات مالیاتی و فرار مالیاتی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی در صورت مستند بودن بسیار نگران‌کننده است تصریح کرد: به‌عنوان یک کارشناس حوزه مسائل اقتصادی [معتقدم] راه‌اندازی و اجرای طرح جامع اطلاعات مالیاتی تنها راه جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

وی نظریه‌ای را که در آن اخذ مالیات بیشتر از مردم و مؤدیان، همزمان با افزایش سطح درآمدهای مالیاتی در بودجه سنواتی کشور را مورد تأکید قرار می‌دهد رد کرد و ابراز داشت: منظور ما از تغییر ساختار اخذ مالیات در کشور دریافت مالیات بیشتر از مردم نیست بلکه می‌خواهیم با منسجم‌کردن سیستم‌ها از فرارهای مالیاتی جلوگیری کنیم.

نماینده مردم تالش، ماسال و رضوان‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بهینه‌سازی روند اخذ مالیات به‌معنی افزایش بی‌حساب و کتاب و بدون ضابطه نرخ و ضریب مالیات در کشور نیست خاطرنشان کرد: مالیات باید در چارچوب یک سامانه شفاف، جامع و کاملاً مشخص محاسبه و دریافت شود تا کسی نتواند از پرداخت مالیاتش خودداری کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ثبت و ضبط اطلاعات مالی تمام اقشار به‌ویژه افرادی را که درآمدهای کلانی دارند در یک سامانه الکترونیکی هوشمند مورد تأکید قرار داد و گفت: از آن‌جا که رقم این درآمدهای مالیاتی بسیار بالا و پایدار است دولت می‌تواند با دریافت آن به‌راحتی برای اجرای طرح‌های خود در کشور برنامه‌ریزی کند.

شکری به بررسی دقیق لایحه جامع مالیاتی توسط دست‌اندرکاران حوزه مالیات کشور و کارشناسان متخصص مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کرد و افزود: درآمدهای حاصل از فروش نفت خام باعث شده اقتصاد کشورمان به‌طور تک‌بعدی رشد کند و وابسته باشد اما می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق این روند پر از اشکال را اصلاح کرد.