عواقب خطرناک تنبیه بدنی کودکان در خانواده تا آثار مخرب آن بر جامع  (روانشناسی )
عواقب خطرناک تنبیه بدنی کودکان در خانواده تا آثار مخرب آن بر جامع  (روانشناسی )

عواقب خطرناک تنبیه بدنی کودکان در خانواده تا آثار مخرب آن بر جامع  (روانشناسی ) در دوران های مختلف پدر و مادرها شیوه های متفاوتی را پیش گرفته اند، و تنبیه بدنی یکی از این روشها بوده است،  و می توان نتیجه آنها را در گذشته و حتی در جامعه فعلی نیز شاهد بود. اگر […]

عواقب خطرناک تنبیه بدنی کودکان در خانواده تا آثار مخرب آن بر جامع  (روانشناسی )

در دوران های مختلف پدر و مادرها شیوه های متفاوتی را پیش گرفته اند، و تنبیه بدنی یکی از این روشها بوده است،  و می توان نتیجه آنها را در گذشته و حتی در جامعه فعلی نیز شاهد بود. اگر دقت کرده باشید در گذشته تربیت فرزندان بیشتر به صورت تنبیهی بوده است تا شیوه های دیگر. یعنی بابت کوچکترین مسائل نیز کودکان مورد ضرب و شتم قرار می گرفتند. با اینکه این روزها دقت بیشتری در تربیت کودکان صورت می گیرد اما همچنان هستند کسانی که در تربیت فرزندشان از کتک زدن استفاده می کنند و اصلا توجهی به عواقب خطرناک آن ندارند. 

هیچ با خود اندیشیده اید که می توان همیشه با ساده ترین و بهترین راه حل ها زندگی زیبایی داشت و فرزندان خوبی تربیت کرد؟ کافیست تا کمی راه و روش خود را تغییر و صبوری به خرج دهید. کافیست بجای داد زدن آرام صحبت کنید و از کلمات و واژه های مناسب استفاده کنید. کافیست بجای انتقادهای تند از جملات مثبت و انگیزشی استفاده کنید.  

محققان دریافته اند که استفاده از جملات انگیزشی و بیان نکات مثبت کودکان موجب ایجاد اعتماد به نفس در آنها و  بهتر تربیت شدنشان می شود و آینده ای روشن خواهند داشت.

با کتک زدن کودک مشکلات و مسائل او نه تنها برطرف نشده، بلکه موجب می شود عزت نفس پایینی داشته باشد و از خودش بدش بیاید و برای همین هم نمی تواند ارتباط خوبی با اطرافیان و جامعه خود برقرار کند. بر همین اساس زندگی او در دوران کودکی و نوجوانی و بزرگسالی نیز دچار مشکلات فراوانی خواهد شد.

تنبیه بدنی از مواردی است که موجب ناتوانی کودک شده و او را دچار احساس عجز و ناتوانی می کند و به مرور افسرده و پرخاشگر می شود. وقتی این اتفاق بیفتد روز به روز از اجتماع فاصله گرفته و گوشه گیر شده و عزت نفسش کمتر می شود و ممکن است اتفاقات ناخوشایندی را در زندگی شخصی خود تجربه کند. باید حواسمان باشد اگر اشتباهی از فرزندمان سر زد، خونسرد باشیم و حتی او را تهدید به کتک زدن نکنیم چون این کار می تواند ضربه های روحی شدیدی به کودکمان وارد کند.

بهترین ارتباط برای تربیت کودکمان گفتگو است و هیچ چیز جای گفتگو کردن را نمی گیرد. کتک زدن و تنبیه بدنی تنها موجب می شود که کودکمان در تشخیص و شناخت درست و غلط دچار مشکل شوند. اینکه ندانند در شرایط مختلف چگونه باید احساسات و خشم خود را بروز دهند. چگونه احساسات خود را به جا و به درستی به کار بگیرند. 

وقتی کودکمان را برای اشتباهات کوچک و بزرگ تنبیه کنیم و کتک بزنیم، این معنی را می دهد که رفتار ما درست بوده و حق با ماست، بر همین اساس کودک هم چون همه رفتارش را از والدین خود برداشت می کند، ممکن است در آینده نیز برای رسیدن به حق و حقوقش از این راه استفاده کند و به اطرافیانش از دوست و خانواده و حتی همسرش نیز صدمه زده و آسیب برساند

اگر فرزند شما در حال تحصیل است و شما در تربیت او از تنبیه بدنی استفاده می کنید، مطمئن باشید که فرزندتان با افت تحصیلی مواجه خواهد شد و از پیشرفت و خلاقیت باز می ماند. وقتی فرزندتان بی ادبی می کند نیازی نیست سریع واکنش نشان دهید. همین که بی توجه و سنگین با او رفتار کنید کافیست تا درباره اشتباه خود فکر کند. کتک زدن باعث می شود تا کودک کنترل درون خود را از دست داده و همیشه برای تشخیص درست و غلط منتظر نظر دیگران و تأییدشان باشد. 

آموزش برای والدین یکی از مسائلی است که حتما باید به آن توجه شود چراکه تربیت فرزند بسیار با اهمیت بوده و آینده یک جامعه به فرزندان آن وابسته است. با در نظر گرفتن تمامی عوارضی که در اثر تربیت ناصحیح فرزندان، ممکن است یک کشور دچار مشکلات جامعه شناسی زیادی شود. لازم است تا برای کاهش سطح اختلالات روحی در نسل های آتی و حتی جلوگیری از آسیب های اجتماعی آموزش های مرتبط برای خانواده ها توسط مراکزهای درمانی، مدارس، سازمان ها و مکانهای مربوطه صورت بگیرد.

در هر صورت اگر والدینی احساس می کنند که در تربیت فرزندشان نمی توانند تدابیر لازم را انجام دهند، باید حتما با مشاوران و کارشناسان در این زمینه در ارتباط باشند و از آنها کمک بگیرند. چراکه با نداشتن تربیت صحیح، شرایط تربیتی خانواده ناسالم بار خواهد آمد و سلامت یک جامعه به خطر خواهد افتاد.

 

منبع : سلیم نیوز