بالاخره دولتمردان فهمیدند که مذاکره با آمریکا «وقت تلف کردن» است
بالاخره دولتمردان فهمیدند که مذاکره با آمریکا «وقت تلف کردن» است

به گزارش گروه سیاسی صبح اقتصاد؛ حمید محجوب از فعالان سیاسی نسبت به اظهارات ترامپ و شیطنت های آمریکائیها برای خروج از برجام و عکس العمل جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این خروج  یادداشتی را به شرح ذیل بیان کرده است: تا اجرایی شدن برجام یک ماه فرصت بود که اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا […]

روحانی

به گزارش گروه سیاسی صبح اقتصاد؛ حمید محجوب از فعالان سیاسی نسبت به اظهارات ترامپ و شیطنت های آمریکائیها برای خروج از برجام و عکس العمل جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این خروج  یادداشتی را به شرح ذیل بیان کرده است:

تا اجرایی شدن برجام یک ماه فرصت بود که اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا در ۱۸ دسامبر سال ۲۰۱۵ با امضای مصوبه کنگره، طرح دشوارشدن راه ورود به کشورآمریکا برای اتباع چهار کشور ایران، سوریه، عراق و سودان را به قانون تبدیل کرد.

بدنبال این مصوبه مقامات جمهوری اسلامی، فعالان سیاسی، نمایندگان مجلس و دلسوزان نظام این مصوبه را ناقض روح مصالحه برجام دانستند و از ظریف وزیر امورخارجی بعنوان مسئول تیم مذاکره کننده هسته‌ای خواستند تا این موضوع را به جد پیگیری کند.

اولین اعتماد به آمریکائیها/اعتراض دولت و ملت ایران بر زمین ماند!
محمدجواد ظریف نیز در پی این اقدام دولت آمریکا، صدای اعتراض دولت و مردم ایران را به جان کری وزیر خارجه آمریکا رساند و کری نیز در پاسخ به این اعتراض نامه‌ای خطاب به ظریف نوشت و تاکید کرد که این قانون باعث نقض عهد ما در برجام نمی‌شود: «تغییرات جدید برای کسب روادید که در کنگره تصویب شده است و دولت اختیار توقف اجرای آن را دارد، به‌هیچ وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود طبق برجام را اجرا کنیم.»

پس از ارسال این نامه، عباس عراقچی معاون بین‌الملل وزارت امور خارجه برای اینکه اعتماد رسانه‌ها و مردم را نسبت به ضمانتی که جان کری به ظریف داده جلب کند، نامه وزیر خارجه آمریکا و تعهدی که او در قبال برجام در این نامه ذکر کرده است را دارای ابعاد حقوقی دانست و اظهار کرد: «این نامه به امضای وزیر خارجه آمریکا رسیده که همچون نامه‌های با امضای رئیس هر دولت، دارای تعهد حقوقی و سیاسی برای آن کشور است. این یک نامه معمولی نیست.

در روابط بین‌الملل، نامه دو نفر، تعهدآور است که یکی نامه رئیس دولت است و دیگری نامه وزیر امور خارجه. این نامه، امضای وزیر خارجه آمریکا را دارد و او اجرای موفق برجام را تضمین کرده است»

از پاسخ‌های عراقچی مشخص بود که دیپلمات‌های ایرانی نمی‌خواهند نسبت به بدعهدی‌ها و شیطنت‌های آمریکا آن هم از ابتدای اجرایی شدن برجام واکنش قاطعی نشان دهند، از این رو اعتماد خود به مقامات آمریکایی را حفظ کردند و بی‌توجه به اولین نقض عهد ایالات متحده در برجام از کنار آن گذشتند.

آغاز استرس و دلواپسی برای مدافعان برجام

دولتمردان و مدافعان برجام با اینکه به آمریکایی‌ها اعتماد کرده بودند، اما گویی مصوبه کنگره و امضای اوباما پای آن اضطرابی در دل‌هایشان انداخته بود.

حسن روحانی حدود سه ماه بعد از این در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری هسته‌ای با لحنی متفاوت از قبل سخنرانی کرد، یعنی اگر تا پیش از این دائما از مذاکره به عنوان تنها روش حل مسائل بین‌المللی و اعتماد به طرف‌های مقابل سخن می‌گفت، این بار تصریح کرد: «اعتدال به ما می‌گوید نه همه جا به دیگران اعتماد کنید و نه همه جا به دیگران بدبین باشید و نه همه مسایل صرفا با مذاکره حل می‌شود. البته چنین هم نیست که با مذاکره نتوانیم هیچ یک از مسایل مهم را به ثمر برسانیم»

از روز اجرایی شدن برجام تاکنون حدود یکسال و ۸ ماه است که می‌گذرد و آمریکایی‌ها به انحای مختلف همچون تعلل در اجرای برجام، مانع‌تراشی برای بانک‌های اروپایی و آسیایی در همکاری با ایران و تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله موسوم به «آیسا» نسبت به توافق هسته‌ای سنگ‌اندازی کردند و امروز نیز دولت جدید ایالات متحده رویکردی متفاوت از دولت باراک اوباما پیش گرفته و بدنبال اعمال تغییرات در بند‌ها و مفاد برجام است.

ترامپ: ماتعهدی برای پایبندی به برجام نداریم/ایران بدنبال کارشکنی است!!

با اینکه روز بعد از اجرایی شدن برجام یعنی ۲۷ دی ماه ۹۴ حسن روحانی در نشست خبری گفت: «در آمریکا هر گروهی که بعداً دولت را در اختیار داشته باشند، تعهدی که امروز دولت آن در برجام به ما داده، تعهد دولت آمریکاست و این تعهدات استمرار پیدا می‌کند و فرقی نمی‌کند هر دولتی بیاید به این چارچوب متعهد است»، اما روز گذشته یعنی ۲۸ شهریور ۹۶ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا در در اولین سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل برجام را مایه شرمساری ایالات متحده دانست و خواستار تغییر در مفاد آن شد و تاکید کرد: «اگر توافقی در انت‌ها پوششی برای ساخت یک برنامه هسته‌ای «برای ایران» فراهم آورد، ما نمی‌توانیم به آن پایبند بمانیم»

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز در تأیید سخنان ترامپ گفت: «فکر می‌کنم که همگی ما با نقص‌های این توافق هسته‌ای ایران آشنا هستیم و آشکارترین نقص آن، “بند غروب” است-ما همگی می‌دانیم که این یک توافقی است که مسئولیت را به گردن آیندگان می‌اندازد … ارزیابی رئیس‌جمهور از توافق هسته‌ای ایران این است که به اندازه کافی پرمایه نیست … رئیس‌جمهور واقعا خواستار تغییر توافق است. او می‌گوید که مجدداً مذاکره انجام شود … اگر ما قرار باشد به این توافق هسته‌ای ایران ادامه دهیم، تغییراتی می‌بایست در آن ایجاد شود»

سخنان رئیس دولت و وزیر خارجه آمریکا نشان می‌دهد که آن‌ها اجرای برجام را مشروط به ادامه مذاکرات هسته‌ای و تغییر در مفاد برجام کرده‌اند.

در این میان دولتمردان هنوز می‌خواهند از برجام به عنوان یک توافق الزام‌آور حقوقی دفاع کنند؛ آن‌ها معتقدند که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما همچنان به این توافق پایبند می‌مانیم چراکه هنوز شرکای اروپایی ما نیز به برجام متعهدند.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی چندی پیش در مصاحبه با اشپیگل گفت: «اگر آمریکا تصمیم به خروج از برجام بگیرد، اما امضاء‌کنندگان دیگر، یعنی بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه بر سر عهد خود بمانند، آن موقع ایران هم به احتمال زیاد به آن متعهد باقی خواهد ماند»

روحانی: دنیا به غیر قابل اعتماد بودن آمریکا رسید/مذاکره با آنها وقت تلف کردن است!!

می توان از گفته های صالحی این برداشت را کرد که برجام با خروج آمریکا از آن هیچ آسیبی نمی بیند و به قوت و قدرت خود باقی خواهند ماند؛ این در حالی است که روحانی در تازه ترین مصاحبه خود با تلویزیون سی ان ان نظر دیگری دارد و به نوعی آمریکا را محور اصلی برجام می داند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان که پرسید آیا مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی می‌تواند این کشور را به سوی خلع سلاح هسته‌ای بکشاند، گفت: «به نظرم آنچه راجع به ایران تحقق پیدا کرد تجربه خوبی است که در جای دیگر هم اجرا شود. اما شما این را هم در نظر بگیرید، اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود، برای چه کره شمالی وقت خود را تلف کند برای اینکه با آمریکا مذاکره کند؟ به دلیل اینکه بعد از سال‌ها مذاکره ممکن است رییس جمهور بعدی در آمریکا روی کار بیاید و آن توافقات را زیر پا بگذارد»

روحانی از سوی دیگر در دیداری که با رئیس‌جمهور بولیوی داشت با بیان اینکه «آمریکایی‌ها در ۳۹ سال پس از پیروزی انقلاب در ایران، هر روز توطئه‌ای علیه ما طراحی کرده اند، اما هیچ وقت هم موفق نشده اند»، گفت: «امروز شاهدید که آمریکایی‌ها قراردادهای خود با کوبا و دیگر کشور‌ها، یکی پس از دیگری زیر پا می‌گذارند و درباره توافق هسته‌ای نیز به دنبال بهانه تراشی هستند. دنیا اکنون به آنچه ایران در مورد غیرقابل اعتماد بودن آمریکا می‌گفت، رسیده است»

سخنان و لحن روحانی درمجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، در مقایسه با سخنانی که وی حدود ۲ سال پیش در هنگام اجرایی شدن برجام مطرح کرده بود، تغییرات زیادی پیدا کرده است، او روزی می‌گفت: «فکر افراطی به ما می‌گوید به هیچ‌کس اعتماد نکنید؛ فکر افراطی به ما می‌گوید به همسایگان و دوستان هم اعتماد نکنید. اما اندیشه اعتدالی به ما می‌گوید باید با دنیا حرف بزنیم»، اما امروز دقیقا سخنی را می‌گوید که روزی منتقدین برجام، یعنی همان‌هایی که با عنوان «دلواپس» و افراطی خوانده می‌شدند، می‌گفتند.