موج‌های مختلف در فضا می توانند رمز و راز وجود جهان را توضیح دهند
موج‌های مختلف در فضا می توانند رمز و راز وجود جهان را توضیح دهند
یک مطالعه جدید ممکن است به پاسخ به یکی از بزرگترین اسرار جهان کمک کند: چرا ماده ای بیش از ضد ماده وجود دارد؟ این پاسخ، به نوبه خود، می تواند توضیح دهد که چرا همه چیز از اتم گرفته تا سیاه چاله ها وجود دارد.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد میلیارد ها سال قبل، بلافاصله پس از انفجار بزرگ، انبساط کیهانی بذر ریز جهان ما را کشید و انرژی را به ماده تبدیل کرد. فیزیكدانان تصور می كنند كه انبساط در ابتدا همان ماده و ضد ماده ایجاد می كند كه در اثر تماس، یکدیگر را نابود می كنند. اما پس از آن اتفاقی افتاد كه مقیاس را به نفع ماده قرار داد، و اجازه می دهد همه چیزهایی كه می توانیم ببینیم و لمس كنیم به وجود بیاید و یک مطالعه جدید نشان می دهد که توضیحات در فضا های زمان بسیار پنهان است.”موج‌های مختلف در فضا می توانند رمز و راز وجود جهان را توضیح دهند”

“جف درور” ، محقق اصلی تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا ، گفت: “اگر شما فقط با یک مؤلفه مساوی از ماده و ضد ماده شروع می کنید، به این نتیجه می رسیدید که هیچ چیز ندارید.” زیرا ضد ماده و ماده با بار نابرابر اما اندازه برابر هستند. پژوهشگر فیزیک آزمایشگاه ملی لارنس برکلی. “همه چیز فقط نابود می شود.”

بدیهی است که همه چیز نابود نشده است، اما محققان مطمئن نیستند که چرا. پاسخ ممکن است ذرات ابتدایی بسیار عجیب و غریب موسوم به نوترینوها را شامل شود ، که بار الکتریکی ندارند و بنابراین می توانند به عنوان ماده یا ماده ضد ماده عمل کنند.

یک ایده این است که حدود یک میلیون سال پس از انفجار بزرگ، جهان سرد شد و تحت فاز گذر قرار گرفت، رویدادی شبیه به چگونگی تبدیل آب به گاز در حال جوشاندن مایعات. درور اظهار داشت: این تغییر مرحله باعث پوسیدگی نوترینوها می شود که ماده بیشتری از ماده ضد ماده توسط مقادیر کمی و کوچک ایجاد کنند. اما “هیچ روش بسیار ساده  یا تقریباً هیچ راه دیگری برای تحقیق در مورد این نظریه و درک اینکه آیا واقعاً در جهان اولیه رخ داده است یا خیر وجود ندارد  .””موج‌های مختلف در فضا می توانند رمز و راز وجود جهان را توضیح دهند”

اما درور و تیمش، از طریق مدلهای نظری و محاسبات، راهی را فهمیدند که ما بتوانیم شاهد انتقال این مرحله باشیم. آنها پیشنهاد كردند كه این تغییر باعث ایجاد نخهای بسیار طولانی و بسیار نازكی از انرژی به نام “رشته های كیهانی” می شود كه هنوز هم جهان را فرا گرفته است.

درور و تیمش فهمیدند که این رشته های کیهانی به احتمال زیاد می توانند در زمان فضا به نام امواج گرانشی موج‌های بسیار جزئی ایجاد کنند. این امواج گرانشی را تشخیص داده و می توانیم کشف کنیم که آیا این نظریه صحیح است یا خیر.

قویترین امواج گرانشی جهان ما وقتی اتفاق می افتد که ابرنواختر یا انفجار ستاره اتفاق می افتد. وقتی دو ستاره بزرگ به دور یکدیگر می چرخند. طبق گفته ناسا ، دو سیاه چاله با هم ادغام می شوند. اما امواج گرانشی پیشنهادی ناشی از رشته های کیهانی بسیار کوچکتر از آنچه که سازهای ما قبلاً تشخیص داده بودند، خواهد بود.

با این حال ، هنگامی که تیم این انتقال فاز فرضی را تحت شرایط درجه حرارت مختلفی که ممکن است در طی این گذار فاز رخ داده باشند، مدل کردند، یک کشف دلگرم کننده را انجام دادند: در همه موارد، رشته های کیهانی امواج گرانشی ایجاد می کنند که توسط رصدخانه های آینده مانند این قابل ردیابی هستند. در آینده آنتن فضایی تداخل سنج لیزر آژانس فضایی اروپا (LISA) و رصدگر بیگ بنگ و آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن را رصدخانه تداخل موج گرانشی دسی هرتز (DECIGO) را مشاهده کنند.”موج‌های مختلف در فضا می توانند رمز و راز وجود جهان را توضیح دهند”

Tanmay Vachaspati، فیزیکدان نظری در دانشگاه ایالتی آریزونا که جزئی از این مطالعه نبود ، گفت: “اگر این رشته ها در مقیاس انرژی به اندازه کافی بالا تولید شوند، آنها در واقع امواج گرانشی تولید می کنند که توسط رصدخانه های برنامه ریزی شده قابل تشخیص هستند.””موج‌های مختلف در فضا می توانند رمز و راز وجود جهان را توضیح دهند”