نفت در روزنامه های امروز/از عبور نفت از شوک پهپادی تا نماد حمایت از ساخت داخل
نفت در روزنامه های امروز/از عبور نفت از شوک پهپادی تا نماد حمایت از ساخت داخل

امروز چهارشنبه سوم مهرماه، در شرایطی که سفر رییس جمهوری به نیویورک محور اصلی تیترهای صفحه اول روزنامه ها بود، باز هم موضوعات نفتی مورد توجه چند روزنامه قرار گرفت. دنیای اقتصاد” در گزارشی با تیتر سوالی “عبور نفت از شوک پهپادی؟” نوشت: ده روز بعد از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو، بازار نفت […]

امروز چهارشنبه سوم مهرماه، در شرایطی که سفر رییس جمهوری به نیویورک محور اصلی تیترهای صفحه اول روزنامه ها بود، باز هم موضوعات نفتی مورد توجه چند روزنامه قرار گرفت. دنیای اقتصاد” در گزارشی با تیتر سوالی “عبور نفت از شوک پهپادی؟” نوشت: ده روز بعد از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو، بازار نفت روز گذشته از هیجانات اخبار مربوط به این حملات فاصله گرفت. انتشار یک خبر به نقل از منابع آگاه مبنی بر اینکه عربستان سعودی حدود ۷۵ درصد از تولیدات از دست رفته را در پی حملات به دست آورده و تا پایان هفته آینده نیز به سطح کامل تولیدات بازمی‌گردد؛ یکی از عوامل عقب‌نشینی قیمت‌ها و آرام شدن جو در بازار نفت بود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: درست در روزهایی که حملات پهپادی نگرانی‌های عمیقی در رابطه با شدت گرفتن ریسک‌های ژئوپلیتیکی در منطقه ایجاد می‌کرد، واکنش عربستان، ایران و آمریکا به این حملات، باعث فرونشاندن نسبی این نگرانی‌ها شد. اگرچه نیروهای حوثی در یمن، مسوولیت حمله ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی آرامکو را بر عهده گرفتند، اما آمریکا و پس از آن عربستان، ایران را مسوول این حملات شناسایی کردند. به‌تازگی نیز آلمان، فرانسه و بریتانیا بیانیه‌ای صادر کرده‌اند که در آن به نقش ایران در حملات اخیر به آرامکو اشاره شده است. این بیانیه از سوی رئیس‌جمهوری که برای شرکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به‌سر می‌برد، محکوم شد. وزارت امور خارجه ایران نیز ادعاهای مطرح شده در بیانیه سران سه کشور اروپایی را تحریک‌آمیز و شدیدا مخرب عنوان کرد.

در این میان نکته‌ای که از نظر برخی کارشناسان بازار جالب توجه به‌نظر می‌رسد این است که با وجود نگرانی عمیقی که از تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیک در منطقه وجود داشت، نه حمله مجددی (آن‌طور که حوثی‌ها عنوان کرده بودند) به تاسیسات نفتی سعودی‌ها انجام گرفت و نه نشانه‌هایی از تمایل عربستان به مقابله به مثل با کشورهایی که از نظر آنها در این حملات دخیل بودند مشاهده شد. ایالات متحده آمریکا نیز تنها دست به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران زد که به‌زعم کارشناسان کارآیی چندانی ندارد. تمام این عوامل دست به دست هم دادند تا نگرانی‌های ژئوپلیتیک در بازار نفت با کاهش هیجان همراه شوند.

“صبح اقتصاد” دیگر روزنامه اقتصادی، گزارش اصلی خود را با تیتر “ایران پلاست، نماد حمایت از ساخت داخل” به موضوع نمایشگاه ایران پلاست اختصاص داده و نوشته: ایران پلاست سیزدهم، مهمترین گردهمایی فعالان صنعت پتروشیمی و صنایع پلاستیک و صنایع وابسته، امسال اگرچه در اوج تحریمها برگزار شده، اما با حضور پرشور و پررنگ شرکتهای داخلی و خارجی و همچنین بازدیدکنندگان خارجی، به یکی از فعالترین گردهمایی های صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دست در سالهای اخیر تبدیل شده است. به گونه ای که ۵۷۰ شرکت داخلی، ۳۵ شرکت خارجی و ۱۲ هیئت خارجی در سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست شرکت کرده‌اند. در نمایشگاه ایران پلاست، شرکت‌های استارتاپ و دانش‌بنیان هم حضور فعالی دارند. سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست که امروز چهارشنبه به کار خود پایان خواهد داد، به نمادی از حمایت از ساخت داخل تبدیل شده و این موضوعی است که مورد توجه مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم قرار گرفته است. مهندس بهزاد محمدی دیروز هم از بخشهای دیگری از نمایشگاه بازدید کرد و در بازدید از سالن های ماشین سازان بر لزوم توجه و حمایت از ساخت داخل تاکید کرد.

در بخش دیگری از این گزارش به ایده اختصاص سالنی برای مذاکره و گفت و گوی فعالان صنعت پلیمر ایران و دیگر کشورها، که امسال اجرا و با استقبال گسترده ای روبرو شد پرداخته شده و در پایان گزارش آمده است: صنعت پتروشیمی، آماده جهش سوم است. جهش نخست از سال ۱۳۷۶ و جهش دوم از سال ۱۳۹۲ در کشور آغاز شده است. جهش دوم و سوم تولید کشور را به ترتیب بالای ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون تن مواد پتروشیمی در سال خواهد رساند. صنعت پتروشیمی ۳۳ میلیون تن خوراک از پالایشگاه های نفت و گاز و واحدهای ان جی ال دریافت می‌کند که معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت است. مجموع ارزش محصولات پتروشیمی هم اکنون سالانه ۱۷ میلیارد دلار است. ۱۰۸ هزار نفر به طور مستقیم در مجمتع ها و طرح ها اشتغال دارند که در سال ۱۴۰۰ اشتغال‌زایی صنعت به ۱۲۳ هزار نفر می‌رسد. ۴۴ نوع محصول شیمیایی با گرید های مختلف تولید می‌شود. در کل حدود ۳۵۰ نوع محصول در صنعت پتروشیمی تولید می شود.از ۴۰ گروه کاتالیستی ۱۶ گروه تا به حال بومی شده و ۹ گروه در حال بومی‌سازی و تجاری‌سازی است و تا سال ۱۴۰۰، ۲۵ گروه بومی‌سازی می‌شوند.