همکاری مرزی ترکیه و سوریه
همکاری مرزی ترکیه و سوریه
وزیر خارجه روسیه ضمن انتقاد از سیاست‌های جدایی‌طلبانه آمریکا در سطح منطقه، تاکید کرد هرگونه همکاری مرزی ترکیه و سوریه باید بر مبنای پیمان نظامی ۱۹۹۸ باشد.

همکاری مرزی سوریه-ترکیه باید بر مبنای «توافق آدانا» باشد

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد ریانووستی امروز چهارشنبه به نقل از سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نوشت: مسکو دولت دمشق و نیروهای کرد را به حصول توافق  و اجرای آن متعاقب عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه ترغیب خواهد کرد.”همکاری مرزی ترکیه و سوریه”

با این حال وی تاکید کرد این همکاری باید بر مبنای توافق آدانا مورخ سال ۱۹۹۸ باشد.

گفتنی است طبق این معاهده امنیتی، نیروهای ترکیه حق دارند به طور موقت و تنها با پیشروی در عمق ۱۰ کیلومتری خاک سوریه، عملیات‌های ضدتروریستی انجام دهند. در مقابل، دمشق هم نمی‌بایست سوریه را به مأمنی برای پ ک ک تبدیل می‌کرد.

این در حالی است که ترکیه به فکر ایجاد منطقه امن به عمق ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه است.

همزمان، خبرگزاری تاس به نقل از لاوروف نوشت: ائتلاف غرب به سرکردگی آمریکا کردها را به سمت جدایی‌طلبی و تقابل با قبایل عرب سوق داده است.

وی در این باره افزود: برای سال‌ها به دفعات درباره سیاست‌های انفجاری آمریکا و اعضای ائتلاف تحت رهبری‌اش هشدار دادیم که هدفش تجزیه سوریه و ایجاد هویت‌های شبه‌دولتی در شرق سوریه بود و سازمان‌های کردی را به سمت جدایی‌طلبی و تقابل با اعراب سوق می‌داد. اکنون جهان در حال مشاهده تبعات این سیاست کوته‌بینانه است.

لاوروف ادامه داد: نتیجه این سیاست درگیری مسلحانه تازه‌ای است. نیروهای داعش در خاورمیانه، شمال آفریقا و دیگر مناطق جهان پراکنده شده‌اند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در یک پیام توئیتری اعلام کرد: ایران می‌تواند برای گردهم آمدن کردهای سوریه، دولت سوریه و ترکیه کمک کند تا ارتش سوریه به همراه ترکیه بتوانند از مرزهایشان محافظت کنند.

ظریف همچنین با یادآوری توافق آدنا میان ترکیه و سوریه اظهار داشت: این توافقنامه همچنان معتبر است و می‌تواند بهترین راه برای دستیابی به امنیت باشد.

وی تصریح کرد: ما باید برای انتخابات آتی سوریه که در سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود آماده شویم. از نظر من در وهله اول تبیین قانون اساسی سوریه حائز اهمیت است.

  • منبع خبر : مهر