فراموشی«اشتغال» و اهمیت دادن به واردات خودروهای گران قیمت!
فراموشی«اشتغال» و اهمیت دادن به واردات خودروهای گران قیمت!

به گزارش گروه اقتصادی صبح اقتصاد؛ موضوع واردات خودروهای لوکس و گران قیمت چند سالی است که به یکی از چالش‌های اصلی کشور تبدیل‌شده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان غلبه روحیه مصرفی زدگی بعد از باز شدن مسیر واردات خودروهای خارجی شتاب بیشتری گرفت. متأسفانه در این سالها شاهد مانور تجمل در خیابان‌ها با […]

به گزارش گروه اقتصادی صبح اقتصاد؛ موضوع واردات خودروهای لوکس و گران قیمت چند سالی است که به یکی از چالش‌های اصلی کشور تبدیل‌شده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان غلبه روحیه مصرفی زدگی بعد از باز شدن مسیر واردات خودروهای خارجی شتاب بیشتری گرفت. متأسفانه در این سالها شاهد مانور تجمل در خیابان‌ها با خودروهای لوکس هستیم که در این مدت ذائقه مصرفی مردم به‌طورکلی دگرگون شده است.

 

امروزه روند مصرف‌زدگی منجر به ایجاد تغییرات اساسی در سبک زندگی مردم کشور شده است. درحالی‌که مسئولان به‌صورت شعاری و یا با نیت قلبی واقعی بر اشتغال‌زایی و حمایت از تولید ملی تأکیددارند، اما به نظر می‌رسد در بطن جامعه روحیه تولید و اشتغال‌زایی رنگ‌باخته باشد.

فراموشی اشتغال و توسعه سوددهی بانک ها!!

در سه سال گذشته روند سپرده‌گذاری در بانک‌ها به‌شدت گسترش یافت و مردم با سرمایه‌های خُرد و کلان تصمیم گرفتند به‌جای تزریق سرمایه خود در مسیر تولید و اشتغال از بهره بانکی مؤسسات مالی استفاده کنند که همین معظل بزرگی برای وضعیت اقصادی جامعه شد.

عدم توجه به مصوبه دولت

در حال حاضر سالیانه ۵۰ هزار خودروی خارجی به‌طور مستقیم وارد کشور می‌شود و از این راه دو هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد ایجاد می‌شود. این درآمد در قبال ۱۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی عدد کوچکی به‌حساب می‌آید، اما ازآنجاکه قانون مشخصی برای منع واردات خودرو در مجلس تصویب نشده است واردات‌چی‌ها به‌طور مستقیم اقدام به واردات خودرو می‌کنند و با پرداخت عوارض به دولت به‌صورت قانونی خیابان‌های شهر‌ها را به محل تجمل‌گرایی بیشتر ثروتمندان تبدیل می‌کنند.

با تشدید این وضعیت نامطلوب و همچنین تجربه مشکلات ارزی در سال‌های ۹۰ و ۹۱ دولت بالاخره تصمیم می‌گیرد تا در مقابل گسترش این وضعیت بی‌قاعده در واردات خودرو ایستادگی کند. در دی‌ماه سال گذشته معاون اول رئیس‌جمهور به پیشنهاد وزیر صنعت مصوبه‌ای را برای ساماندهی واردات خودرو ابلاغ می‌کند.بر اساس این ابلاغیه عملاً بعد از ۶ ماه واردکنندگان غیر نمایندگی امکان واردات خودرو را نداشتند و تنها نمایندگی‌ها مجاز برند‌ها می‌توانستند به واردات انواع خودرو اقدام کنند.

 

دراین‌بین مشکلاتی در سامانه ثبت سفارش ایجاد شد و مسئولان مجبور به بستن یک ماهه سایت ثبت سفارش شدند. مدتی بعد عملاً نمایندگی‌های مجاز نیز امکان ثبت سفارش نداشتند و همین موضوع باعث شد تا دبیر انجمن واردکنندگان اعلام کند از معاون وزیر صنعت شکایت کرده است.

اقتصاد

آیا خودروی لوکس و گرانقیمت داشتن یک ارزش است!!

متأسفانه امروز شاهد این هستیم که مفاهیم اصیل انقلاب اسلامی به‌نوعی در معرض فراموشی قرارگرفته است و ضد ارزش‌هایی که تا پیش‌ازاین امکان مطرح‌شدن در فضای عمومی جامعه را پیدا نمی‌کرد نه تنها صاحب تریبون و بلندگو شده‌اند بلکه تلاش‌های به‌ظاهر قانونی را نیز برای مکتوم کردن مفاهیم انقلابی در پیش می‌گیرند.

هنوز مشخص نیست که دولت‌ها با کدام پشتوانه علمی تصمیم گرفتند ممنوعیت واردات خودروی لوکس را حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی قرار دهند، تا بر این اساس شاهد سیل واردات خودروهای لوکس و گران‌قیمت با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی سی به کشور باشیم.

باید معترف بود که امروز استفاده از خودروهای لوکس به یک ارزش تبدیل‌شده و پر بی‌راه نیست که مصوبات غیر کارشناسی واردات خودرو در سال‌های گذشته را دلیل اصلی تغییر ذائقه مصرفی مردم قلمداد کنیم.

بر اساس مفاد ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور سامان‌دهی واردات خودرو در گام اول با حذف واردکنندگانی که دارای نمایندگی نیستند آغاز می‌شد و در گامهای بعدی واردکنندگان مجاز نیز باید برای داخلی سازی خودروهای وارداتی اقدام می‌کردند.

لزوم نظارت دستگاه های نظارتی

در این میان علاوه بر اتخاذ تصمیمات عاجل کارشناسی از سوی دولت و مجلس، دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی نیز باید با رجوع به اصول اساسی انقلاب اساسی و مفاهیم عدالت‌خواهانه مطرح در قانون اساسی، راه را برای جلوگیری از روند رو به رشد مصرف‌زدگی هموار کنند.

 

به نظر می‌رسد این خلاء باعث شده تا واردات‌چی‌ها که تا پیش‌ازاین به‌صورت غیرمستقیم از تریبونهای کوچک به سیاست‌های ضد وارداتی کشور می‌تاختند امروز حتی توقف یک ماهه واردات را برنمی‌تابند و با بهانه وارد شدن خسارت از مقامات کشوری شکایت می‌کنند.

حمید محجوب