وانگ یی: عربستان در صدر دیپلماسی خاورمیانه‌ای چین است
وانگ یی: عربستان در صدر دیپلماسی خاورمیانه‌ای چین است
وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با همتای سعودی خود گفت، روابط با عربستان سعودی در صدر تلاش‌های دیپلماسی چین در خاورمیانه است.

وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با همتای سعودی خود گفت، روابط با عربستان سعودی در صدر تلاش‌های دیپلماسی چین در خاورمیانه است.

به گزارش صبح اقتصاد، به نوشته روزنامه ساوت چاینا مورنینگ‌پست، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای بعد از تماس تلفنی با فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان گفت که وانگ یی، وزیر خارجه چین گفته است پکن همواره به روابطش با عربستان اولویت داده است و مایل است یک شریک بلندمدت و قابل اعتماد باشد.

وانگ یی گفت: در مواجهه با وضعیت ناپایدار بین‌المللی، چین و عربستان سعودی باید ارتباطات استراتژیک نزدیک خود را حفظ کنند که بخشی ذاتی از مشارکت استراتژیک جامع دو کشور است. چین از موضع قاطع عربستان در پشتیبانی از آن در موضوعات مربوط به منافع اصلی چین قدردانی می‌کند و مانند همیشه قاطعانه از عربستان سعودی در حفاظت از حاکمیت ملی، امنیت و ثبات حمایت می‌کند و قاطعانه با هرگونه دخالت در امور داخلی عربستان مخالف است.

وزیر امور خارجه چین گفت، پکن برای همکاری با ریاض برای تعمیق ارتباطات میان ابتکار کمربند و جاده و چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان آمادگی دارد. او افزود که چین همچنان به ایفای نقشی سازنده در از سرگیری مذاکرات روی اجرای توافق هسته‌ای با ایران ادامه خواهد داد.

وانگ یی گفت که چین همواره موضع “عینی و منصفانه‌ای” در قبال مسئله هسته‌ای ایران داشته و خود را متعهد به حفظ سیستم بین‌المللی منع اشاعه هسته‌ای و حفظ امنیت و ثبات منطقه خلیج فارس در خاورمیانه، بدون هیچگونه “منافع شخصی یا ملاحظات ژئوپلیتیک” می‌داند.

چین به تلاش‌هایش برای ارتقای روابط دیپلماتیک با کشورهای خاورمیانه‌ای افزوده است. پکن همچنین ردپای خود در این منطقه را با برنامه زیرساختی جهانی‌اش که از سال ۲۰۱۳ اجرایی شد، توسعه داده است. کریدور اقتصادی چین – آسیای میانه – غرب آسیا – یک پروژه کمربند و جاده- از کشورهای بسیاری در این منطقه شامل ایران و عربستان عبور می‌کند.

در همین حال روسیا الیوم گزارش داد، وزارت خارجه عربستان از تماس تلفنی فیصل بن فرحان آل سعود و وانگ یی و گفت‌وگوی تلفنی آنها در خصوص روابط دوجانبه و زمینه‌های همکاری بین دو کشور خبر داد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، وزرای خارجه عربستان و چین همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش‌های صورت گرفته برای تقویت ثبات و امنیت و همچنین بارزترین موضوعات مهم و مورد توجه دو کشور را مورد بررسی قرار دادند. عربستان بزرگترین صادرکننده نفت‌خام به چین است و این صادرات در ماه اوت روزانه به سطح ۱.۹۶ میلیون بشکه رسید.