کارشناس مسائل بین‌الملل: شرایط هر روز برای نتانیاهو و کابینه‌اش سخت‌تر می‌شود
کارشناس مسائل بین‌الملل: شرایط هر روز برای نتانیاهو و کابینه‌اش سخت‌تر می‌شود
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت که شرایط هر روز برای نتانیاهو و کابینه‌اش سخت‌تر می‌شود به ویژه که حملات نیروهای مقاومت در لبنان و یمن و از سوی حزب‌الله و فشارهای حقوقی بین‌المللی شرایط را سخت‌تر هم می‌کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت که شرایط هر روز برای نتانیاهو و کابینه‌اش سخت‌تر می‌شود به ویژه که حملات نیروهای مقاومت در لبنان و یمن و از سوی حزب‌الله و فشارهای حقوقی بین‌المللی شرایط را سخت‌تر هم می‌کند.

به گزارش صبح اقتصاد با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی نتوانسته به اهداف اعلامی خود دست یابد.  این رژیم به صورت دائمی از سوی حماس، حزب‌الله، مقاومت عراق، یمن و نیز در میان افکار عمومی دنیا و دادگاه‌های بین‌المللی مورد حمله قرار گرفته است. این در حالی است که فضای سیاسی داخلی سرزمین‌های اشغالی  بیش از پیش متشنج است و فشار افکار عمومی که خواستار آزادی اسرای اسرائیلی و بازگرداندن امنیت ملی از دست رفته‌شان هستند هر روز کابینه نتانیاهو را تحت فشار قرار داده است.

ناتوانی رژیم صهیونیستی در این جنگ به حدی رسیده که رسانه‌های این رژیم نیز اذعان کردند که در هیچ جنگی به اندازه تجاوز فعلی به نوار غزه شکاف بین سران رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان وجود نداشته است.

این رسانه‌ها همچنین اعتراف کردند که صهیونیست‌ها هیچ‌گاه تا این حد ناتوان نبوده‌اند و جنگ غزه بیشتر از جنگ‌های سابق برای آنها آزار دهنده و حقارت‌بار بوده است.

«ابوالفضل ظهروند» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحولات در سرزمین‌های اشغالی و ادامه حملات از سوی حزب‌الله لبنان، حماس و نیروهای یمنی علیه رژیم صهیونیستی در خشکی و در دریا و از سویی مخالفت‌های جهانی علیه اقدامات این رژیم در غزه گفت: در ۱۰۰ روز گذشته که از حملات رژیم صهیونیستی و نتانیاهو و کابینه افراطی‌اش می‌گذرد بیش از ۴ هزار نفر در غزه شهید شدند که از میان اینها ده هزار نفرشان کودک بودند، اما خروجی این اقدامات، نتانیاهو را به هیچ کدام از اهداف اعلامی‌اش از جمله نابودی حماس، پاک‌سازی غزه از فلسطینی‌ها یا ایجاد منطقه امن در غزه برای اسراییلی‌ها نرسانده است.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه نتانیاهو به اهدافش در غزه در این مدت نرسیده است، شاهد هستیم که بیش از نیمی از نیروهایش که وارد غزه شده بودند را به بهانه اینکه فاز بعدی عملیات علیه مردم غزه را می خواهد آغاز کند، خارج کرده است و بیش از ۸۰۰ دستگاه تانک مرکاوا را از دست داده است و بنا بر اخبار داخلی تعداد تلفات‌شان بالغ بر پنج هزار نفر است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: این در حالی است که نتانیاهو در این ماجرا تنها نبوده است و کمک‌های بی‌دریغ آمریکا و اروپا را هم داشته است و اینها را وقتی کنار هم می‌گذاریم می‌بینیم که نتانیاهو دستش خالی است. به علاوه امنیتی را که فکر می‌کردند برای مردمش تامین کرده محقق نشده است و افکار عمومی در داخل سرزمین‌های اشغالی در بدترین شرایط است.

ظهروند با اشاره به اقدامات حقوقی و رسانه‌ای و سیاسی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: چهره بین‌المللی این رژیم کاملا تخریب شده است و این اصلا برای آنها خوب نیست. بعد از آفریقای جنوبی، مکزیک و شیلی هم دادخواست علیه اسراییل داده‌اند و اینها نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در بدترین شرایط است.

کارشناس مسائل بین‌الملل: شرایط هر روز برای نتانیاهو و کابینه‌اش سخت‌تر می‌شود

وی ادامه داد: نتانیاهو با تمام کشتاری که انجام داده و کمک‌های نظامی و سیاسی که دریافت کرده نتوانسته شرایط را در داخل و در بین مردم خودش آرام کند. بدنه اجتماعی اسرائیل از ابتدا مخالف جنگ و درگیری بودند و گروگان‌ها هم آزاد نشده‌اند و حماس قوی‌تر از گذشته دارد عملیات می‌کند و تلاش دارد تا جای ممکن به کمک آمریکا جبهه‌های جدید باز کند و به این شکل دارد غرب را به خاطر سیاست‌های غلط خود به گروگان می‌گیرد،  این شرایط برای آمریکا که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است اصلا خوب نیست.

ظهروند گفت: معتقدم بازنده‌های اصلی این صحنه نتانیاهو و بایدن هستند. نظرسنجی که در داخل آمریکا انجام شده نشان می‌دهد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ قطعا پیروز است. محبوبیت بایدن به زیر ۳۷ درصد رسیده است و نتانیاهو هم باید خود را برای محاکمه از سوی مردم خود و دادگاه‌های جهانی آماده کند؛ بدنه اجتماعی اسراییل آماده است که او را محاکمه کنند و تصور من این است که ادامه حمایت آمریکا از نتانیاهو ریسک بزرگی است. در عین حال آینده را برای ملت فلسطین روشن می‌دانم.

از ابتدای عملیات رژیم صهیونیستی در غزه و حملات حزب‌الله لبنان در مرزهای شمالی، مقامات رژیم صهیونیستی تلاش زیادی برای پایین نشان دادن آمار تلفات خود داشته‌اند. بررسی شواهد میدانی و سابقه رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد رسانه‌های این رژیم منبع موثقی برای آمارهای این چنینی نیستند.

رژیم صهیونیستی در این ۱۰۰ روز متحمل ضربات سنگینی از سوی جبهه مقاومت شده است. در حمله ۷ اکتبر، بیش از ۳۰۰ نظامی صهیونیست به هلاکت رسیدند. تا ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ و حدودا دو ماه پس از ورود زمینی به غزه، بیش از ۷۵۰ خودرو زرهی شامل تانک و نفربر و تجهیزات مهندسی آسیب جزئی یا جدی دیده‌اند.

از دیگر نمودهای شکست صهیونیست‌ها، پذیرش شرایط حماس و مقاومت در روند تبادل اسرای شهرک نشین و گروگان‌های فلسطینی بود. مقاومت در جریان این تبادل با تحویل اسرا در مناطق مرکزی غزه که رژیم ادعای کنترل آن را داشت، شکستی دیگر بر رژیم صهیونیستی تحمیل کرد. رژیم صهیونیستی همچنین در چندین مرحله عملیات برای آزادسازی اسرا ناکام ماند و با تلفات جدی در نیروهای ویژه‌اش عقب نشینی کرد. کار تا جایی پیش رفت که در اوایل ژانویه، رزمندگان حماس موفق شدند چندنظامی صهونیست دیگر را نیز در غزه به اسارت بگیرند.

همه این شکست‌ها در غزه نمایانگر آن است که رژیم صهیونیستی کاملا ناتوان از عمل به وعده نابودی حماس است که مسئولین آن در روزهای اول از آن سخن می‌گفتند.

  • منبع خبر : ایسنا