در تامین تجهیزات مورد نیاز فرودگاهی و هوانوردی دچار مشکل نمی‌شویم
در تامین تجهیزات مورد نیاز فرودگاهی و هوانوردی دچار مشکل نمی‌شویم

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از پایان زمین‌خواری و فساد ناشی از آن در املاک این شرکت با اجرای طرح کاداستر خبر داد و گفت:‌با توجه به این‌که رفع تحریم را موقتی دیدیم، اقدامات رحمت‌الله مه‌آبادی در نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که قرار است تا حدود ۱۰ ساعت دیگر رئیس‌جمهوری آمریکا نظر […]

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از پایان زمین‌خواری و فساد ناشی از آن در املاک این شرکت با اجرای طرح کاداستر خبر داد و گفت:‌با توجه به این‌که رفع تحریم را موقتی دیدیم، اقدامات

رحمت‌الله مه‌آبادی در نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که قرار است تا حدود ۱۰ ساعت دیگر رئیس‌جمهوری آمریکا نظر خود را درباره برجام اعلام کند، به فرض این‌که آمریکا از برجام خارج شود، آیا در بحث تامین تجهیزات مورد نیاز فرودگاهی و هوانوردی دچار مشکل نمی‌شویم و این‌که می‌توانیم برای تامین نیازها به توانمندی‌های داخلی تکیه کنیم، اظهار کرد: اخیرا جلسه‌ای را با حضور اعضای هیئت مدیره شرکت فرودگاه جلسه‌ای با رئیس قوه مقننه داشتیم و خدمت آقای لاریجانی گفتم امروز آمده‌ایم اعلام کنیم یکی از دغدغه‌های مهم  نظام در حوزه هوانوردی که چالش‌های آن تمام حوزه‌های امنیتی، بهداشت و درمان، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را در برمی‌گیرد، برطرف کرده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ از همان روز اول که برجام تصویب شد، رفع تحریم‌ها را موقتی دیدیم. در هیچک  از حوزه‌های فرودگاهی چالشی که بتواند موجب اختلال عملیات حمل و نقل هوایی شود، نداریم. ترامپ و بالاتر از ترامپ هم جمع شوند ایران هیچ آسیبی نمی‌بیند. از یک جنبه خریدها را انجام داده‌، وارد کرده و در حال نصب آنها هستیم. بر این اساس تا پایان سال در حوزه ارتباطات و ناوبری که اگر مشکلی داشته باشیم، نفسگیر خواهد بود، کار را تمام می‌کنیم.

وی با بیان این‌که در حوزه نظارتی و راداری شرایط موجود فرودگاه‌ها با توجه به کارهایی که انجام شده اجازه نمی‌دهد مشکلی داشته باشیم، گفت: در حوزه نظارتی برای ارتقای کیفیت برنامه داریم.

وی تاکید کرد: رئیس‌جمهوری آمریکا هر تصمیمی دارد، انجام دهد ما برای چنین روزهایی فکر کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اعلام این‌که طی دو سال اخیر بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات قرارداد امضا شده است، اظهار کرد: منابع مورد نیاز این قراردادها از محل منابع داخلی شرکت فرودگاه‌ها تامین شده است.

مه آبادی همچنین از آبگرید و اورهال کردن رادارهای کشور خبر داد و گفت: با این کار حداقل دو دهه به عمر این سامانه‌ها افزوده می‌شود.

وی یادآوری شد: اوایل امسال با یک عزم راسخ برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب به صورت جدید و هدفمند در قالب یک طرح منسجم، توانستیم به یک ساختاری برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت هوانوردی و تامین نیازمندی‌ها توسط نیروهای داخلی برسیم. بر این کار درگاه مشترکی را با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ایجاد کرده‌ایم که هر کسی با هر توان و پیشنهادی وارد این درگاه می‌شود و در صورت اجرایی شدن مورد حمایت قرار می‌گیرد.

مه‌آبادی در ابتدای این نشست نیز با یادآوری این‌که بر اساس جدیدترین آمار سال گذشته حدود ۶۱ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۲۴۶ نفر مسافر در فرودگاه‌ها اعزام و پذیرش شده که از این میزان ۹۲ درصد در فرودگاه‌های تحت مدیریت شرکت فرودگاه‌ها بوده است، گفت: عملکرد شرکت با شاخص اعزام و پذیرش مسافر طی ۱۲ ماه سال گذشته ۵۶ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۲۰۵ نفر بوده است. این آمار با یکسال قبل از آن حدود ۷ درصد در اعزام و پذیریش مسافر فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها افزایش یافته است. علاوه بر این نشست و برخاست هواپیما هم رشد داشته است، علاوه بر این میزان بار هوایی حمل شده در سال گذشته نسبت به سال ۹۵ حدود ۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

پرونده پروژه‌های نیمه تمام مختومه می‌شود

وی با بیان این‌که هیچ تقاضایی از شرکت‌های هواپیمایی را برای افزایش پروازها بی پاسخ نگذاشته‌ایم حتی در پُرچالش‌ترین فرودگاه‌های کشور مانند اهواز یا مهرآباد،‌ تصریح کرد:‌ یکی از دغدغه‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی رسیدگی به پروژه‌های نیمه تمام بود، پروژه‌هایی را داشته‌ایم که قدمت آنها از آغاز حدود ۱۶ سال می‌گذشت. در پایان امسال جشن اتمام همه پروژه‌های نیمه تمام شرکت‌ فرودگاه ها را برگزار می‌کنیم و هیچ پروژه نیمه تمامی باقی نمی‌ماند. به جز یک پروژه یعنی فرودگاه در نیمه اول امسال به پایان می‌رسد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به این‌که اسیب‌های زیادی از این پروژه‌ها دیده‌ایم، گفت: حجم زیادی از منابع شرکت فرودگاه‌ها در این پروژه‌ها هدر رفته است،‌ با وجود این‌که این پروژه‌ها متوقف  بوده مجبور بودیم که هزینه‌های تعدیل را به پیمانکاران بپردازیم، البته پیمانکاران نیز متضرر شده‌اند.

مه‌آبادی با بیان این‌که مردم از دیدن پروژه‌های نیمه تمام خسته شده و توان مدیریتی کشور زیر سئوال می‌رفت، اظهار کرد: پروژه‌هایی را داشتیم که سازه‌های آن در حال از بین رفتن بود، مانند ایرانشهر. اما خوشبختانه با اقدامات انجام شده همه پروژه‌های نیمه تمام به پایان می‌رسد.

وی با بیان این‌که امسال ۴۵۰ میلیارد تومان پروژه نیمه تمام به بهره‌برداری می‌رسد، افوزد: در فرودگاه اهواز ضریب اشغال ۳۱۳ درصد بود یعنی سه برابر بیشتر استفاده، با اقدامات انجام شده  در بحث توسعه‌ای در حال حاضر ۱۰۰ درصد ضریب اشغال کاهش یافته است.

وی با اشاره به این‌که در فرودگاه گرگان در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بالغ بر ۱۰ پروژه مهم با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان اجرا شده است، بیان کرد: این پروژه‌ها بدون تقاضای مقامات محلی و استانی بوده است چون بر اساس تقاضاهای موجود اجرا شده است. سامانه ناوبری فرودگاه گرگان ناقص بود به همین دلیل بسیاری از پروازها یا کنسل می‌شد یا با تاخیر انجام می‌شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با تاکید بر این‌که پیشرفته ترین سامانه ناوبری کشور در این فرودگاه نصب شده است، گفت: همه پروژه‌های توسعه‌ای فرودگاه گرگان تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و تا ۲۰ سال آینده به هیچ پروژه توسعه‌ای نیاز ندارد.

اتمام ۹۵ درصد طرح کاداستر در شرکت فرودگاه‌ها

مه‌آبادی با اشاره به اتمام طرح کاداستر در شرکت فرودگاه‌ها تا پایان خردادماه امسال به عنوان یکی از بزرگترین دستگاه‌های اجرایی کشور، تاکید کرد:  اتمام این طرح دغدغه رهبر معظم انقلاب است و  اولین دستگاه دولتی هستیم که ظرف ۱٫۵ سال تمامی املاک شرکت فرودگاه‌ها در قانون کاداستر پیاده سازی خواهد شد.  بر این اساس تمام عرضه‌های فرودگاهی به طور مشخص ثبت می‌شود، تاکنون  ۹۵ درصد این به اتمام رسیده و ۵ درصد باقیمانده تا پایان بهار به اتمام می‌رسد.

وی بیان کرد: قوه مجریه با کمک قوه قضاییه یکی از منویات نظام را به بهترین شکل اجرا کرده،‌در حال حاضر وارد پروسه صدور اسناد شده‌ایم و با این اقدام دغدغه زمین خواری و فساد ناشی از این در شرکت فرودگاه‌ها به کلی جمع می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به این‌که سومین فرودگاه کشور (احتمالا شیراز یا اصفهان) وارد رنکینگ جهانی می‌شود،‌ گفت: امسال، سال توسعه مدیریت به تراز جهانی از نظر دانش و مهارت‌هاست. مدیر فرودگاهی باید در تراز جهانی قرار بگیرد که می‌تواند ارمغان خدمات‌رسانی مطابق استانداردهای بین المللی را بدهد.

مه‌آبادی در ادامه سخنانش به حوزه ناوبری اشاره کرد و افزود: در حوزه ارتباطی و کمک ناوبری توسعه به پایان می‌رسد و گام‌های بزرگی را در حوزه نظارتی برمی‌داریم.

وی با بیان این‌که ۳ سال است که تعرفه‌های مسافر در فرودگاه‌ها ثابت مانده است،‌ اظهار کرد: علی رغم افزایش قیمت بلیت هواپیما، تعرفه‌های فرودگاهی همچنان یارانه‌ای و حمایتی  است.

وی با بیان این‌که بیش از ۳۰۰ زیرساخت هوانوردی در کشور داریم که به آنها فرودگاه نمی‌گوییم، گفت: به این زیرساخت‌ها استریپ می‌گوییم با اهداف کمک رسانی در زمان حوادث غیرمترقبه و خدمات خاص چندین دهه قبل از انقلاب ایجاد شده‌اند و برخی فکر می‌کنند باید اینها را به فرودگاه تبدیل کنیم.

به گفته وی، طرحی از سوی شرکت‌ فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به وزیر راه و شهرسازی ارائه شده با عنوان فرودگاه‌های نسل سوم که در شورایعالی هواپیمایی در دست بررسی است.

متعددی انجام شده به طوریکه ایران هیچ آسیبی از ترامپ و بالاتر از ترامپ نمی‌بیند.