از توقف غنی سازی تا خطر استحاله انقلاب اتهاماتی است که مخالفین حسن روحانی از قبل از انتخاب وی به او نسبت میدهند اما این نسبتها در ملت ایران کار گر نیافتاد و ملت به او رای بیش از ۵٠ درصدی داد. رئیس جمهور منتخب ملت ایران امروز یکشنبه ١۳مرداد سوگند وفاداری یاد خواهد نمود […]

از توقف غنی سازی تا خطر استحاله انقلاب اتهاماتی است که مخالفین حسن روحانی از قبل از انتخاب وی به او نسبت میدهند اما این نسبتها در ملت ایران کار گر نیافتاد و ملت به او رای بیش از ۵٠ درصدی داد. رئیس جمهور منتخب ملت ایران امروز یکشنبه ١۳مرداد سوگند وفاداری یاد خواهد نمود و کار خود را رسما آغاز مینماید.

حسن روحانی عنصری کار کشته و سیاستمداری شناخته شده در صحنه های حساس تصمیم گیری در ایران است و از تضاد کاملا استثنایی در میان دوست و دشمن نسبت به خود رنج میبرد.

حسن روحانی متهم است که جمعی از دوستداران آنگلوساکسونها را در کابینه خود جمع نموده است و البته هیچ کس برای این اتهامات سندی رو نکرده است. در تفکر اسلامی حرف بی سند در خصوص افراد گناهی کبیره محسوب میشود و این نوع اتهامات عقوبت هم دارد.

سوابق حسن روحانی که به شوخی در ایران به حسن کلید ساز مشهور گردیده نشان میدهد در مواقع بسیار حساس در ساختار سیاست خارجی نظام ، کلید معما را یافته و از عهده حل معما بر آمده است.

حسن روحانی ده سال پیش در میانه مذاکرات هسته‌ای با اروپایی‌ها کاری کرد که هیچ دیپلمات ایرانی قبل از آن نتوانسته بود انجام دهد. دیپلمات‌های غربی که آنجا حاضر بودند می‌گویند او تلفن همراه خود را درآورد و شماره دفتر دوست و همکار قدیمی خود، یعنی رهبرانقلاب ایران، را گرفت و این گونه نشان داده است که توانسته ایشان را متقاعد کند که ایران نیاز دارد غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.
غربیها معتقدند نتیجه این تماس تلفنی تنها توافق هسته‌ای بین ایران و غرب در یازده سال گذشته بوده است.

استانیسلاس دولابوله، دیپلمات فرانسوی که آن هنگام در مذاکرات حضور داشت، می‌گوید روحانی نشان داد که در ساختار سیاسی ایران یک بازیگر محوری است. او تنها کسی بود که می‌توانست چیزی شدیدا مکروه را به رهبران نظام اسلامی بعنوان لابد بفروشد.

در ایران و غرب خوش‌بینی زیادی وجود دارد که روحانی ۶۴ ساله بتواند مذاکرات جدی هسته‌ای را دوباره شروع کند. نوری المالکی نخست وزیر عراق گفته است که روحانی آماده مذاکره مستقیم با آمریکاست و دولت اوباما نیز میل به مذاکرات دوجانبه را با رهبران ایران ابراز کرده است.

روحانی در کمپین تبلیغاتی و همچنین در هفته‌های اخیر به کرات نگرانی خود را از وضعیت وخیم اقتصاد ایران ابراز کرده و وعده داده که لحن تند و تاکتیک‌های ناپسند محمود احمدی‌نژاد را جبران کند. اما سؤال اینجاست که او در انجام این کارها چقدر می‌تواند موفق باشد. بسیاری از صاحب نظران تاکتیکهای محمود احمدی نژاد را محور تضعیف غرب در مقابل نظام اسلامی و موجد بیداری مردم در کشورهای اسلامی و خیزشهای مردمی میدانند.

آقای روحانی پس از شکست مذاکرات در سال ۲۰۰۵ از سنت‌گرایان شکست خورد و از لحاظ سیاسی کنار گذاشته شد. منتقدانش او را به خیانت متهم کردند و گفتند که ضعف نشان داده اما هوادارانش عملکرد او را منطقی توصیف می‌کردند. روحانی برای اثبات حقانیت خود مجبور به نوشتن کتاب خاطرات گردیده است و البته مخالفان او بخشی از دست نوشته های وی را قلب واقعیت میدانند.

علیرغم همه اتهامات و مخالفتها او بالاخره توانست بار دیگر خود را از پایین صحنه سیاسی در ایران به بالاترین مقام رسمی قوه مجریه بکشا ند. اگر او بخواهد کشور را به مسیر اعتدالی که از آن سخن گفته سوق دهد، می‌بایست با همان نیروهایی که احمدی‌نژاد را شکست داد، سازش کند.

آقای روحانی در شهر کویری کوچکی در یک خانواده بازاری و روحانی متولد شد و از سن ۱۳ سالگی تحصیلات خود را در حوزه علمیه قم آغاز کرد. او در همان جا با بسیاری از کسانی که بعدها از شخصیت‌های محوری جمهوری اسلامی شدند دوست شد. پس از آن در دانشگاه تهران حقوق خواند و در مشهد دوره سربازی خود را گذراند که همانجا با مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آشنا شد. در سال ۱۹۷۸ به انگلیس رفت و در دانشگاه لنکستر حقوق اسلامی درس داد. وی قرار بود برای ادامه تحصیل به هاروارد برود که انقلاب شروع شد و او برای پیوستن به آیت‌الله العظمی امام خمینی به پاریس رفت. روحانی که شدیدا باهوش به نظر می رسید، به توانایی در برقراری وفاق بین نیروهای مخالف هم مشهور است . نزدیکان او می‌گویند آقای روحانی تقریبا در تمام تصمیمات سیاست خارجی ایران در سه دهه گذشته نقش مستقیم داشته است. او یکی از سه مقام ایرانی بود که با رابرت مک فارلین، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، ملاقات کرد، ماجرایی که بعدها به رسوایی “ایران کنترا” معروف شد. هنگامی که او مخفیانه در سال ۱۹۸۶ به تهران آمد این ماجرا به دستگیری مهدی هاشمی برادر هادی هاشمی داماد قائم مقام رهبری و محاکمه و اعدام او منجر وپایه اختلاف بین حضرت امام و آیت الله شیخ حسینعلی گردید. اما نزدیکان روحانی هشدار داده‌اند که او بالاتر از همه چیز یک مسلمان شیعه است و زندگیش را وقف جمهوری اسلامی کرده و هرگز به نظام و اهداف اسلامی آن خیانت نمی‌کند. یکی از نزدیکان او که نخواسته نامش فاش شود، می‌گوید: ” دشمنان ما نباید از روحانی انتظار کوتاه آمدن در مقابل امریکا و اسرائیل را داشته باشند. تحریم‌ها و فشارهای دیگر موضع ما را تغییر نمی‌دهد. روحانی به گفتگو با غرب علاقه دارد نه تک‌گویی. او آماده دستیابی به یک زمینه مشترک است، اما فقط اگر طرف مقابل هم آماده رسیدن به زمینه مشترک باشد.”
دولا بوله چنین ادامه‌ می‌دهد: “چیزی که اکنون مهم است این است که انتخاب آقای روحانی فرصت جدیدی برای غرب به وجود آورده است.” این مقام فرانسوی تاکید نموده که پیشنهادم این است که غرب قدر این لحظه را بداند. او در کتاب های خود در زمینه امور خارجه نوشته که مدرنیزاسیون در غرب شکست خورده و مسیحیت هم در غرب به سمت سکولاریزه شدن در حرکت است.
طبق گفته های روحانی، امریکا و ایران در موضع اختلاف هستند و در این شرائط حساس اسرائیل نیز محور همه فعالیت های ضدایرانی است.
حسن روحانی در طول ۱۶ سال فعالیت سیاسی خود در مهمترین بخش های تصمیم گیرنده ایران، شورای امنیت ملی، از اتحاد اصولگرایان تند! با صدام حسین بعد از حمله عراق به کویت جلوگیری کرده است. این ادعا در حالی است که نطق نماینده مجلس محتشمی پور، اصلاح طلب دوآتشه، در مجلس سوم در سال ۱۳۶۹ که صدام حسین را به خالد بن ولید تشبیه می کند و می خواهد که ایران به نفع صدام وارد جنگ شود، از خاطرات محو نشده است.
روحانی بعد از اتفاق ۱۱ سپتامبر برنامه محترمانه ای را در قبال کشته شدگان این حادثه ترتیب داد. ایران نسبت به واقعه واکنش محترمانه ای داشت.همچنین حسن روحانی کمک بزرگی در تنظیم هماهنگی ها با امریکا در جنگ افغانستان انجام داد. البته برخی از دیپلمات های اروپایی می گویند آن ها می ترسند که بیش از حد به آقای روحانی خوشبین بوده باشند چرا که روحانی همیشه یک روحانی عضو جامعه روحانیت بوده و از اهداف انقلاب حمایت و پشتیبانی نموده است.