تاثیر کمبود تولید فولاد خام بر قیمت میلگرد
تاثیر کمبود تولید فولاد خام بر قیمت میلگرد
بنا به گفته مسئولین، تولید فولاد در تابستان گذشته به شدت کاهش داشته‌است و به‌همین‌خاطر بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت میلگرد و صنایع وابسته نیز به شکل چشم‌گیری دچار نوسان شوند. در این مطلب قصد داریم به بررسی تاثیرات کاهش تولید فولاد بر قیمت میلگرد بپردازیم؛ با ما همراه باشید:

تاثیر کمبود تولید فولاد خام بر قیمت میلگرد

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد برای بررسی قیمت هر نوع محصولی، لازم است که ابتدا به بررسی مواد اولیه مصرفی آن محصول، تغییرات قیمت و نحوه تولید آن بپردازیم. به همین خاطر قبل از هر چیز نگاهی به خط تولید میلگرد و مواد اولیه به‌کار‌رفته در ساخت آن می‌اندازیم. در‌صورتی‌که بدانیم از چه ماده اولیه‌ای برای تولید محصول مورد نظر استفاده می‌شود، پیش‌بینی قیمت و بررسی تاثیر کمبود مواد اولیه روی نرخ آن نیز راحت‌تر خواهد بود.

مراحل تولید میلگرد

برای تولید میلگرد قبل از هر چیزی شمش‌های فولادی وارد یک کوره خاص می‌شوند که دمای آن از قبل روی ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم شده‌است. برای اینکه شمش‌ها به‌درستی داخل کوره قرار بگیرند، از یک جک هیدرولیکی استفاده می‌شود که آنها را در ردیف‌های مشخصی به درون کوره منتقل می‌کند. پس از قرار گرفتن شمش‌ها در کوره و آماده شدن برای نورد، به خط تولید فرستاده می‌شوند.

در این مرحله که رافینگ نام دارد، شمش‌ها روی رول‌های مخصوصی قرار می‌گیرند و طی سه مرحله طول شمش‌ها کاهش و افزایش می‌یابد. پس از رافینگ، شمش‌ها وارد مرحله نورد می‌شوند که خود شامل ۱۰ تا ۱۸ استند با کالیبر است. در ادامه، مرحله نورد را کامل توضیح می‌دهیم.

نورد چیست؟

نورد یکی از پرکاربردترین روش‌های تولید میلگرد به شمار می‌رود؛ به شکل دادن محصولات فولادی از طریق عبور از بین غلتک‌های مختلف نورد می‌گویند. به‌صورت‌کلی، نورد فولاد به دو صورت گرم و سرد انجام می‌شود. زمانی‌که عملیات نورد و شکل‌دادن فولاد در دمای محیط صورت بگیرد، به آن نورد سرد می‌گویند. در نورد گرم، عملیات در دمایی بالاتر از دمای محیط و پایین‌تر از دمای ذوب فلزات انجام می‌پذیرد.

پس از نورد نوبت به آج زنی میلگرد می‌رسد. در این مرحله آج‌هایی که روی میلگرد وجود دارند، ایجاد خواهند شد و در نهایت‌ میلگردهای تولید شده طبق استاندارد، با طول ۱۲ متر برش داده می‌شوند. این برش توسط دستگاهی به نام گیوتین انجام می‌شود. در نهایت نیز میلگردهای برش داده شده در بسته‌های دو تنی بسته‌بندی شده و آماده ارسال به بازار می‌شوند.

روش‌های تولید فولاد خام

فولاد خام به یکی از دو روش زیر تولید می‌شود:

  • تهیه آهن خام یا چدن مذاب در کوره بلند:

در این روش ابتدا سنگ آهن دانه درشت پس از فراوری وارد کوره شده و بصورت مذاب خارج می‌شود؛ سپس این آهن خام در کانورتر با ناخالصی‌ها ترکیب می‌شود و در نهایت فولاد خام حاصل خواهد شد.

  • احیای مستقیم سنگ آهن و قراضه:

در این متد از کوره‌های الکتریکی استفاده می‌شود؛ همچنین به دلیل کمبود قراضه ممکن است از آهن اسفنجی نیز در کوره‌ها استفاده شود.

چرا تولید فولاد خام در کشور کاهش یافته است؟

مرداد ماه سال جاری بود که، وحید یعقوبی، عضو انجمن فولاد کشور ابراز داشت به دلیل محدودیت‌های تامین برق و افزایش قیمت مواد اولیه، تولید فولاد نسبت به سال گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است. به همین خاطر به نظر می‌رسد که قطعی برق یکی از دلایل مهم کاهش تولید فولاد خام در کشور به‌حساب می‌آید.

این عضو انجمن فولاد اظهار داشت که قطعی‌های برق به صورت برنامه‌ریزی شده صورت گرفته و به همین خاطر کاهش تولید فولاد در سال جاری به اندازه سال‌های قبل نبوده، اما به نظر می‌رسد که فقط در تیرماه گذشته، تولید فولاد حدودا ۲۰ درصد نسبت به ماه‌های دیگر کاهش داشته‌است. با چنین محدودیت‌هایی رعایت توازن بین عرضه‌و‌تقاضا خیلی سخت است و با کاهش تولید فولاد خام، شاهد افزایش قیمت محصولات فولادی نیز خواهیم بود.

فولاد خام

تاثیر کمبود تولید فولاد خام بر قیمت میلگرد

همان‌طور که گفتیم، در تابستان گذشته تولید فولاد در کشور به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته‌است. این موضوع تاثیر مستقیمی روی ارزش ریالی محصولات فولادی از جمله قیمت میلگرد ۱۶ دارد. در‌صورتی‌که مواد اولیه با کمبود مواجه باشند، با کمبود فرآورده نهایی مواجه خواهیم بود که در نهایت باعث تغییر در عرضه‌و‌تقاضا و طبعا افزایش قیمت محصول موردنظر خواهد شد. همین موضوع در مورد کمبود فولاد خام نیز صدق می‌کند. کمبود فولاد خام باعث می‌شود که تولیدات کارخانه‌ها به شکل قابل‌توجهی با کاهش مواجه شود. این کاهش تولید، تقاضا برای محصولات فولادی مثل میلگرد و تیرآهن را افزایش می‌دهد و در نهایت باعث افزایش قیمت میلگرد اهواز و دیگر آرماتورهای موجود در بازار می‌شود.

همان‌طور که شرح داده‌شد، فولاد خام، اصلی‌ترین ماده اولیه برای تولید میلگرد و دیگر محصولات مشابه است. به‌همین‌خاطر هرگونه کمبود در تولید و عدم عرضه صحیح آن در بین کارخانه‌های تولید‌کننده، ممکن است باعث افزایش قیمت محصولات فولادی شود. معمولا هر سال تابستان به دلیل محدودیت‌هایی که در توزیع برق وجود دارد، تولید فولاد خام به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و به همین خاطر ممکن است قیمت میلگرد، تیرآهن و دیگر محصولات فولادی با افزایش زیادی همراه باشد.