گفتگوی ویژه صبح اقتصاد با دکتر سیدپور در ارتباط با برندسازی
گفتگوی ویژه صبح اقتصاد با دکتر سیدپور در ارتباط با برندسازی

گفتگوی ویژه صبح اقتصاد با سید حسین سیدپور دکتری مدیریت راهبردی و کسب و کار (DBA) در ارتباط با برندسازی مطابق با تعریف انجمن بازاریابی آمریکا AMA هویت یک برند یا همان برندینگ مجموعه ای متشکل از اسم، لوگو، علامت یا مشخصه، طراحی، رنگ بندی و یا ترکیبی از آنهاست که برتری ها و خدمات هر تجارتی را […]

گفتگوی ویژه صبح اقتصاد با سید حسین سیدپور دکتری مدیریت راهبردی و کسب و کار (DBA) در ارتباط با برندسازی

مطابق با تعریف انجمن بازاریابی آمریکا AMA هویت یک برند یا همان برندینگ مجموعه ای متشکل از اسم، لوگو، علامت یا مشخصه، طراحی، رنگ بندی و یا ترکیبی از آنهاست که برتری ها و خدمات هر تجارتی را هویت می بخشد. در عمل برندینگ تفاوت های شما را با شرکت های دیگر مشخص میکند.
بنابراین برندینگ درباره رقابت بر سر مشتری و تشویق آنها به انتخاب خدمات و محصولات شما در میان رقبا نیست، بلکه ایجاد ذهنیت و چشم انداز نسبت به تجارت خود در مشتریان است، تا جاییکه رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به شما بدانند.

با توجه به تعریف برندینگ، رابطه ی بین تبلیغات و برندینگ چگونه تعریف می شود؟

می توان برندینگ را اینگونه تعریف کرد که برندینگ فرآیندی است که به شناسایی بیشتر و بهتر جایگاه محصول کمک می کند. خود این فرآیند هم حاوی پیام هایی است به سمت مردم از سوی شرکت و برای معرفی بهترکسب و کار.

همیشه در مبحث برندینگ می گوییم برندینگ حاصل همین پیام ها و گزارش های رسانه است. هر چقدر تعداد این پیام ها بیشتر و محتوای آنها مطلوب تر باشد آن برند قوی تر است.

چگونه برای توسعه برندینگ باید تبلیغ کرد ؟ آیا هر تبلیغاتی با هر شیوه ای مناسب است؟روش صحیح تبلیغ کردن در برندسازی چیست؟چگونه این ها را تمییز دهیم؟

در رابطه با نقش تبلیغات و رسانه در فرایند برندینگ بهتر است گریزی به مبحث مارکینگ و برندینگ بزنیم . مارکتینگ در واقع به تحقیقات بازار و استراتژی های کسب و کار و ارتباطات کاری تمرکز دارد.

در واقع یک کسب و کار خوب و مناسب بازار هدف و مشتری های خود را به خوبی می شناسد. در فرایند مارکتینگ یک کسب و کار را وارد مرحله ای میکنیم که طی آن مرحله این کسب و کار قادر به شناخت مشتری های خودش می شود و بعد یک استراتژی کلی  و جامع برای آن ایجاد می کند تا از طریق آن استراتژی قادر باشد با مشتری های خود ارتباط برقرار کند.

در انتها با استفاده از مشوق هایی ، مشتری ها را به نحوی وادار به خرید یا استفاده از محصولات و خدماتمان خواهیم کرد.

این کلیت بحث بازاریابی است و یا به عبارت دیگر همان مارکتینگ می باشد.

در مارکتینگ مهمترین نکته شناسایی بازار هدف و تحریک مشتری است. تبلیغات در واقع جزیی از فرایند مارکتینگ می باشد که شامل موارد بسیاری از جمله انتشار اخبار و اطلاعات بین مشتری ها و مخاطب ها برای ایجاد اگاهی در رابطه با کسب و کار ، محصول ،خدمات و یا هر چیزی در حال ارایه دادن آن هستیم، می باشد.

انتشار تبلیغات می تواند از راه های مختلفی مانند تلویزیون ، رادیو و یا تبلیغات محیطی (بنر یا تبلیغات چاپی مثل مجلات ، نشریات ، روزنامه ها ) صورت گیرد.امروزه نیز روش های تبلیغاتی جدیدی به وجود آمده است که شامل تبلیغات اینترنتی یا تبلیغاتی در بستر تلفن همراه می شود.

همه ی این کارها در جهت دستیابی و برقراری ارتباط با مخاطب ها و مشتری هاست.

در مارکتینگ، بازار هدف از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در بحث تبلیغات این مخاطب ها هستند که اهمیت دارند. برای همین می گویند تبلیغات بی هدف راه به جایی نمی برد. در عصر حاضر فکر می کنم تنها چیزی که واقعا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید همیشه برجسته باشد هدفمند کردن کارهاست، تبلیغات هم یکی از این کارهاست.

در نهایت ارتباط تبلیغات با برندینگ برای ارتقا هویت برند کسب و کار استفاده می شود و همیشه باید به این توجه داشته باشیم که برندینگ مفهومی خیلی بالاتر از تبلیغات دارد به عبارتی تبلیغات ابزاری برای پیاده سازی برنامه ی برند و ترویج فرهنگ آن می باشد

رسانه یکی از کانال هایی است که از طریق آن می توانیم پیام خودمان را به مشتری ها و مخاطب ها برسانیم . در واقع ما هم در تبلیغات از رسانه ها استفاده می کنیم. و هم در سایر روش های ارتباط با بازار که برندینگ هم زیر مجموعه ی همین موضوع قرار دارد.

نکته مهم این است که ما باید با توجه به جایگاه، شخصیت و هویت برند موثرترین رسانه را انتخاب کنیم.

نقش و جایگاه رسانه در برندینگ و تبلیغات به چه صورت است؟

[quote]در ایران برندینگ تا حدودی تازه است  و هنوز خیلی از مدیران نمی دانند با راه اندازی و شروع یک کسب و کار میتوانند یک برند جدیدی خلق کنند، هنوز نتوانستند با این موضوع کنار بیایند از این رو سوال هایی را می پرسند مبنی بر اینکه چه زمانی باید به فکر برند سازی افتاد؟ و چه زمانی برای شروع برند سازی مناسب است؟[/quote]

شما وقتی یک کسب و کاری را راه اندازی می کنید چه بخواهید و چه نخواهید در ذهن مخاطب ها یک درک و مفهومی را ایجاد می کنید که همان برند شماست.

در واقع برند همان درکی است که در ذهن مخاطب ها ایجاد می کنیم ، پس اگر از همین ابتدا به فکر شکل گیری هویت نباشیم مخاطب خودش این هویت را در ذهن خودش درست میکند و ممکن است با آن هویت مطلوب ما انطباق نداشته باشد پس باید بدانیم که برندینگ زمان بر است.

می توان گفت به طور متوسط ۵ الی ۷ سال شکل گیری هویت یک برند زمان می برد یعنی به هیچ وجه نمی توان قبول کرد که یک فعالیت برند سازی در زمان کم به هدف و مقصود خود برسد.

در اکثر موارد رسانه های کشور ما در راستای برندسازی استفاده نمی شوند و صرفا نقش نوعی آگاه ساز را در ارتباط با خدمات یا محصولات بر عهده دارند که باعث آسیب به هویت برند ما می شود.

در برندینگ فقط یک سری رسانه های تبلیغاتی کل مفهوم تبلیغات و برندینگ را به دوش می کشند نظر شما چیست؟

بله قبول دارم و میتوانم بگویم به همین دلیل است که خیلی از کسب و کار های ما که تبلیغ می کنند در زمینه برندینگ موفق نمی شوند .

درست است که تبلیغات مقوله ی خیلی مهمی است و نباید فراموش شود  وقتی مخاطب در معرض تبلیغات قرار می گیرد به صورت ناخوداگاه اعتماد بیشتری نسبت به همان برند پیدا می کنند.

تبلیغات میتواند کاملا شخصیت برند مارا شکل بدهد و با آن تصویر سازی احساسی در مورد برند بوجود بیاورد.

منتهی وقتی ابزار نادرست استفاده شود وقتی رسانه ی نادرستی در جهت تبلیغات مورد استفاده قرار گیرد  لطمه ی بزرگی به برند زده می شود .

پیشنهاد شما برای بهبود نحوه ی انتخاب رسانه ی صحیح در تبلیغات چیست؟

باید بگویم که نمی توان از صاحبان رسانه های تبلیغاتی انتظاری برای بهبود این روند داشت  و این موضوع به هیچ عنوان امکان پذیر نیست زیرا پای منافع خودشان درمیان است. مدیران باید کمک مشاور های خبره مارکتینگ و تبلیغات امکان سنجی کنند و بهترین و مناسب ترین رسانه ها را برای کسب و کار خودشان و پیشبرد اهدافشان انتخاب کنند و اگر این عمل صورت گیرد دیگر شاهد این گونه موارد نخواهیم بود.