تأثیر تحریم‌ها بر فولاد ایران
تأثیر تحریم‌ها بر فولاد ایران
تأثیر تحریم های آمریکا بر روی فولاد ایران ، صادرات آهن بسیار محدود است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد منابع مستقر در ایران به S&P Global Platts گفتند كه احتمالاً تحریم های جدید ایالات متحده علیه صادرات فولاد ایران تأثیر چندانی نخواهد داشت زیرا قیمت گذاری همچنان برای خریداران در آسیا جذاب است. با این حال، برخی از معامله گران مجازات های تحریم های جدید را تحت تأثیر قرار می دهند.

تحریم های ثانویه سال گذشته میلادی درمورد برخی از فلزات و محصولات معدنی اعمال شد.

براساس اطلاعات گروه معادن و فلزات دارنده ایران Imidro ، صادرات فولاد ایران در دوره تحریم های ثانویه علیه این کشور افزایش یافته است. به هر ترتیب بیشتر فولاد ایران از طریق معامله گران در مناطقی از جمله دبی معامله می شود.

منابع بازار گفتند که انتظار می رود چین به واردات برخی از فولادهای ایرانی، عمدتا از طریق شرکت های چینی فعال در خاورمیانه ادامه دهد. خریداران چینی از ژوئن زمانی که چین واردات فلزات قراضه را ممنوع اعلام کرد و در نتیجه افزایش قیمت های داخلی را افزایش داد ، از ماه ژوئن میلادی در حال افزایش تنوع اسکناس ، اسلب و چدن ایرانی است. داده های گمرک چینی نشان می دهد که حداقل در ماه های ژانویه تا نوامبر حداقل ۴۰۰۰۰۰ تن از بیلت و اسلب های ایرانی وارد شده است.

پیش از اعلام آخرین تحریم ها روز جمعه ، در میان تنش ها بین ایالات متحده و ایران ، دولت اندونزی پیش از این از خریداران محلی خواسته بود تا از بیکاری ایران جلوگیری کنند. یک وارد کننده عمده اندونزی به تنهایی حدود ۲۰۰۰۰۰ تن در سال از بیلت ایران خریداری کرده است. سایر خریداران اخیر فولاد ایران شامل تایلند ، عمان و عراق است.

ترکیه نیز از ایران خریداری می کند ، اگرچه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان میلگرد، بیشتر منابع خود را در داخل کشور دریافت می کند. این کشور در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۱ هزار و ۳۰۰ تن میلگرد از ایران وارد کرده است که از ۳۰٫۷۰۰ تن در مدت مشابه سال ۲۰۱۸ به شدت افزایش یافته است ، طبق جدیدترین اطلاعات موسسه آماری ترکیه (TUIK) ، ارزانتر بودن میلگرد ساخت ایران باعث افزایش علاقه به خرید، به ویژه در شرق آن کشور شد. در کل سال ۲۰۱۸ ، ترکیه فقط ۵۰۳۲۰ تن میلگرد از ایران وارد کرده است.

تولید کنندگان اصلی فولاد ایران ، به استثنای کارخانه های کوچک بخش خصوصی ، در ۹ ماهه نخست سال جاری ایران (تا ۲۱ دسامبر) ۵٫۲ میلیون تن مایع فولاد تمام شده و نیمه تمام صادرات داشته اند که در مقایسه با سال قبل ۱۹ درصد بیشتر بوده است. با این حال ، تنها در یک ماه گذشته ۴۸۵،۰۰۰ تن کل صادرات بوده است که براساس داده های Imidro ، ۹۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می دهد. پیش بینی می شود ظرفیت تولید تمامیه محصولات فولاد ایران در پایان سال آینده ایران (۲۰ مارس ۲۰۲۱) به ۴۳٫۶ میلیون تن در سال برسد ، در حالی که Imidro تخمین می زند که تولید را در سال مالی فعلی به ۳۱٫۱ میلیون تن در سال برساند. ظرفیت تولید فولاد فعلی ایران ۳۵ میلیون تن در سال است.

شرکت فولاد مبارکه (MSC) در دوره ۹ ماهه ۱٫۱ میلیون تن صادرات ، ۴۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته و در یک ماه گذشته (تا ۲۱ دسامبر) صادرات آن به ۹۹۰۰۰ تن رسیده است که بیش از هفت برابر است. حدود ۵۹۳،۰۰۰ تن اسلب ، یک محصول فولادی نیمه تمام است که در این مدت توسط یک شرکت وابسته به MSC ، شرکت فولاد هرمزگان (هسکو) در دوره ۹ ماهه صادر شده است که نسبت به سال قبل ۱۹٪ افزایش یافته است.

حدود ۱٫۳۷ میلیون تن اسلب و بیلت ، محصول نیمه تمام دیگری که در این مدت صادر شده است ، شرکت فولاد خوزستان (KSC) ، دومین تولید کننده بزرگ ایران ، از کاهش ۱۷ درصدی سال گذشته صادرات خبر داد. در ماه گذشته، ۱۰۸،۰۰۰ تن محصولات نیمه تمام صادر کرده است که نسبت به سال گذشته ۲۲٪ کاهش داشته است و این کاهش به جهت افزایش فروش داخلی است.

فولاد کاوه جنوبی ۶۰۸،۰۰۰ تن بیلت صادر کرد که ۲۳٪ بیشتر از مدت مشابه سال گذشته و در ماه گذشته صادرات آن به ۵۶،۰۰۰ تن رسیده است.