تولید واکسن کرونا یک سال زمان می برد
تولید واکسن کرونا یک سال زمان می برد
مسئول آزمایشگاه کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تولید واکسن یک الی یک سال و نیم زمان می برد.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد دکتر طلعت مختاری آزاد اظهار کرد: تحقیقات روی ویروس کرونا که توسط محققان کشور در حال انجام  است زمان بر هستند تا به نتیجه برسند.” تولید واکسن کرونا یک سال زمان می برد”

استاد ویروس شناسی با بیان اینکه همه جای دنیا می گویند که تولید واکسن یک الی یک سال و نیم زمان می برد، گفت: تولید دارو و واکسن نمی‌تواند طی یک الی ۲ ماه باشد؛ تولید دارو هم زمان می برد.

به گفته مختاری آزاد، این ویروس سرعت سرایت بالایی داشته ولی خطر کمتری نسبت به سارس و مرس دارد.

وی در خصوص تست های کرونا گفت: فقط تا کنون طی یک ماه اخیر از سه الی چهار هزار نفر در منطقه جنوب تهران تست گرفته ایم و گرنه میزان تست های گرفته شده در کل کشور بسیار زیاد بوده است.

وی گفت: به نظر من میزان تست های گرفته شده در کشور خیلی بیشتر از کشورهای پیشرفته بوده است؛ آمریکا هنوز در زمینه تست مشکل دارد و هنوز از خیلی ها تست کرونا نگرفته است.” تولید واکسن کرونا یک سال زمان می برد”

به گفته استاد ویروس شناسی، ما در حد خودمان جز کشورهایی هستیم که خوب و به موقع کیت های تشخیص را وارد کشور کردیم و به موقع از افراد تست گرفتیم.

مختاری آزاد با اشاره به میزان تست های گرفته شده در جنوب تهران توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰تست در جنوب تهران طی یک ماه اخیر گرفته شده است.

دکتر حسین وطن پور افزود: به دلیل اینکه ویروس کرونا یک ویروس جدید است و پروتکل درمانی مشخصی ندارد باید بر اساس فرضیه‌های مختلف و گزارش‌هایی که از شواهد درمان دریافت می‌شود عمل کرد.

وی افزود: برخی از گزارش‌هایی که از نقاط مختلف می‌آید به این شکل است که مثلاً یک دارویی موثر بوده است. بر اساس توافقات هلسینکی وقتی یک پزشک داروی خاص در اختیار ندارد می‌تواند از داروی در دسترس برای درمان استفاده کند. در مورد کرونا نیز مواردی گزارش شده در دنیا که به طور مثال فلان دارو بر روی سه یا چهار بیمار تست شده و نتیجه داده است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: این داروهایی که اکنون مطرح شده‌اند هیچکدام قطعی نیستند و کاری که کمیته فناوری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در حال انجام است این است که بر تمام این ادعاها نظارت کند.

وی افزود: اکنون بخشی از کار ما فعال کردن حوزه‌های پیشگیری مانند ضد عفونی کننده ها، ماسک و کیت‌های تشخیصی است که شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده این حوزه را شناسایی کردیم و آنهایی که در شرایط فعلی محصول آماده دارند و محصول آنها در موردش تحقیق صورت گرفته را حمایت کنیم.

وطن پور اظهار داشت: در بررسی اولیه حدود ۵۰ شرکت دانش بنیان معرفی شدند که از این تعداد، حدود ۹ شرکت در حوزه تولید ماسک، حدود ۹ شرکت در حوزه تولید ضد عفونی کننده و ۸ شرکت نیز در حوزه تولید کیت‌های تشخیصی فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها با شاخص‌های سابقه تولید، توانایی مالی، ارتباط بین‌المللی و تیم علمی به صندوق نوآوری برای حمایت معرفی شدند.

وی گفت: البته برخی از این شرکت‌ها اصلاً نیازی به حمایت مالی هم نداشتند و تنها خواسته آنها تامین مواد اولیه است. چرا که بسیاری از این شرکت‌ها در شرایط تولیدی قرار دارند.

  • منبع خبر : مهر