رفع نواقص اسناد مالی تایرسازان/ تا بررسی کامل ۳۰ درصد افزایش قیمت مجاز است
رفع نواقص اسناد مالی تایرسازان/ تا بررسی کامل ۳۰ درصد افزایش قیمت مجاز است
معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تشکیل پرونده برای یک واحد متخلف تولید تایر به ارزش ۱۱ میلیارد ریال خبر داد و اعلام کرد که تا تصمیم گیری نهایی بر اساس اسناد مالی شرکت‌های تولید تایر، آن‌ها مجاز هستند به طور علی الحساب ۳۰ درصد افزایش قیمت را اعمال کنند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد وحید منایی،درباره افزایش قیمت لاستیک اظهار کرد: با توجه به مذاکرات صورت گرفته در جلسه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ کارگروه ستاد تنظیم بازار مقرر شد به طور علی الحساب ۳۰ درصد افزایش قیمت تایر شرکت‌های تولیدی مربوطه اعمال شود تا پس از ارایه اسناد کامل، قیمت تمام شده محصولات هر شرکت توسط این سازمان بررسی و اقدام لازم صورت گیرد.”رفع نواقص اسناد مالی تایرسازان/ تا بررسی کامل ۳۰ درصد افزایش قیمت مجاز است”

همچنین به گفته وی اخیرا”نواقص اسناد مالی شرکت‌های مذکور رفع و مراتب از سوی دفتر بررسی قیمت در حال رسیدگی است.

این مقام مسئول در ادامه درباره گران‌فروشی شرکت‌های تایرسازی نیز گفت: طی سال جاری گزارش تخلفی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها به سازمان حمایت اعلام نشده، اما بر اساس شکایت دریافتی و بررسی فعالیت یکی از شرکت‌های تولید کننده در خصوص قیمت فروش تایر در سال  ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، پرونده آن واحد به دلیل گرانفروشی به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد ریال برای این سازمان محرز و لذا اقدام لازم برای تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی انجام شده است.

‌ اوایل خرداد ماه ارز دولتی برای واردات لاستیک حذف شده و ارز تخصیصی به این گروه کالایی نیمایی شد که به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر باتوجه به اینکه ۴۰ درصد ارزش مواداولیه را مواداولیه خارجی و وارداتی تشکیل می‌دهد، هرگونه تغییر نرخ ارز به میزان این ۴۰ درصد مستقیما بر قیمت تمام‌شده اثرگذار است و آن را افزایش می‌دهد.

«مصطفی تنها» افزود: این مهم از حدود دو هفته پیش از سوی بانک مرکزی آغاز شده و به ثبت سفارش‌های انجام شده از سوی کارخانجات، به ترتیب نوبت ارز تخصیص داده می‌شود.

وی بیان‌داشت: بطور قطع تخصیص ارز در کوتاه‌مدت نمی تواند بر تولید تاثیرگذار باشد، زیرا تا ارز به طرف‌های خارجی برای تهیه مواد اولیه داده شود و پس از آن مواد اولیه به سمت بنادر کشورمان حمل و از گمرک ترخیص شود، زمان‌بر خواهد بود.

در هفته‌های گذشته تایرسازان گلایه داشتند که به دلایل نامعلوم به ثبت سفارش‌های مواد اولیه مورد نیاز این صنعت ترتیب اثر داده نشده و ارز تخصیص نمی‌یابد که بیشتر شامل کائوچو، شتاب دهنده‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، سیم و غیره می‌شود و مسئولان نیز هیچ جواب قانع‌کننده‌ای نیز در این زمینه نمی‌دهند.

این مساله سبب شده بود به دلیل افزایش هزینه‌های سربار، قیمت تمام شده تایرهای تولیدی نیز افزایش یافته و سود تولیدکنندگان کاهش یابد.

  • منبع خبر : ایران جیب