روسیه روی قرارداد اوپک نماند
روسیه روی قرارداد اوپک نماند
وزیر انرژی روسیه گفت مسکو تولید نفت خود را در ماه سپتامبر به علت افزایش تولید میعانات گازی برای مدیریت فصل زمستان، روزانه 200 هزار بشکه کاهش داد که کمتر از سقف تعیین شده قرارداد با اوپک است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از رویترز، روسیه در ماه سپتامبر بیش از چیزی که انتظار می‌رفت، به علت افزایش تولید میعانات گازی در راستای آماده شدن این کشور برای ماه زمستان، نفت بیشتری تولید کرده است.”روسیه روی قرارداد اوپک نماند”

تولید نفت روسیه در ماه سپتامبر به نسبت ماه آگوست به ۱۱٫۲۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است اما همچنان بالای سقف تحت توافق با اوپک برای کاهش تولید قرار دارد. این کشور در ماه آگوست ۱۱٫۲۹ میلیون بشکه نفت تولید کرده است.

بر اساس توافق با اوپک، مسکو باید به نسبت سطح تولید ماه اکتبر ۲۰۱۸، روزانه ۲۲۸ هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهد.

الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه گفته است این کاهش در ماه سپتامبر به روزانه ۲۰۰ هزار بشکه رسیده است. وی خاطرنشان کرد مسکو می‌کوشد تا به تمامی تعهدات خود در این ماه به طور کامل پایبند باشد.

خبرگزاری تاس به نقل از نوآک نوست: «در میان عوامل دیگر، ما تعهدات ویژه‌ای داریم تا با تولید میعانات گازی دوره زمستان را مدیریت کنیم.»

تولید میعانات گازی به عنوان نفت بسیار سبک، در مجموع آمار تولید نفت روسیه محاسبه می‌شود.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت با نام اختصاری اوپک یا اوپپ (OPEP) (Organisation des pays exportateurs de pétrole)، یک کارتل بین‌المللی نفتی است که متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا، ونزوئلا و کنگو است. مقر بین‌المللی اوپک از بدو تأسیس در سال ۱۳۳۹ در ژنو بود و در سال ۱۳۴۴ به شهر وین در کشور اتریش انتقال یافت.

۱۲ سپتامبر ۱۹۶۰ کشورهای صادرکنندهٔ نفت با هدف محافظت از منافع خود اقدام به تأسیس سازمان واحدی موافقت کردند که به اختصار «اوپک» نامیده شد. این توافق در پایان مذاکرات نمایندگان این کشورها در بغداد حاصل شد.

هدف اصلی این سازمان، آنچنان که در اساسنامه بیان شده، به این شرح است: «هماهنگی و یکپارچه‌سازی سیاست‌های نفت کشورهای عضو و تعیین بهترین راه برای تأمین منافع جمعی یا فردی آنها، طراحی شیوه‌هایی برای تضمین ثبات قیمت نفت در بازار نفت بین‌المللی به منظور از بین بردن نوسانات مضر و غیر ضروری؛ عنایت و توجه ویژه به کشورهای تولیدکننده نفت و توجه خاص به ضرورت فراهم کردن درآمد ثابت برای کشورهای تولیدکننده نفت؛ تأمین نفت کشورهای مصرف‌کننده به صورت کارآمد، مقرون به صرفه و همیشگی؛ و بازده مناسب و منصفانه برای آنهایی که در صنعت نفت سرمایه‌گذاری می‌کنند..»

  • منبع خبر : فارس