ريزش سنگين بازار در سطح عمده فروشي
ريزش سنگين بازار در سطح عمده فروشي
قيمت برنج در هند ٣٠ درصد كاهش يافته و عده اي با دادن رشوه و تحت پوشش حمايت از توليد داخل ، واردات برنج را ممنوع كرده اند تا ٤٠٠ هزار تن برنج وارداتي موجود در انبار ها را بفروشند سخن بر سر ٣٠ در صد اختلاف است .

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد  به سبب تعرفه آمريكا بر صادرات چين ، انبار هاي چين لب به لب كالاست و به سبب كاهش صادرات ، قيمت كالا هاي وارداتي ايران در خيلي از انواع ٢٠ درصد سقوط كرده است نگارنده از كالايي مطلع است كه در چين ٤٨ درصد كاهش قيمت داشته است .

قيمت پارچه ٢٠ درصد  در چين كاهش يافته و وارد كننده ايراني كه در ارديبهشت اقدام به واردات از چين كرده ٢٠ درصد هم در دلار ضرر كرده است اين وارد كننده ٤٠ درصد زيان كرده است .

بطور متوسط قيمت مواد برقي در چين ٢٠ درصد كاهش يافته و وارد كننده ايراني مواد برقي از چين علاوه بر كاهش ٢٠ در صد در خريد ، در دلار  نيز ٢٠ درصد ضرر كرده و جمع ضرر ٤٠ در صد است .

شركتهاي بورسي ٥٠٠ هزار ميليارد تومان به بانك و بازار بدهكارند و اگر بابت استقراض نيز ٦ درصد هزينه لحاظ  شود جمع ضرر به ٤٦ درصد مي رسد .

تحريم هاي آمريكا از ١٦ ارديبهشت شروع شد و فعالين اقتصادي ايران تصور مي كردند با آغاز تحريم موج سنگين تورمي ايجاد مي شود كه عكس آن اتفاق افتاد .

يك جاي تحليل هاي فعالين اقتصادي ايران ايراد دارد.

فضاي تلگرامي در داغ كردن اين فضا نقش داشت ، به نظر مي رسد حضور تلگرام در فضاي اقتصادي ايران دارد به پايان يك دوره نزديك ميشود مردم از اين گونه تحليل ها فاصله مي گيرند و تلگرام وارد دوره جديدي ميشود. کانالی اقتصادی که سال ۹۷ بطور متوسط ۸۹ هزار بازدید کننده داشت و سیگنال های تورمی « بخرید بخرید » می داد دیروز ۱۵۰۰ نفر بازدید کننده داشت .

البته در حوزه هايي هم طي سه ماه گذشته تورم بوده و اين موارد را هم نبايد نديده گرفت و در حوزه هايي در آينده همچنان تورم خواهد بود،  اما كم نيستند فعالين اقتصادي كه با كاهش ٢٠ درصدي قيمت مواد در بازار جهاني ، كاهش ٢٠ درصدي قيمت دلار  و پرداخت ٦ درصد بهره ، ٤٦ درصد طي سه ماه زيان كرده اند .

عده اي كه كم نيستند هر چه را در سال ٩٧ ناشي از تورم بدست آورند طي سه ماه از دست دادند .

قيمت بعضي از مواد پتروشيمي ٢٠ تا ٣٠ درصد كاهش داشته است كساني كه با دريافت وام از بانك اقدام به ذخيره سازي موادپتروشيمي كرده اند تا از ١٦ ارديبهشت گران تر شود قابل تامل اند .

كانال هاي تلگرامي كه در دو سال گذشته به اين آتش دامن مي زدند و بگونه اي تحليل مي كردند كه تورم بيشتر ازآن است كه پيش بيني مي شود الان كجايند ؟

بزرگترين بازنده ضد تورم ايجاد شده ، كساني هستند كه  از تورم سال ٩٧ منتفع شدند اينها با سود بالا در سال ٩٧ تصور كردند همين فضا ادامه خواهد داشت عمده كساني كه از تورم سال ٩٧ منتفع شدند در سال ٩٨ از زيان منتفع ! شدند

مطالب فوق به معناي اين نيست كه تورم در ايران به ضد تورم تبديل شده با رشد ٢٥ درصدي نقدينگي ، تورم دوباره خود را پيدا خواهد كرد مگر اينكه بانكها ورشكست شوند

  • منبع خبر : محمد حسین ادیب