زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده
زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده
مجلس شورای اسلامی تاریخ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را از دو دوره مالیاتی پس از دوره ابلاغ تعیین کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مجلس شورای اسلامی تاریخ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را از دو دوره مالیاتی پس از دوره ابلاغ تعیین کرد.”زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده”

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه در ادامه رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده، ماده ۵۷، مربوط به تعیین زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کردند.

بنابر این ماده؛ تا تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۷ اردیبهشت ۸۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی لازم الاجراست.

بر اساس تبصره این ماده؛ تا تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۳ اسفند ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی لازم الاجراست.

نمایندگان در ادامه بررسی این لایحه، ماده ۵۸ در مورد جایگزینی ماده ۲۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم درباره تقاضای رسیدگی مجدد مؤدی در صورت معترض بودن به برگه تشخیص مالیاتی صادر شده را برای تکمیل به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.

نوعی مالیات بر مصرف طراحی شده که هم اکنون در بیش از ۱۴۰ کشور جهان تحت عنوان مالیات برارزش افزوده به اجرا درآمده است. کشورهای فرانسه و آلمان از جمله اجراکنندگان اولیه این مالیات بوده و در کشورهای عضو اتحادیه اروپا همه این مالیات را پذیرفته و به اجرا گذاشته‌اند. کشورهای نامزد عضویت در اتحادیه اروپا نیز همه به پذیرش و اجرای این نوع مالیات التزام دارند.

مالیات بر ارزش افزوده در واقع نوعی مالیات بر فروش کالا و خدمات چند مرحله‌ای است که در طی مراحل زنجیره واردات،تولید،توزیع،مصرف با نرخ مالیاتی ثابت (غیرتصاعدی)اعمال می‌شود ولی نهایتاً مصرف‌کنندگان نهایی تنها پرداخت‌کننده واقعی آن هستند.

امروزه از فعالان اقتصادی پوشیده نیست که مهمترین و بیشترین درآمد دولت در بین مالیات های غیر مستقیم مالیات بر ارزش افزوده است ، اما متاسفانه آمارهای دقیقی از درآمد دولت در این حوزه موجود نیست لذا من قسمتی از کتاب “در کاخ سفید چه گذشت” را در این باب بازگو میکنم:

” البته مالیات بر ارزش افزوده چون باعث افزایش سریع درآمد دولت ، آنهم از طریق غیر علنی می شود خیلی مورد توجه و علاقه حکومتها و بعضی طراحان سیاستهای اقتصادی قرار دارد ولی این نوع مالیات در عین حال دارای سه عیب بزرگ نیز هست: ۱-همه افراد اعم فقیر و ثروتمند به یک نسبت برای خرید کالای مورد نظر خویش مالیات می پردازند ۲- برای کنترل کیفیت کار لازم است سازمان اداری مفصل و پرخرجی به وجود آید تا صحت عملکرد سیستم مالیات بر ارزش افزوده تضمین شود ۳- به افزایش تورم کمک می کند.”

  • منبع خبر : ایران جیب