زمین‌گیری نیمی از هواپیماهای برجامی
زمین‌گیری نیمی از هواپیماهای برجامی
در شرایطی که بعد از برجام نوسازی ناوگان هوایی کشور با ورود 200 هواپیمای جدید پیگیری می شد، پس از خروج آمریکا از برجام و تشدید ...

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد در شرایطی که بعد از برجام نوسازی ناوگان هوایی کشور با ورود ۲۰۰ هواپیمای جدید پیگیری می شد، پس از خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم ها، این چشم انداز از بین رفت و نتیجه قراردادها با هواپیماسازان خارجی، تنها ورود ۱۶ هواپیما به ناوگان هوایی شد.

هم اینک نیز مدیر عامل هما از زمین گیر شدن نیمی از هواپیماهای برجامی در این شرکت خبر داده که به دلیل تحریم ها امکان تامین قطعه برایشان وجود ندارد. به گزارش خراسان، آمارهای سال ۹۵ نشان می دهد از میان ۲۶۶ هواپیمای موجود در ناوگان مسافری هوایی ایران، تنها ۱۵۶ فروند با میانگین عمر ۲۳ سال فعال بوده است. همین موضوع باعث شد تا پس از برجام، مسئولان وزارت راه وارد فرایند مذاکره و انعقاد قرارداد برای خرید ۲۰۰ هواپیما از شرکت های ایرباس، بوئینگ و ای تی آر شوند. اما خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷، عملاً این چشم انداز را از بین برد و ماحصل قراردادهای پسابرجامی صنعت هوایی کشور، ورود ۱۶ هواپیما شامل سه ایرباس و ۱۳ ای تی آر به کشور (ناوگان ایران ایر) شد.

در این  خصوص «کاپیتان برخور» مدیر عامل شرکت هما، در گفت وگو با فارس، از فعال بودن تنها نیمی از هواپیماهای برجامی خبر داده و خاطر نشان کرده است: ۵۰ درصد به اضافه یک فروند هواپیمای برجامی فعال داریم که شامل حدود هفت  تا هشت فروند است. وی در پاسخ به این سوال که چرا تعدادی از هواپیماهای برجامی ATR ایران ایر زمین گیر است، توضیح داد: در شرایط کنونی که زمان چک هواپیماها فرا رسیده است، امکان تامین قطعه به صورت آزاد به دلیل کمبود منابع مالی این شرکت و همچنین تحریم ها وجود ندارد. کارخانه های سازنده طبق وعده شان عمل نمی کنند و قطعه به ما نمی‌دهند، نمی آیند و برابر قراردادی که با ما دارند، به ما کمک نمی‌کنند و در واقع به قرارداد خود هم پایبند نیستند.

  • منبع خبر : ایران جیب