شاخص کل تا کجا افت می‌کند؟
شاخص کل تا کجا افت می‌کند؟

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد شاخص کل بازار سهام به دلیل عرضه در نمادهای شاخص‌ساز روندی نزولی پیدا کرد و بعد از افت بیش از ۲/۵ درصدی به یک میلیون و ۲۶۵ هزار واحدی رسید. به عقیده کارشناسان شاخص کل کف حمایتی خود را شکسته است و باید منتظر کف جدید باشیم. محمدمهدی […]

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد شاخص کل بازار سهام به دلیل عرضه در نمادهای شاخص‌ساز روندی نزولی پیدا کرد و بعد از افت بیش از ۲/۵ درصدی به یک میلیون و ۲۶۵ هزار واحدی رسید. به عقیده کارشناسان شاخص کل کف حمایتی خود را شکسته است و باید منتظر کف جدید باشیم.

محمدمهدی عشریه، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عملکرد بورس گفت: شاخص کل محدوده حمایتی خود را شکسته است و من انتظار دارم شاخص کف‌سازی جدید انجام دهد و احتمالا حدود یک میلیون و ۱۵۰ تا یک میلیون و ۶۰ هزار واحد شاخص کل کف‌سازی خواهد کرد.

این کارشناس در رابطه با متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سهام گفت: چشم‌انداز دلار کاهشی است و نرخ سود بانکی باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

این کارشناس در رابطه با زمان بازگشت شاخص‌کل گفت: احتمالا کف‌سازی شاخص کل حدود ۲۰ روز کاری طول می‌کشد و تک‌سهم‌ها روند بهتری نسبت به بقیه سهم‌ها دارند.

شروع معاملات امروز بازار سهام با فشار عرضه در شاخص‌سازان همراه بود و شاخص کل بعد از افت ۲ درصدی به یک میلیون و ۲۷۲ هزار واحد رسید. همچنین در جریان معاملات امروز شاخص هم‌وزن نیز روندی نزولی دارد و کلیت بازار سهام در رنج منفی معامله شده است.

به عقیده کارشاسان تنها ریسک پیش‌رو بازار سهام انتظار کاهش قیمت دلار است که به نظر می‌رسد در جریان ریزش‌های اخیر پیش‌خور شده است و بازار سهام با ریزش قیمت دلار نیز ریزش چندانی نخواهد داشت.

کارشناسان همچنین عقیده دارند روند بازار سهام در جریان معاملات هفته بعد بهبود خواهد یافت اما از طرفی بسیاری از سهم‌ها و شاخص کل کف حمایتی خود را شکستند و ممکن است حتی تا پایان سال هم به سقف قبلی خود برنمی‌گردند. نمادهای پالایشی نیز در جریان معاملات چند هفته اخیر ریزش زیادی داشتند و زیر قیمت پذیره‌نویسی معامله می‌شوند.

نوسان‌گیری بازارگردان‌ها باعث شروع روند نزولی بازار سهام شد و با تصمیمات اشتباه از جمله قیمت‌گذاری دستوری فولاد و افزایش تنش‌های داخلی و خارجی تشدید پیدا کرد اما حالا جو هیجانی روند نزولی بورس را تشدید می‌کند و متغیر ریسک‌پذیری برای ریزش بورس وجود ندارد.

با وجود فشار زیاد فروش در کل بازار و نمادهای بزرگ، اما شستا معاملاتی روان بالای ۲۰۰۰ تومان دارد.

همچنین نمادهای فولاد، فارس و فملی بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را داشتند و این در حالی است که قیمت‌های جهانی به نقطه جذابی رسیده اما نمادهای شاخص‌ساز واکنش مثبتی ندارند.

 

  • منبع خبر : تجارت نیوز