عرضه ۱۰ هزار تن مرغ منجمد به بازار
عرضه ۱۰ هزار تن مرغ منجمد به بازار
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: شرکت پشتیبانی امور دام ۱۰ هزار تن مرغ منجمد را از محل ذخایر خود در میادین میوه و تره بار، فروشگاه های زنجیره ای و صنوف منتخب در سطح کشور شروع به عرضه کرده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد محمدرضا کلامی افزود: در اسفندماه سال گذشته کمبود تقاضا و بسته بودن هتل ها و رستورانها به خاطر شیوع کرونا سبب شد که مرغدار مرغ زنده را در حدود ۶ تا ۷ هزار تومان بفروشد و مصرف کننده، آن را ۱۰ هزار تومان بخرد که این وضعیت باعث شد تولید کننده متضرر شود.”عرضه ۱۰ هزار تن مرغ منجمد به بازار”

سخنگوی ستاد تنظیم بازار، ادامه داد: برای حفظ تعادل، دولت مقادیر مازاد عرضه مرغداران را جمع آوری کرد که در این راستا روزی ۲۰۰۰ تن مرغ جمع آوری کردیم و الان بیش از ۹۰ هزار تن ذخایر گوشت مرغ داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مرغدار باید مرغ زنده را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در مرغداری بفروشد گفت: قیمت مرغ مصرف کننده در میادین میوه و تره بار نیز ۱۳ هزار تومان و در سطح خرده فروشی ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان شده است.”عرضه ۱۰ هزار تن مرغ منجمد به بازار”

کلامی اضافه کرد: بالاترین قیمت مرغ در سیستان و بلوچستان است که قیمت آن به واسطه اینکه این استان تولید زیادی ندارد و فواصل بین شهری در آن زیاد است، حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰تومان بود.

شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی سال‌ها است که وظیفه دارد مرغ‌هایی را خریداری و پس از طی مراحل کشتار، انجماد، بسته‌بندی و نگهداری در سطح شهر به عنوان مرغ منجمد و با قیمتی پایین‌تر از مرغ گرم تازه کشتار شده در بازار عرضه می‌کند. با این حال مردم به دلیل ابهام‌ها و شائبه‌هایی که به شکل سنتی در خصوص خرید مرغ‌های منجمد داخلی یا وارداتی دارند، چندان اقبالی به مصرف این محصول نشان نمی‌دهد و همچنان ترجیح می‌دهند گوشت مرغ تازه کشتار شده در بازار مصرف را با اختلاف قیمتی فاحش بخرند.
با این حال در وزارت جهادکشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام همچنان به شکل سختگیرانه نظارت‌هایی روی ذخیره‌سازی و عرضه گوشت مرغ منجمد اعمال می‌شود. به همین دلیل گوشت مرغ منجمد سالم‌تر است و به دلیل کوچکتر بودن لاشه مرغ، نسبت به گوشت مرغ گرم موجود در بازار از کیفیت بالاتری برخوردار است.
مرغ‌هایی که برای کشتار توسط این شرکت انتخاب می‌شوند به شدت تحت نظارت هستند و باید حداقل از ۱۰ روز قبل کشتار هیچ دارو و آنتی‌بیوتیکی مصرف نکرده باشند. نهایتا در صورت اخذ تاییدیه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی از سوی مسئولان سالن‌های پرورشی و مرغداران، محصول آن‌ها خریداری می‌شود.
  • منبع خبر : ایسنا