محاکمه اول، روحانی یا ظریف؟
محاکمه اول، روحانی یا ظریف؟

حسین آقای دهباشی یک فعال سیاسی و یک دیپلمات وزارت خارجه سابق است که چندی پیش مصاحبه ای با هوشنگ امیر احمدی انجام داده و با انتشار قسمتی از این مصاحبه جنجالی تکان دهنده در میان ایرانیان در کل جهان آفریده است.   یکی از آشنایان قدیم ما که در امریکا زندگی میکند و در […]

حسین آقای دهباشی یک فعال سیاسی و یک دیپلمات وزارت خارجه سابق است که چندی پیش مصاحبه ای با هوشنگ امیر احمدی انجام داده و با انتشار قسمتی از این مصاحبه جنجالی تکان دهنده در میان ایرانیان در کل جهان آفریده است.

 

یکی از آشنایان قدیم ما که در امریکا زندگی میکند و در گذشته به مبارزه علیه شاه معترض بود و در ادوار مختلف انتخابات به هاشمی رفسنجانی و میر حسین موسوی و روحانی رای داده بود ، این قطعه از مصاحبه حسین دهباشی را برای ما فرستاده و عنوان میکند که اول روحانی را محاکمه میکنید یا ظریف را ؟ فی الواقع در مصاحبه با هوشنگ امیر احمدی نکات مهم تکان دهنده و غرور شکنی وجود دارد که در اولین مرحله از شنیدن ، انسان را متحیر و آشفته و فریب خورده از خودی تصویر میکند. وقتی امیر احمدی عنوان میکند ما اولین بار است که بدون جنگ باخته ایم ، تن انسان میلرزد.وقتی امیر احمدی عنوان میکند در اولین سرفصل برجام آمده ما برای همیشه و تا ابد حق بازدارندگی اتمی را از خود سلب نموده ایم ، انسان حیرت میکند.
وقتی امیر احمدی عنوان میکند حتماً درآینده عربستان بمب اتم میسازد ، انسان احساس فریب خوردگی می یابد.
وقتی امیر احمدی عنوان میکند منطق مذاکره این بوده که بدهیم تا ما را نزنند احساس سرافکندگی میکنیم.
وقتی امیر احمدی عنوان میکند با این منطق پس چرا انقلاب کردیم انسان به او حق میدهد.
هوشنگ امیر احمدی یک سیاستمدار غیر مذهبی و کهنه کار است هوشنگ امیراحمدی متولد سال ۱۳۲۶، و حتی متهم به عضویت در سازمان سیا است
از دانشگاهیان و تحلیلگران سیاسی ایرانی آمریکایی است. او استاد دانشگاه راتگرز از دانشگاه هال ایالتی نیوجرسی در امریکاست و مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه همین دانشگاه است. بنیانگذار و رئیس شورای ایران و امریکا نیز هست. این شورا مرکزی برای پژوهش و سیاست‌گذاری است و تلاش دارد ادراک متقابل مردم ایران و ایالات متحده آمریکا را نسبت به یکدیگر بهبود بخشد. همچنین از بنیانگذاران و مدیران مرکز تجزیه و تحلیل مسائل ایران است. وی از سال ۱۹۷۵ در آمریکا اقامت دارد. امیراحمدی در سال‌های ۱۳۸۴، ۱۳۹۲ و ١٣٩۶خود را کاندیدای ریاست جمهوری در ایران نموده و ادعای بسیار غلیظ وطن پرستی دارد او ابتدا در ایران و در دانشگاه تبریز در رشتهٔ مهندسی کشاورزی تحصیلات عالی خود را انجام داده است. سپس به آمریکا رفته و در دانشگاه دالاس مدرک کارشناسی ارشد خود را به‌دست آورده و دکترای خود را در رشته برنامه‌ریزی و توسعهٔ بین‌المللی از دانشگاه کرنل در ایالت نیویورک دریافت کرده او به عنوان اداره‌کنندهٔ مرکز مطالعات خاورمیانه، رئیس و اداره کننده و مؤسس مرکز تحلیل و پژوهش ایران بوده و رئیس کاسپین اسوسییتس، که یک شرکت مشاوره استراتژیک بین‌المللی مستقر در پرینستون، نیوجرسی است.
وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ از ناطق نوری و در انتخابات سال ۱۳۸۸ از کروبی حمایت کرد.
وی برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ایران ۱۳۹۲رسماً ثبت نام کرد.وی صرف نظر از رئیس جمهور شدن یا نشدن در پایان انتخابات، هدف خود را تلاشی جدی در جهت شکل‌دهی ایرانی بهتر عنوان کرده و خود را یک اپوزوسیون مخالف حکومت نمی‌داند. وی بعد از اعلام اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده، این رویه‌ی انتخاب شورای نگهبان را مورد سرزنش قرار داد و انتخابات ایران را فرایندی کم‌فایده توصیف کرد و از نبود اسامی افراد سرشناسی همچون خودش و اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم‌مشایی، به مقام معظم رهبری انتقاد کرد. او اهدافش را «کمک به ساختن یک اقتصاد ملی و مقاوم از طریق تجهیز منابع داخلی و افزایش تولید و کار برای جوانان» و «بهسازی محیط زیست بحرانی کشور» اعلام کرده است . وقتی امثال امیر احمدی که سالیان درازی در امریکا بوده و به زیر و خم سیاست بازی در امریکا واقف است و در یک مصاحبه کوتاه حسّی ایجاد میکند که ایرانیان مقیم امریکا را در معرض ابراز وطن دوستی و نگرانی از فریب بزرگ و باخت بی جنگ بودن برجام قرار میدهد فی الواقع قدرت تحلیل را از من و از شما که این مقاله را میخوانید سلب میکند!! سئوال ایجاد میکند که؟؟
برجام یک نرمش قهرمانانه بود؟
برجام یک فریب ماندگار نبود؟
برجام برای انقلاب فایده ای داشت؟
برجام توسط خادمین به کشور انجام شد؟
فتوای عدول از حق هسته ای یک راهبرد است؟
برجام فایده اقتصادی دارد؟
فایده اقتصادی احتمالیش بسود کیست؟
جامعه درمانده از رکود از برجام منتفع میشود؟
ارزش مذاکرات منتج به برجام واقعی است؟
و از همه این نکات گذشته با این تعهد که مجلس هم در یک نشست کوتاه با میلیونها ابهام آنرا لاریجانانه به تصویب رسانید ، جایی برای بازگشت ، گذاشته؟
خدا به ملت و انقلاب و آینده کشور عزیز ما رحم کند.
والسلام

حمیدرضا نقاشیان

 

قسمت هایی از مصاحبه هوشنگ امیر احمدی:

[aparat id=”DFO2H”]