مردم نگران جهش لحظه‌ای قیمت‌ها نباشند
مردم نگران جهش لحظه‌ای قیمت‌ها نباشند
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: در حال حاضر کمبودی در بازار کالاهای اساسی نداریم و مردم نگران جهش لحظه‌ای قیمت‌ها نیستند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد محمد آقا طاهر گفت: ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی تأمین شده است به همین دلیل در بازار برنج خارجی کمبودی احساس نمی‌شود.”مردم نگران جهش لحظه‌ای قیمت‌ها نباشند”

وی افزود: هر چند به دلیل تغییر نوع ارز پایه شاهد تغییر قیمت کالاهای وارداتی هستیم ولی این امر موجب شفاف سازی قیمت‌ها شده و شرایط بازار را به نحوی رقم زده است که دیگر مردم نگران جهش لحظه‌ای قیمت‌ها نیستند.

وی درباره قیمت شکر در بازار گفت: عرضه ۱۰۰ هزار تن شکر از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران موجب شد تا شاهد کمبودی در این بازار نباشیم. البته قیمت شکر بخاطر تغییر نوع ارز وارداتی نسبت به ماه‌های گذشته افزایش نرخ را تجربه کرده است.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره شرایط بازار روغن نباتی تصریح کرد: با توجه به اینکه هنوز توافق میان واردکنندگان و تولیدکنندگان با سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر سر میزان افزایش قیمت روغن صورت نگرفته است، این محصول همچنان براساس نرخ مندرج بر روی کالا به فروش می‌شود به همین دلیل فاصله میان قیمت بنکداری و مصرف کننده به حداقل رسیده و سود بنکداران کاهش یافته است.

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: خوشبختانه هیچ نوع کمبودی در بازار نداریم و مردم می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را از بازار تأمین کنند.

داریوش سالم‌پور معاون طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه طرح «توسعه گلخانه‌ها» یک برنامه ۱۰ ساله اقتصاد مقاومتی است، گفت: اجرای این طرح از سال ۹۵ آغاز شده و تا افق ۱۴۰۴ ادامه دارد ضمن اینکه طی چهار سال گذشته ۸۳۵۰ هکتار توسعه گلخانه‌ها انجام شده که بیش از ۸۴ درصد تحقق برنامه صورت گرفته است.

وی افزود: برای سال ۹۹ برنامه توسعه ۴۶۰۰ هکتار گلخانه پیش‌بینی شده ضمن اینکه تسهیلات بانکی با سود پایین، برای این منظور و برای سال جاری ۴,۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه گلخانه‌ها در نظر گرفته شده است.

در ادامه رحمت‌الله پریچهر مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مصرف روغن‌های خوراکی در کشور بیش از ۱۸ کیلوگرم است، گفت: توصیه ما به مردم این است که برای حفظ سلامت خود مصرف سرانه روغن زیتون را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه هر فرد باید روزانه ۱۵ تا ۲۰ گرم روغن زیتون مصرف کند، گفت: با افزایش سرانه مصرف این روغن، میزان مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش می‌یابد.

غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه تا اردیبهشت ماه ۲۰ هزار میلیارد ریال در حوزه قارچ، گیاهان زینتی و گلخانه‌ها خسارت ناشی از شیوع بیماری کرونا برآورد شده است، اظهار داشت: پس از جمع‌آوری و پردازش این اطلاعات، دولت قارچ، گیاهان زینتی و گلخانه‌ها را نیز در قالب ۱۴ رسته آسیب‌دیده از کرونا پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این راستا تسهیلات ۱۲ درصدی برای کارگرانی که در واحدهای تولیدی مشغول هستند، در نظر گرفته شده است، گفت: خوشبختانه علی‌رغم آسیب‌های وارد شده از کرونا، هیچ واحد گلخانه، تعطیل و کارگری نیز از این واحدها اخراج نشده است.

تقوی گفت: ۱۹ هزار و ۳۸۷ نفر برای دریافت تسهیلات در سامانه «کارا» ثبت‌نام کرده‌اند ضمن اینکه از دیگر اقدامات حمایتی در این راستا، امهال تسهیلات به مدت ۵ سال بوده است.

  • منبع خبر : مهر