ممنوعیت صادرات مواد تولید ماسک
ممنوعیت صادرات مواد تولید ماسک
گمرک، صادرات کلیه محصولات فولادی اعم از شمش، اسلب، میلگرد، تیرآهن، انواع ورق را منوط به تائید و صدور مجوز وزارت صمت اعلام و تاکید کرد: صادرات مواد اولیه تولید ماسک های پزشکی ممنوع است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  علی اکبر شامانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران در بخشنامه‌ای به کلیه گمرکات اجرایی، تصمیمات هفتاد و نهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار را ارسال کرد.”صادرات مواد اولیه تولید ماسک ممنوع است”

در این بخشنامه آمده است: صادرات کلیه محصولات فولادی اعم از شمش، اسلب، میلگرد، تیرآهن، انواع ورق، از این پس منوط به تأیید و مجوز وزارت صمت است.

همچنین صادرات مواد اولیه تولید ماسک‌های پزشکی (کدهای طبقه ۵۶۰۲، ۵۶۰۳، ۳۹۲۶۹ و ۸۴۲۱۳۹۹۰) تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

در پی انتشار ویروس کووید۱۹ و نیاز کشور به ماسک‌های فیلتردار، دو شرکت مستقر در پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری ساخت دستگاه‌های تولید این نوع ماسک را آغاز کردند.

 این دستگاه‌ها با استفاده از تکنولوژی آلتراسونیک وظیفه دوخت، برش و جوش قسمت‌های مختلف ماسک‌های فیلتردار مدل n۹۵ که جهت جلوگیری از این انتشار این ویروس توصیه می‌شود را انجام می‌دهند.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مرحله اول ۱۳ دستگاه به سفارش شرکت‌های تولید ملزومات بهداشتی تحویل خواهد شد. تولید مواد ضد عفونی کننده انفرادی بر اساس استاندارد سازمان جهانی بهداشت از دیگر فعالیت‌های پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری در مقابله با کرونا ویروس است.با وجود تحریم های موجود و نبود چند دستگاه کارخانه تولید ماسک در خط تولید، اما با حرکت جهادی و پشتیبانی مسئولان شهرستان رباط کریم، روزانه ۲۰ هزار ماسک برای مرتفع کردن نیاز شهروندان در شهرستان تولید می شود که قابلیت افزایش تولید روزانه تا سقف ۴۰ هزار تا را دارد.

 ظرفیت تولید ماسک ۳۰۰ هزار عدد، پدالکلی ۱۵ میلیون عدد در سال بوده که با بهره برداری کامل زمینه اشتغال ۲۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود.

او گفت: این واحد تولیدی علاوه بر محصولات یادشده، لباس بیمارستانی مورد نیاز مراکز درمانی و بهداشتی مرکز استان و سایر شهرستان‌ها را تهیه و تامین می‌کند.

نصیر ی اضافه کرد: در شرایط موجود و افزایش تقاضای بازار برای ماسک، شوینده‌ها، الکل و محلول‌های ضدعفونی کننده، واحدهای تولیدی استان از جمله کارخانه تولید الکل شهرستان بدره با افزایش ظرفیت و شیفت‌کاری، نقش تاثیرگذاری در رفع نیازهای مردم ایفا می‌کنند.

  • منبع خبر : مهر