منافع چین ، در گرو حفظ برجام
منافع چین ، در گرو حفظ برجام

منافع چین ، در گرو حفظ برجام همانگونه که در خبر ها آمده بود و روزنامه نیویورک تایمز آنها را افشا نموده است بظاهر اینگونه عنوان میشود که از اسنادی که در اختیار هکرها قرار گرفته، گزارش مذاکرات صورت گرفته در بیستمین دوره نشستهای اتحادیه اروپا و چین است که روز ۲۵ تیر ماه (۱۶ جولای […]

منافع چین ، در گرو حفظ برجام

همانگونه که در خبر ها آمده بود و روزنامه نیویورک تایمز آنها را افشا نموده است بظاهر اینگونه عنوان میشود که از اسنادی که در اختیار هکرها قرار گرفته، گزارش مذاکرات صورت گرفته در بیستمین دوره نشستهای اتحادیه اروپا و چین است که روز ۲۵ تیر ماه (۱۶ جولای ۲۰۱۸) در پکن برگزار شده است. دریکی از این دیدارها که بین «لی که چیانگ» نخستوزیر چین و «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا برگزار شده، طرف چینی بر لزوم حفظ توافق هستهای با ایران تأکید کرده، اما در عین حال گفته پکن اقدام یکجانبهای برای دور زدن تحریمهای ایران انجام نمیدهد و از اروپا انتظار دارد که به نحوی منافع چین درایران را حفظ کند. در بخشی از این گزارش اینگونه آمده است که : «دونالد توسک رئیس شورای اروپا»سوال کرد؛ که آیا چین ساز و کاری را برای کاهش آثار تحریمهای ثانویه علیه ایران در دست بررسی دارد؟ نخستوزیر لی در پاسخ او گفته است که ؛ چین اقدام یکجانبهای انجام نمیدهد. لی با یادآوری شرکت”وانگ یی” وزیر خارجه چین در اولین نشست وزارتی کمیسیون برجام پس از خروج ایالات متحده از برجام…، اشاره کرد که لازم است که برجام حفظ شود. اتحادیه اروپا، به عنوان هماهنگ ‌کننده برجام، نقش مهمی ایفا کرده است. نیاز است که برجام از طریق هماهنگی نزدیکتر حفظ شده و ایالات متحده متقاعد شودکه تحریمهای بینالمللی چه آثارمنفی ای در همه جهان دارد.ضمنا، لازم است که ایرانیها را هم متقاعد کرد که از خود خویشتنداری نشان دهند.
« دستان دراز حاکمیت” ایالات متحده (منظورتحریمهای فرامرزی) به منافع بسیاری از کشورها آسیب وارد میکند. چین، که خواهان اجرای کامل برجام است، به قواعد پایبند است و نمیخواهد (از شرایط تحریمی) سوء استفاده [تجاری]کند. چین از اتحادیه اروپا انتظار دارد که از منافع این کشور محافظت کند.»
چین یکی از طرفهای امضاکننده توافق هستهای با ایران است و پس از خروج آمریکا از توافق هستهای، بارها از این اقدام ابراز نگرانی کرده است.رسانههای اروپایی پیشتر ابراز نگرانی کرده بودند که خروج شرکتهای اروپا از ایران به واسطه تحریمهای آمریکا، راه را برای گسترش حضور شرکتهای چینی در ایران باز کند».

حال و با این متن واضح که توسط روزنامه نیویورک تایمز مبتنی بر پذیرش اقدامات هکر مآبانه لو رفته باید بپذیریم که برجام بیش ازآنکه برای ملت ایران منافعی در بر داشته باشد چشم طمع دیگران را به ذخایر ارزی حاصله از فروش نفت ایران می دوزاند و همه چه شرقی ها و چه غربی ها منتظرند فضای تجارت با ایران باز بماند تا منافع خود را تامین نمایند.
سیاست برجام از ابتدا مورد نقد این حقیر بوده است چرا که با اتخاذ روشهای دیگری میتوانستیم ایران را از زیر بند ۷ منشور سازمان ملل خارج کنیم تا منافع ملی ایران و ایرانی تامین شود و نه منافع دیگران در این معامله دوسر باخت. معامله برجام در حق کلام و یک تحلیل منصفانه یک معامله دو سر باخت برای ملتایران بوده است چرا که اگر موفق نمیشد راه را برای مذاکراتی از جنس دیگر می بست و امکان تعامل با سازمان ملل را باقی نمیگذاشت و حال که به زعم دولتیان یازده و دوازده موفق شده تنها وجوه منافعش تازه اگر امریکا بگذارد نصیب دیگران میشود و ملت ایرا باز هم سرش بی کلاه است. والسلام

حمید رضا نقاشیان