نگاه دولت به جیب مردم در بودجه ۹۷
نگاه دولت به جیب مردم در بودجه ۹۷

به گزارش گروه اقتصادی صبح اقتصاد؛ بودجه سال ۹۷ را که چندی پیش رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، می توان یک نقشه مالی برای سال آینده دانست که بیشتر شبیه به برنامه گرانی‌ است تا بودجه یک سال کشور! اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت از اساسی‌ترین اهداف بودجه سال ۹۷ […]

به گزارش گروه اقتصادی صبح اقتصاد؛ بودجه سال ۹۷ را که چندی پیش رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، می توان یک نقشه مالی برای سال آینده دانست که بیشتر شبیه به برنامه گرانی‌ است تا بودجه یک سال کشور!
اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت از اساسی‌ترین اهداف بودجه سال ۹۷ است؛ دولت برای رسیدن به این اهداف دست به دامان درآمدهای حاصل از مالیات و امور گمرکی، استفاده از صندوق توسعه و تسهیلات بانکی شده است.
حدف یارانه نیمی ازمردم
پیشنهاد بودجه ۲۳ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها در سال ۹۷ از سوی دولت در صورت عدم تغییر سقف ۴۵۵۰۰ تومانی یارانه نقدی، کفاف یارانه حدود ۴۱ میلیون نفر را می‌کند و با این حساب از جمعیت ۷۵ میلیون نفری که در حال حاضر یارانه می‌گیرند، عملاً بیش از ۳۰ میلیون نفر حذف خواهند شد.

افزایش مالیات
در سال ۹۷ اغلب خدمات اجتماعی که متولی آن مستقیم و یا غیر مستقیم دولتی است گران‌تر می‌شوند؛ از عوارض خروج از کشور گرفته تا اموری دیگر همچون تعویض پلاک خودرو و موتور سیکلت، صدور گواهینامه و گذرنامه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در بخش اقتصاد کلان نیز میزان درآمدهای دولت از مالیات با رشد ۱۱ درصدی رو به رو خواهد بود که همین موضوع با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد ایران بر مشکلات صنعت گران ما افزوده است. احتمال گران شدن حامل‌های انرژی و در راس آنها بنزین از دیگر موضوعات بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۷ است.
با توجه به رکود چندین سال گذشته این افزایش قیمت با جهش بسیار بالایی صورت می‌پذیرد و عملا پس از آن دهک‌های پایین جامعه با مشکل رو به رو خواهند شد.