بانک ایران زمین همواره تلاش می‌کند با حمایت از تولید داخلی، مشارکت و تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی، اعطای تسهیلات به بخش‌های اقتصادی، تمرکز بر توسعه کسب و کار‌های خرد، تولیدات داخلی، حمایت از نیروهای جوان و شرکت‌های دانش‌بنیان، در پیشبرد سیاست‌های اقتصادی کشور و توسعه و آبادانی گام‌های مثبتی بردارد کمااینکه در سال‌های اخیر هم در این حوزه‌ها عملکرد موفقی داشت. در ادامه نگاهی به کارنامه این بانک در ابتدای پاییز ۱۴۰۲ خواهیم داشت.

گزارشی امیدبخش از بانک ایران زمین؛ “وزمین” فرصتی تازه برای کسب و کارهای آنلاین

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد یکی از نکات قابل توجه درخصوص این بانک مخصوصا در این روزهایی که بحث دانش بنیان‌ها و اقتصاد نوآورانه و فناورانه بیش از پیش مطرح می‌شود این است که “وزمین” همپای اقتصاد فناورانه در حال توسعه است، به طوری که، با نگاهی رو به آینده از سال‌ها قبل اقدام به توسعه بانکداری دیجیتال کرده و درگاهی با استفاده از هوش مصنوعی برای زمینه تعامل با مشتریان و بنگاه‌های اقتصادی فراهم کرده است. گزارش‌های اخیر در این زمینه حاکی از آن است که بانک ایران زمین با افزایش تعداد کاربران بانکداری دیجیتال، رشد قابل توجهی در استفاده از سرویس‌های بانکداری اینترنتی و موبایلی داشته است چراکه این خدمات هوش مصنوعی به دلیل اینکه داده‌های مربوط به بازاریابی محتوایی براساس تعامل مدرن با مخاطبان ارائه می‌دهد، نقش مهمی در جلب رضایت مشتریان دارد.براساس این گزارش در حال حاضر بانک ایران زمین با داده‌های هوش مصنوعی متناسب با سبک زندگی مشتریان خدماتی را فراهم می‌کند تا آنها محصولات و خدمات بانکی را دریافت کنند. ضمن آنکه از سوی دیگر مشتریان از طریق اپلیکیشن بانکی ایران زمین می‌توانند درآمدها و هزینه‌های خود را ثبت و با مدیریت هوشمند هزینه‌ها و درآمدهای خود را دسته‌بندی و گزارش‌ها و آمارهای مربوط به مالیات و مصارف را بر مبنای راهکارهایی که به آنها پیشنهاد می‌شود، اصلاح کنند.در حال حاضر ابزارهای “وزمین” اخبار مربوط به محصولات و خدمات بانکی، تخفیف‌ها و امکانات ویژه را به مشتریان معرفی می‌کنند تا تعامل بین بانک و مشتریان افزایش یابد ضمن آنکه با توجه به این امکانات، بستری مدرن و مناسب برای انجام امور بانکی آنلاین مشتریان فراهم شده است. این پلتفرم ایران زمین با ایجاد یک اکوسیستم بانکی متفاوت، فرصت مناسبی را برای کسب و کار‌های مختلف و به ویژه استارت‌آپ‌ها و فین تک‌ها به وجود آورده تا با استفاده از روش‌های نوآورانه در کنار انواع سرویس‌های بانکی، اقدام به تولید و ایجاد محصولات جدید خود کنند و به سودآوری برسند.

مشارکت در ابرپروژه

بانک‌ها به عنوان منابع مالی تأمین بخش پولی اقتصاد کشور و بازتاب آن در کل جامعه، نقش بسیار مؤثری در ایجاد و حفظ رشد پایدار اقتصادی و توسعه آبادانی کشور دارند و یکی از حوزه‌هایی که بانک ایران زمین در آن گام‌های مؤثری برداشته مشارکت و تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی است، بر این اساس در روز پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور، آزادراه چهار فصل شیراز-اصفهان با مشارکت بانک ایران زمین به بهره‌برداری رسید.مدیرعامل بانک ایران زمین در رابطه با مشارکت این بانک در این پروژه بزرگ گفت: “یکی از اهداف بانک ایران زمین مشارکت در پروژه‌های ملی و اقتصادی بزرگ کشور است، تا از این طریق نقشی در رشد اقتصاد کشور داشته باشد. پروژه آزاد راه شیراز-اصفهان یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند موجبات توسعه اقتصادی از طریق اتصال شمال به جنوب کشور (دریا به دریا)، بهبود شرایط حمل و نقل، امنیت جاده‌ای، کاهش زمان، کاهش مصرف سوخت، رشد گردشگری و … را فراهم کند.”بانک ایران زمین در کنار سرمایه گذاری‌های دولتی و بخش خصوصی حدود ۹ درصد از سرمایه‌گذاری این پروژه را انجام داده است.پروژه دیگری که بانک ایران زمین در آن نقش داشت، پروژه فراملی ریلی شرق کشور شامل راه آهن زاهدان – بیرجند – مشهد به طول ۹۱۰ کیلومتر است که ۱۳ قطعه آن در قالب ۴۳۲ کیلومتر در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد. در حال حاضر عملیات اجرایی راه آهن نهبندان- بیرجند- قاین- یونسی آغاز شده است. همچنین از دیگر نقش آفرینی‌های این بانک، حضور در پروژه گشایش LC برای تولید ورق API در شرکت فولاد اکسین اهواز و بهره برداری از خط تولید ورق API محیط ترش در شرکت فولاد اکسین اهواز است که همراه با اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای جوانان این مرز و بوم بوده است.ضمن آنکه در پروژه‌ها و طرح‌های دیگری مانند کارخانه و واحدهای تولیدی و صنعتی در حوزه لوازم خانگی و آرایشی و بهداشتی، حمایت برای ساخت یک مدرسه شش کلاسه روستای دارخوین و یک مدرسه دو کلاسه در کاظم حیدر کرخه که پس از دوره کرونا در سال ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار گرفت هم مشارکت داشته است.

قابلیت‌های فراوان  فراز

بانک ایران زمین همواره یکی از پیشروترین بانک‌ها در زمینه تمرکز بر توسعه بانکداری دیجیتال بوده است و در این میان همراه‌بانک فراز ایران زمین، یکی از پرکاربردترین همراه‌بانک‌هاست و دارای قابلیت‌های فراوانی است. با راه‌اندازی پلتفرم بانکداری دیجیتال فراز، بانک ایران زمین تمرکز خود را بر خدمات بانکی آنلاین قرار داده است و این بانک اولین سکوی بانکداری الکترونیکی ایران است که در سال ۱۳۹۹ به صورت آزمایشی عملکرد آن مورد بررسی قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ به طور کامل بهره‌برداری شد.امکان ویژه فراز، پذیرش ابزارهای بانک‌های دیگر است و به همین دلیل، آن را پلتفرم تخصصی بانکداری دیجیتال نام‌گذاری کرده‌اند، زیرا در این بستر می‌توان انواع خدمات مورد نیاز بانکی را جستوجو کرد. همچنین همراه بانک فراز ایران زمین قابلیت شخصی‌‌سازی دارد و کاربرانش تصمیم‌‌گیری خواهند کرد که چه اپلیکیشن‌هایی را در آن قرار دهند. ضمن آنکه امکان دریافت وام در هفت دقیقه بدون دخالت نیروی انسانی و مراجعه حضوری به شعب بانک یکی دیگر از کارکردهای اصلی همراه‌ بانک فراز ایران زمین است. در واقع فراز، یک اکوسیستم بانکی متفاوت است که به کسب‌وکارها نیز کمک می‌کند تا شرایط بهتری داشته باشند و از خدمات آنلاین در تمامی ساعات شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل بهره ببرند.گفتنی است که همراه‌بانک فراز بانک ایران زمین همواره در حال گسترش و به روزرسانی است و مشتریان می‌توانند با مراجعه به سایت این بانک نسبت به دریافت نسخه جدید این برنامه کاربردی اقدام کنند.

تکنولوژی هوش‌مصنوعی بانک ایران زمین

گرچه طراحی حساب کاربری در پلتفرم‌های آنلاین بانک ایران زمین با تحقیقات بسیار گسترده در زمینه سلیقه و علاقمندی‌های کاربران ایرانی در استفاده از برنامه‌ها طراحی شده است، اما داشتن یک حساب کاربری که همه ویژگی‌های آن، از ظاهر گرفته تا ابزارهای پر استفاده، همگی بر اساس نیازهای تک به تک کاربران طراحی و چیدمان شده باشد، تجربه فوق‌العاده‌ای است که در حال حاضر این امکان در پلتفرم‌های آنلاین بانک ایران زمین فراهم شده است. تکنولوژی هوش مصنوعی به کمک تجربه کاربری نرم‌افزارهای بانک ایران زمین آمده است.حالا این بستر بر اساس نیازهای مشتری و نوع درخواست‌های او به طور هوشمند اقدام به ارائه خدمات می‌کند. به طوری که بر اساس نوع رفتار، علایق، خواسته‌ها و حتی سبک زندگی کاربر به او پیشنهادهایی ارائه می‌کند.به این ترتیب نه تنها حساب کاربری مشتریان بانک ایران زمین کاملاً شخصی سازی می‌شود، بلکه با استفاده هرچه بیشتر کاربران از این پلتفرم‌ها که منجر به جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در مورد نیازهای روزمره و پرتکرار آن‌ها می‌شود، هرلحظه در حال بهبود ارائه خدمات است. این بهبود از ظاهر پلتفرم آنلاین گرفته تا خدمات پیشرفته بانکی را شامل می‌شود.

“وزمین” در حمایت از تولید و اشتغال برنده از زمین بیرون آمد

بانک ایران زمین به عنوان یک بانک خصوصی در مسیر توسعه اقتصادی و حمایت از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی با اعطای تسهیلات به بخش تولید و کسب‌وکار توانسته اقدامات ارزنده‌ای انجام دهد.در پایان شهریور ماه بانک ایران زمین با حمایت گسترده از بخش خصوصی در جهت تمکین به فرمایشات مقام معظم رهبری در باب تولید عملکرد قابل توجهی را از خود به نمایش گذاشته که با توجه به شرایط فعلی و وضعیت مالی بانک ایران زمین قابل تقدیرست.“وزمین” در سال‌های اخیر توانسته با طراحی سرویس‌های مختلف بانکی در بخش تولید داخلی و حمایت از طرح‌های توسعه‌ای و پرداخت وام‌ به بخش‌های اقتصادی و تولیدی تمام توان خود را به کار گیرد، تا به صورت عام‌المنفعه از سود حاصله اکثریت مردم جامعه منتفع شوند.براساس آمارهای منتشر شده در پایان شهریور بانک ایران زمین بیش از ۲۳۵ هزار و ۷۳۸ میلیارد ریال تسهیلات کلان به بخش خصوصی پرداخت کرده که این مسئله جدا از اهمیت حمایت از تولید می‌تواند نتایج آتی بیشتری مانند بهبود وضعیت اشتغال، کمک به افزایش دانش و فناوری و… داشته باشد که امیدوار کننده است.

افزایش چشمگیر درآمدهای کارمزدی

یکی از مهمترین شیوه‌های درآمدزایی غیر مشاع در تمامی بانک‌های دنیا، درآمدهای کارمزدی است. این شیوه درآمدزایی باعث شده است که بسیاری از نئوبانک‌ها در سرتاسر دنیا برنامه‌های اقتصادی خود را بر این اساس پیش ببرند.در سال‌های اخیر و همزمان با توسعه این زیرساخت‌ها، بانک ایران زمین در این حوزه فعال‌تر شده است و به این واسطه “وزمین” در سال ۱۴۰۱ به واسطه رشد ۶۸ درصدی میزان تراکنش‌های بانکی با چیزی در حدود ۴۴ درصد رشد درآمدهای کارمزدی روبه‌رو بوده است.همچنین با نگاهی به اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی    به ۳۱/۰۶/۱۴۰۲ (حسابرسی نشده) در میابیم که درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری و اوراق بدهی این بانک از ۱۰,۱۰۳,۰۹۴ میلیون ریال مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به ۳۴,۶۶۵,۳۰۰ میلیون ریال در سال جاری رسیده است.همچنین درآمد کارمزد و خالص درآمد کارمزد “وزمین” که در ۳۱/۰۶/۱۴۰۱ به ترتیب ۱,۳۴۰,۷۱۴ میلیون ریال و ۹۰۵,۴۸۷ میلیون ریال بوده است در سال ۱۴۰۲ به ترتیب در نقطه ۱,۶۸۸,۵۰۰ میلیون ریال و ۱,۲۴۴,۶۵۴ میلیون ریال قرار گرفتند.