هدف گذاری ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در بخش مسکن
هدف گذاری ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در بخش مسکن

رئیس سازمان برنامه و بودجه از پیش بینی دولت برای اختصاص ۳۲۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغالزایی در سال ۹۷ در قالب لایحه بودجه خبر داد.   محمد باقر نوبخت در نشست خبری خود که دقایقی قبل در محل سازمان برنامه و بودجه آغاز شد، گفت: دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور […]

رئیس سازمان برنامه و بودجه از پیش بینی دولت برای اختصاص ۳۲۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغالزایی در سال ۹۷ در قالب لایحه بودجه خبر داد.

  محمد باقر نوبخت در نشست خبری خود که دقایقی قبل در محل سازمان برنامه و بودجه آغاز شد، گفت: دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور که تقدیم مجلس کرده و هم اکنون در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است، جمعا مبلغ ۳۲۷ هزارمیلیارد تومان بودجه برای اشتغال زایی در سال ۹۷ پیش بینی کرده است.

وی ادامه داد: از این مبلغ، ۷۳هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای طرحهای تولیدی اشتغالزا و ۲۵۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی پیش بینی شده است که در صورت تصویب مجلس، انجام اختصاص خواهد یافت.

نوبخت با بیان اینکه یکی از مهمترین مطالبات مردم و جوانان امروز موضوع اشتغال است، گفت: در برنامه ششم توسعه و در برنامه اعلامی به مردم و همچنین در برنامه مکتوبی که از سوی دولت در جریان رای اعتماد به مجلس ارائه شده بود، اشتغال مورد توجه دولت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اشتغال بدون توجه به سرمایه گذاری ممکن و میسر نخواهد بود، افزود: برای سال آینده یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی پیش بینی شده که برای این میزان فرصت شغلی سیاست های رشد اقتصادی و رشد سرمایه گذاری پیش بینی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: سیاست های ما از ابتدای دولت یازدهم برای اشتغالزایی از یک طرف اعطای تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی بخش خصوصی بود که در این راستا موفق شدیم به ۷ هزار و ۵۰۰ بنگاه کوچک و متوسط  ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات تخصیص دهیم که این میزان در سال گذشته به ۲۴ هزار میلیارد تومان برای ۱۷ هزار و ۹۰۰ بنگاه کوچک و متوسط افزایش یافت؛ همچنین از طرف دیگر ۴۲ هزار میلیارد تومان از محل منابع خزانه برای طرح های عمرانی اعتبار در نظر گرفته شد.

نوبخت ادامه داد: تلفیق این دو اعتبار در مجموع منتج به رشد سرمایه گذاری ۷.۱ درصدی و رشد اقتصادی ۲ رقمی در سال گذشته شد.

وی با اشاره به برنامه های دولت برای اشتغالزایی در سال آینده نیز گفت: برای سال ۹۷ در نظر داریم سیاست های اشتغالزایی را به صورت کاملتری اجرا کنیم. به این ترتیب در چارچوب بودجه ۹۷ حدود ۳۲۷ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال پیش بینی شده است. به این ترتیب که ۷۳ هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان برای اختصاص به طرح های تولیدی و اشتغال و ۲۵۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی هدفگذاری شده است. بنابراین برای اینکه در سال آینده هدف ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل محقق شود، در مجموع حدود ۳۲۷ هزار میلیارد تومان منابع در لایحه بودجه ۹۷ پیش بینی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تشریح جزئیات اعتبار ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی بودجه طرح های تولیدی و اشتغال گفت: از مجموع این اعتبارات ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی پیش بینی شده که این منابع را تصمیم داشتیم از محل افزایش قیمت حامل های انرژی تامین کنیم. همچنین ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی؛ ۳۵ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی و ۶ هزار میلیارد تومان نیز از محل قانون حمایت و توسعه اشتغال روستایی هدفگذاری شده است.

نوبخت ادامه داد: در سال ۹۷ پیش بینی کردیم علاوه بر نیروی انباشت بیکار فعلی ۸۳۸ هزار نفر متقاضی جدید، جویای شغل خواهند بود. بنابراین اگر بخواهیم برای کاهش نرخ بیکاری اقدام کنیم، باید بیش از این میزان اشتغالزایی شود که پیش بینی ما این است اگر بتوانیم ۹۸۰ هزار شغل در سال آینده ایجاد کنیم، نرخ بیکاری در پایان سال ۹۷ به ۱۱.۲ درصد کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد از متقاضیان جدید شغل از فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهند بود، گفت: بنابراین باید شغلی را ایجاد کنیم که متوجه پاسخ به اشتغال این جمعیت باشد. بنابراین ما نمی توانیم هر شغلی را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: از مجموع منابع پیش بینی شده برای اشتغال در بودجه سال آینده بخشی به عنوان یارانه سود تسهیلات، بخشی به عنوان وجوه اداره شده، بخشی برای کمک به آموزش نیروی کار و سهمی نیز به عنوان یارانه دستمزد در بودجه ۹۷ پیش بینی شده است.

نوبخت به توسعه اشتغال در سال آینده به تفکیک بخش های مختلف اشاره کرد و افزود: عمده اشتغال در سال آینده در بخش های مسکن، کشاورزی، صنعت، حمل و نقل، اشتغالزایی خرد، سیاست های فعال بازار کار و صنایع دستی هدفگذاری شده است تا یک میلیون و ۳۳ هزار شغل در قالب ۱۲ بخش پیش بینی شده ایجاد شود.

وی درباره هدفگذاری پیش بینی اشتغال در بخش مسکن گفت: عموماً برای ایجاد اشتغال می توانیم از دو روش کلی بهره بگیریم، نخست اینکه با توجه به تجارب سالهای گذشته به افراد بیکار تسهیلات اشتغال پرداخت شود. طرح هایی که در ادوار گذشته تجربه اجرای آنها وجود دارد اما منابع و تسهیلات دریافتی توسط متقاضیان بیکار در امورات دیگر منحرف شد. بنابراین با استفاده از تجربیات گذشته، مجدداً این روش غلط را به عنوان یک روش اشتغالزا تکرار نخواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تسهیلات اشتغال در رویکرد جدید اشتغالزایی دولت کاملاً هدایت شده است، ادامه داد: یکی از اهداف ما این است اشتغالزایی در بخش هایی صورت گیرد که علاوه بر ایجاد اشتغال بخشی از مشکلات کشور نیز کاهش یابد. به همی ترتیب بخشی از هدفگذاری اشتغالی دولت در بازسازی شهرها به ویژه بافت فرسوده خواهد بود. به این ترتیب که در این مناطق از کشور پروژه های قابل نوسازی محله به محله شناسایی شده اند.

هدفگذاری ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در بخش مسکن

نوبخت ادامه داد: با همین رویکرد، دولت در بخش مسکن ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی را در سال آینده پیش بینی کرده به این ترتیب که ۲۴۰ هزار شغل با نوسازی سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده و ۶۰ هزار فرصت شغلی از محل بازسازی مسکن روستایی و اجتماعی ایجاد شود.

وی با اشاره به برنامه اشتغالزایی دولت در حوزه حمل و نقل درون شهری و برون شهری گفت: در مجموع از محل نوسازی حمل و نقل درون شهری و برون شهری ۲۵ هزار فرصت شغلی جدید پیش بینی شده است به طوری که با توجه به آلودگی هوا و آلایندگی بالا در شهرهای بزرگ، نوسازی حمل و نقل درون شهری و برون شهری در دستور کار دولت قرار دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ایجاد ۲۲ هزار فرصت شغلی در بخش حمل و نقل درون شهری گفت: بر اساس هدفگذاری انجام شده، در سال آینده جایگزینی ۲ هزار دستگاه اتوبوس، ۲ هزار دستگاه مینی بوس و میدل باس، ۲ هزار دستگاه ون و کامیونت، ۲ هزار دستگاه وانت، ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی و هزار دستگاه واگن مترو پیش بینی شده است.

نوبخت با بیان اینکه از مجموع ۲۵ هزار فرصت شغلی در بخش حمل و نقل، ۲۷۵۰ فرصت شغلی در بخش حمل و نقل برون شهری پیش بینی شده است، گفت: در مجموع ۲۵ هزار و ۱۳۰ فرصت شغلی در بخش حمل و نقل هدفگذاری شده است.

وی از هدفگذاری ۶۷ هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی در قالب ۳ طرح کشت گلخانه ای (۳۳ هزار فرصت شغلی)، پرورش ماهی در قفس (۱۴ هزار فرصت شغلی) و صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی (۲۰ هزار فرصت شغلی)، خبر داد و گفت: همچنین در بخش فعالیت های مربوط به گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی ۱۷۳ هزار و ۹۲ فرصت جدید شغلی در سال آینده هدفگذاری شده است. همچنین از محل اجرای برنامه سیاست های فعال بازار کار ۲۲۱ هزار فرصت شغلی پیش بینی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به هدفگذاری ایجاد ۷۴ هزار و ۵۵۲ فرصت شغلی در قالب اشتغالزایی خرد از جمله اشتغال در مناطق محروم و مشاغل خانگی گفت: علاوه بر این برای تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی، ۵۱ هزار و ۵۱۵ فرصت شغلی جدید پیش بینی شده است.

نوبخت در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تکمیل ۷۱ هزار پروژه نیمه تمام در سال آینده گفت: برای طرح های عمرانی تکمیل حدود ۶ هزار پروژه ملی نیمه تمام و ۶۵ هزار پروژه استانی ناتمام در سال آینده هدفگذاری شده است. همچنین برای اجرای پروژه های مشارکتی عمومی خصوصی در سال آینده در مجموع ۶۸ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به مخالفت کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با افزایش قیمت حامل های انرژی و جایگزینی تامین درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی از محل فروش املاک تملیکی، چه تضمینی برای تامین این ۱۰ هزار میلیارد تومان با توجه به منابع درآمدی سالهای گذشته دولت از محل فروش این اموال، گفت: پیشنهاد دولت تامین ۱۳۴۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل افزایش قیمت حامل های انرژی برای اشتغالزایی بود اما با مخالفت کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حامل های انرژی به پیشنهاد نمایندگان مجلس، درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی از محل فروش اموال تملیکی جایگزین شد و باید در این خصوص منتظر تصمیم نهایی مجلس باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به میزان افزایش حقوق مقامات گفت: بجز آنچه که در خصوص افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت پیش بینی شده، حقوق مقامات هیچ تغییری نخواهد کرد.