چین واردات نفت از روسیه را تقویت کرد
چین واردات نفت از روسیه را تقویت کرد
رویترز با اشاره به داده‌های اداره کالای چین گزارش داد که در ماه مارس واردات نفت چین از روسیه ۳۰ درصد رشد کرده در حالی که واردات این کشور از عربستان کاهش یافته است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از راشاتودی، رویترز با اشاره به داده‌های اداره کالای چین گزارش داد که در ماه مارس واردات نفت چین از روسیه ۳۰ درصد رشد کرده در حالی که واردات این کشور از عربستان کاهش یافته است.

افت شدید تقاضای نفت خام و نبود ظرفیت ذخیره‌سازی آن باعث شده است که قیمت‌ها به شدت پایین بیایند. چین حداکثر استفاده را از این سقوط قیمت برده و واردات نفت خود را افزایش داده است. پاندمی ویروس کرونا تقاضای برترین مصرف‌کنندگان نفت جهان را به شدت کاهش داده است، اما در ماه مارس چین ۹.۶۸ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده است که این ۴.۵ درصد بیشتر از دوره مشابه سال ۲۰۱۹ است.

در ماه گذشته میزان نفتی که روسیه و عربستان به چین صادر کرده‌اند تقریباً یکسان بود؛ طبق داده‌های اداره کالای چین، روسیه ۷.۰۲ میلیون تن (۱.۶۶ میلیون بشکه در روز) و عربستان ۷.۲۱ میلیون تن (۱.۷ میلیون بشکه در روز) نفت به چین صادر کرده‌اند. این داده‌ها نشان می‌دهد خرید نفت از ریاض ۱.۶ درصد افت کرده اما خرید نفت از روسیه با جهشی ۳۱ درصدی روبرو شده است.

آیا واقعا چین می تواند صنعت نفت جهانی را نجات دهد؟ پاسخ برخی مثبت است در حالی که برخی دیگر چنین تصوری را خیالی می دانند.

این تصور که چین می تواند صنعت نفت را نجات دهد، اوایل ماه جاری پس از انتشار آمار مقدماتی مربوط به واردات نفت چین در مارس، شکل گرفت و هر روز هم قویتر می شود.

چین چند هفته پیش تسهیل محدودیتهای قرنطینه که فعالیت اقتصادی این کشور را فلج کرده بود، آغاز کرد و این امیدواری را برانگیخت که با بهبود فعالیت صنعتی و سفرها در این کشور، قیمتهای نفت رو به بهبود و افزایش خواهند گذاشت. آمار نشان داده که نرخ ذخیره سازی نفت چین در سه ماهه اول که جمعیت این کشور تحت قرنطینه قرار داشتند، دو برابر شد.

گزارشهای فراوانی درباره هجوم چینیها برای خرید نفت ارزان منتشر شده و معامله گران بازار نفت را دلگرم کرده است. با این حال برخی از ناظران هشدار داده اند که حتی چین هم نمی تواند قیمتها را در مقطع فعلی نجات دهد چرا که حتی با خبر افزایش واردات نفت چین، قیمتها بالا نمی روند بلکه پایین می آیند و این برای خریداران عالی است.

تحلیلگران بانک جفریز چین را بزرگترین برنده وضعیت فعلی بازار نفت دانسته اند. نفت ارزان است و با وجود افزایش خرید، ارزان مانده است. اما یک مشکل وجود دارد که به کابوس جدید صنعت نفت تبدیل شده و آن هم عبارت از ذخیره سازی است.

طبق آمار گروه اوراسیا، چین ۶۵ درصد از ظرفیت ذخایر تجاری خود را پر کرده است و اگرچه ممکن است به نظر برسد که هنوز تا ۱۰۰ درصد فاصله دارد اما در ذخیره سازی نفت چیزی به عنوان استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت مخازن وجود ندارد.

  • منبع خبر : مهر