گرانی گوشت ، ناکارآمدی دستگاه نظارتی
گرانی گوشت ، ناکارآمدی دستگاه نظارتی

به قصابی ها که سر میزنیم تابلوی قیمت فروش گوشت گوسفندی بالای ۶۰ هزارتومان را نشان میدهند. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، هم در مصاحبه ای اعلام رسمی میکند که  قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه در بازار به کیلویی ۵۹ تا ۶۰ هزارتومان رسیده است، رسانه ها هم رسما و بی پروا مینویسند که علی‌اصغر […]

به قصابی ها که سر میزنیم تابلوی قیمت فروش گوشت گوسفندی بالای ۶۰ هزارتومان را نشان میدهند. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، هم در مصاحبه ای اعلام رسمی میکند که  قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه در بازار به کیلویی ۵۹ تا ۶۰ هزارتومان رسیده است،

رسانه ها هم رسما و بی پروا مینویسند که علی‌اصغر ملکی  با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه قبل ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به ۵۹ تا ۶۰ هزار تومان رسیده است، گفته : اکثر  مردم طی این ایام مسافرت بوده‌ و هم اکنون برگشته‌اند؛ بنابراین باید دید طی روزهای آینده، شرایط به چه صورت خواهد بود؛ اما به طور کلی بازار راکد است. وی در پاسخ به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده واردات گوشت برای این ایام افزایش یافته، این مساله تا چه اندازه بر کنترل شرایط بازار تاثیرگذار بوده است؟، اظهار داشت: اگر حجم واردات افزایش نمی یافت، دچار مشکل می شدیم، در حالیکه افزایش حجم واردات باعث شد روند افزایشی نرخ متوقف و قیمت یکنواخت شود. و این توجیه ابلهانه ترین توجیه برای ازعبور قیمت گوشت ظرف یک ماه از حوزه ۴۰ هزار تومان به بالای ۶۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، درباره وضعیت قاچاق دام سبک از مرزهای کشور نیز افزود: تا جایی که ما اطلاع پیدا کردیم، تا حدودی جلوی این کار گرفته شده و با متخلفان برخورد می شود. اما متاسفانه قاچاق دام زنده به راحتی از مرزها صورت می گیرد

مدیر کل نظارت و پیشگیری قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در حال حاضر خروج دام زنده از مبادی مرزی اعم از خشکی و آبی به شکل خیلی ساده رخ می دهد.

عبد المجید اجتهادی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: قاچاقچیان دام های زنده را به بهانه های مختلف بویژه «چرا » از مرزها خارج می کنند.

وی همچنین اظهارداشت: مرز ورودی دام زنده در کشور سیستان و بلوچستان ومرزهای خروجی استان های غربی (همجوار با کشور عراق) و جنوبی مانند هرمزگان و خوزستان است.

مدیر کل نظارت و پیشگیری قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا قاچاق دام قابل کنترل است، گفت: مبارزه با این پدیده از سوی دستگاه های متولی همواره در حال انجام بوده و پرونده های متعددی نیز تاکنون در حوزه مدنظر تشکیل شده است. وی ضمن اشاره به این جمله که صادرات دام در حال حاضر ممنوع است، افزود: دام زنده کالای مجاز مشروط است یعنی برای صادرات علاوه بر تشریفات گمرکی نیاز به کسب موافقت سازمان دامپزشکی و دولت دارد.

اجتهادی بیان داشت: پرونده های مربوط به قاچاق دام زنده در صورت ارجاع به تعزیرات حکومتی با توجه به ماهیت خود دام و همینطور امکان تلفات به سرعت مورد رسیدگی قرار می گیرد.

دولت دوازدهم توانست قیمت گوشت گوسفندی را در طول یکماه با ۶۵ درصد افزایش به نام و افتخارات خود بیافزاید. و این امر توجیه بسیار مناسبی برای تخصیص ارز به واردات گوشت قرمزگردید.

رانت پشت رانت و فساد پشت فساد در حواشی این دولت به اوج رسیده است و دلالان از این شرایط بلبشوی سوء استفاده حد اکثری میکنند. دستگاههای نظارتی باید قبل از این سوء استفاده ها زمینه آن را کور میکردند که تعجب اینجاست که چرا خواب بوده اند؟ وقتی قیمت گوشت به بالای ۶۰ هزار تومان رسید با چه حربه ای قادر به پایین آوردن آن هستید؟ این ناکارامدی به چه قیمتی تمام میشود؟ انسان از این همه بی مسئولیتی در حیرت میماند و ذهن انسان را به حوزه نگرانی از آلودگی در دستگاههای نظارتی هم سوق میدهد. خدانکند نمک هم بگندد که دیگر قابلیت اصلاح شدن نخواهیم داشت. والسلام

حمید رضا نقاشیان