۲۷ نماد متوقف بورسی
۲۷ نماد متوقف بورسی
۲۷ نماد معاملاتی در بورس اوراق بهادار در بازه زمانی ۱۳ شهریور ۹۵ تا ۲۶ آذر امسال به دلایل مختلف متوقف شده‌اند. البته پیش از این نمادهای متوقف بورسی ۳۰ مورد بودند که طی روزهای اخیر از تعداد آنها کاسته شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد دلایل متوقف شدن نمادهای بورسی تعلیق نماد معاملاتی، افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده (انتخاب اعضا)، برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده (در خصوص تغییر سرمایه)، تغییرات بیش از ۵۰ درصد در ۱۵ روز متوالی، افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب و برگزاری مجمع عمومی سالانه است.

علاوه بر نماد کنتورسازی ایران (آکنتور) که از تاریخ ۱۳ شهریور ۹۵ به علت تعلیق نماد معاملاتی متوقف شده است، نمادهای کنترل خوردگی تکین کو(رتکو)، بانک انصار(وانصار)، لیزینگ ایران(ولیز) و سرمایه گذاری نیرو(ونیرو) نیز به دلیل تعلیق متوقف شده‌اند.”۲۷ نماد متوقف بورسی”

گروه دارویی برکت (برکت)، داروسازی اسوه(داسوه) و گروه صنایع بهشهر ایران(وصنا) نمادهایی هستند که به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و تولید مواد اولیه دارو پخش(دتماد)، لابراتوار دارو سازی دکتر عبیدی(دعبید) نمادهایی هستند که به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شده‌اند.

توقف نمادهای پتروشیمی پارس(پارس)، گروه پتروشیمی س. ایرانیان(پترول)، گروه مپنا(رمپنا)، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان(غشصفا)، کاشی سعدی(کسعدی)، مبین انرژی خلیج فارس(مبین) و پتروشیمی نوری(نوری) به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده (انتخاب اعضا) بوده است.

برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده(در خصوص تغییر سرمایه) باعث توقف نمادهای تولیدی چدن سازان(چدن)، فیبر ایران(چفیبر)، صنایع ریخته گری ایران(خریخت)، پالایش نفت بندرعباس(شبندر)،  فرآوری مواد معدنی ایران(فرآور) و کارخانجات تولیدی شیشه رازی(کرازی) شده است.

چرخشگر(خچرخش)، ایرکا پارت صنعت(خکار) و تولید محور خودرو(خمحور) به دلیل تغییرات بیش از ۵۰ درصد در ۱۵ روز متوالی و پتروشیمی پردیس(شپدیس) به دلیل برگزاری مجمع عمومی سالیانه متوقف شداند.

مهم‌ترین هدف یک سرمایه‌گذار کسب درآمد است. سرمایه‌گذران در بورس به ۲ روش می‌توانند درآمد کسب کنند.

  • پرداخت سود نقدی ناشی از فعالیت شرکت‌ها؛ شرکت‌هایی که سهامشان در بورس عرضه شده است، بخشی از سود ناشی از فروش محصولات خود را بین سهامداران تقسیم می‌کنند. در نتیجه سرمایه‌گذارانی که سهام این شرکت‌ها را دارند، از این طریق کسب درآمد می‌کنند. این سود به‌صورت سالیانه به سهامداران پرداخت می‌شود.
  • کسب درآمد ناشی از افزایش قیمت سهام؛ قیمت سهام شرکت‌ها به دلیل فعالیت‌های مفید و اثربخش مدیرانشان، می‌تواند افزایش یابد. افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها موجب ایجاد درآمد برای سهامداران آن‌ خواهد شد.زمانی که فرد در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند، اگر به پول خود نیاز پیدا کند، سریع‌تر از سرمایه‌گذاری‌های دیگر می‌تواند سهام یا سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کند. فرض کنید فردی با خرید ماشین، زمین یا مسکن سرمایه‌گذاری کرده است، تبدیل هر کدام از این سرمایه‌ها در زمانی که فرد نیاز فوری به پول خود دارد، زمان‌بر بوده و به راحتی انجام نمی‌گیرد. اما سهام خریداری شده در هر روز کاری قابلیت فروش را خواهد داشت مگر آنکه نماد سهم به دلایل معلومی(مانند برگزاری مجمع عمومی سالانه) بسته شده باشد که عموماً مدت زمان توقف و بازگشایی نماد طبق قانون مشخص است.کلیه فعالیت‌های بورسی با توجه به مجوز قانونی مربوط به خود و با نظارت یک نهاد ناظرتحت عنوان “سازمان بورس و اوراق بهادار” به فعالیت می‌پردازند. شرکت‌های بورسی بر اساس قانون موظف هستند اطلاعات مجاز خود را به‌طور مرتب و دوره‌ای در اختیار خریداران و فروشندگان قرار دهند. این امر منجر به شفافیت بازار شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند با اطمینان بیشتری اقدام به معامله کنند.
  • منبع خبر : ایسنا