۷۰ درصد پرتفوی تسهیلات لیزینگ پارسیان به صنایع دیگر اختصاص می یابد/ افزایش سرمایه در دستورکار شرکت لیزینگ
۷۰ درصد پرتفوی تسهیلات لیزینگ پارسیان به صنایع دیگر اختصاص می یابد/ افزایش سرمایه در دستورکار شرکت لیزینگ
برنامه پیش‌بینی ارائه تسهیلات برای سال مالی جاری 450 میلیارد تومان است که این رقم رشد نزدیک صددرصدی را نسبت به عملکرد سال مالی قبل به دنبال خواهد داشت.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد براساس آنچه درباره پیشینه لیزینگ نوشته‌اند این نوع خدمات ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در مناطقی از سومر باستان انجام می‌شده است. درحالی که قدمت تاسیس لیزینگ در ایران به اواسط دهه ۱۳۵۰ می رسد به طوری که نخستین هسته تشکیلاتی لیزینگ فعالیت خود را در زمینه اعطای تسهیلات اعتباری، اجاره ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی آغاز کرد.

از طرفی طی این سال‌ها و با توسعه صنایع مختلف، لیزینگ‌ها به عنوان بازوی کمکی در رونق اقتصادی کشور نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. همچنین طیف گسترده‌ای از صنایع همچون خودرو، مسکن، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، کالاهای ساختمانی و سایر صنایع را تحت پوشش خدمات خود قرار داده‌اند.

این در حالی است که به باور مدیرعامل لیزینگ پارسیان، عمده خدمات لیزینگ‌ها در ایران بیشتر شامل محصولات شرکت های خودروسازاست؛ در حالی که این صنعت می‌تواند تولیدات صنایع مختلفی را تحت پوشش قرار دهد.

فرصتی پیش آمد برای آگاهی بیشتر از خدمات صنت لیزینگ و مسایل پیرامون آن، نظرات داود کاغذگران، مدیر عامل لیزینگ پارسیان را جویا شویم.

ـ صنعت لیرینگ را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید و چگونه این ظرفیت می‌تواند در رونق اقتصادی سهمی را ایفا کند؟

لیزینگ‌ها در کشورهای توسعه یافته ازجایگاه ویژه‌ای برخوردارند به طوری که نقش مهمی در رونق اقتصادی این کشورها ایفا می‌کنند. اما درایران ضریب نفوذ لیزینگ‌ها فاصله معناداری با متوسط نرخ ضریب مذکور در کشورهای توسعه یافته دارد. از طرفی به دلیل ظرفیت های مازاد تولید در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، فروش و افزایش سهم بازار شرکت ها یکی از مهمترین چالش های شرکت ها است. لیزینگ‌ها با کمک به رشد و حفظ تقاضای موثر و همچنین هدایت جریان نقدینگی به سمت تولید، کمک شایانی به نرخ رشد اقتصادی این کشورها می‌کند به عبارتی با هدایت جریان نقدینگی به سمت صنایعی که دارای مزیت رقابتی هستند، می‌توان به افزایش تولید ناخالص ملی کمک شایانی کرد.

بررسی سوابق شرکت های لیزینگ در ایران نشانگر آن است که این شرکت ها قریب به ۹۰ درصد منابع خود را به بازار خودرو و محصولات مرتبط با صنایع خودروسازی کشور اختصاص داده‌اند در صورتی شرکت های لیزینگ پرتفوی متنوعی از صنایع مختلف تشکیل دهند تاثیر بهتری بر چرخه رشد و توسعه سایر صنایع مانند لوازم خانگی، محصولات ساختمانی، تجهیزات پزشکی و … می‌توانستند داشته باشند که در اینصورت اثربخشی فعالیت لیزینگ‌ها ملموس‌تر می شود.