افغانستان، انتخابات، همسویی
افغانستان، انتخابات، همسویی
اهمیت انتخابات در افغانستان برای کشورهای همجوار به قدری زیاد است که هر کشوری از منظر منافع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی خود نتایج این انتخابات را دنبال میکند.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد اهمیت انتخابات در افغانستان برای کشورهای همجوار به قدری زیاد است که هر کشوری از منظر منافع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی خود نتایج این انتخابات را دنبال میکند. البته باید گفت ارزش و اهمیت انتخابات در صلح و ثبات و امنیت داخلی برای ملت افغان کم نخواهد بود بلکه اگر نتیجه انتخابات، فاصله فاحش میان آرای اشرف غنی و عبدالله عبدالله را نشان دهد افغانستان بتواند روی صلح و ثبات بیشتری را تجربه نماید. شنبه گذشته به عبارتی ۶ مهر ۱۳۹۸ انتخابات بین دو کاندیدای ریاست جمهوری در افغانستان برگزار گردید و ظرف ۷ روزی که از این انتخابات گذشته و کمسیون مستقل افغانستان هنوز شاخی از نتایج ارائه ننموده است  از میان ۱۳ کاندیدای شرکت کرده در انتخابات افغانستان،  دو کاندیدا مدعی اخذ آرای بیشتر به نفع خود شده اند. عبدالله در یک کنفرانس خبری، ادعا کرده که بیشترین آرا در انتخابات را به دست آورده و همین ادعا را نیز ‌اشرف غنی کرده است؛ عبدالله صالح معاون‌اشرف غنی، هم گفته: «بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده، ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم به غنی رای داده‌اند». چالش بزرگ انتخابات که در روز انتخابات افغانستان و شب قبل از آن، عناصر طالبان در بسیاری از مناطق دست به حمله تروریستی زده بودند و متاسفانه این حملات و تقابل  و واکنش متقابل نیروهای دولتی، حدود ۵۰۰  کشته و زخمی از طرفین بر جای گذاشته است، اکنون به پایان رسیده و مردم منتظر نظر کمسیون مستقل انتخابات هستند تا نتیجه را به نفع یکی از کاندیدا ها اعلام نماید. در حالی که کمیسیون انتخابات افغانستان قبلا اعلام کرده بود، نتایج نهایی انتخابات ،تا سه هفته دیگر اعلام نمی‌شود و کاندیداها تا آن زمان، حق اعلام پیروزی خود را ندارند. با اعلام پیروزی توسط این دو نفر، انتظار می‌رود که بحران انتخاباتی پنج سال پیش که هر دوی این نامزدها مدعی پیروزی در انتخابات شده بودند، بار دیگر تکرار شود و اجازه ندهد مردم افغانستان روی آرامش و ثبات در کشورشان را به خانه ببرند.

فریدون خزون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی به رهبری «عبدالله عبدالله» درباره اظهارات عبدالله مبنی بر اعلام پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفته است که: «ما در سراسر افغانستان در روند انتخابات ناظر داشتیم و آن را با دقت نظارت کردیم. بر اساس آماری که از سوی ناظران ما رسیده، بالاترین میزان رای در شعب مربوط به عبدالله عبدالله است». بر اساس قانون انتخابات افغانستان، اگر هیچ نامزدی قادر به کسب بیش از نیمی از آرای اخذ شده نشود، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. از مجموع ۹ میلیون نفری که برای رای دادن در انتخابات، نام نویسی کرده بودند، تنها حدود دو میلیون نفر به پای صندوق‌های رای آمدند و رای دادند. این امر حدود ۲۰ درصد از رای دهندگان افغانی را نشان میدهد که نشان از واگرایی اجتماعی در افغانستان را دارد.

تضمین سلامت انتخابات با دولت و نیروهای انتظامی افغانستان بوده لاکن فریدون خزون خاطرنشان کرده است که:«ما به تخلفات گسترده‌ای در انتخابات از سوی تیم رقیب اصلی یعنی دولت (اشرف غنی) دست یافتیم که تمامی اسناد آن نیز وجود دارد که کمیسیون شکایات نیز باید به آن رسیدگی کند». ایشان تاکید کرده که ما هیچگونه تقلبی در انتخابات انجام ندادیم چراکه نیازی به آن نداشتیم چراکه مردم و سیاسیون و احزاب تاثیرگذار از تیم ثبات و همگرایی حمایت کردند. اما تیم رقیب تقلب کرد و در روزهای اخیر اقدام به پر کردن برگه‌ های رای به نفع خود کرد که تمامی این اسناد در دست ماست و آن را به کمیسیون شکایات انتقال دادیم». باید اذعان داشت نگران ترین جریان موجود در افغانستان طالبان هستند که نمیخواهند سر به تن هیچ یک از کاندیداها بوده باشد اما در مقابل عبدالله عبدالله که از نظر فکری و سیاسی به ایران نزدیکتر است ترجیح میدهند اشرف غنی پیروز انتخابات بوده باشد. آنها این نگرانی را دارند که اگر عبدالله ریاست جمهوری افغانستان شود همکاری نزدیک او با قاسم سلیمانی زمینه حذف و هدم طالبان را فراهم آورده و آینده خود را در خطر میبینند. در حالی که این تحلیل یک تحلیل همه جانبه نخواهد بود چرا که در گذشته علی شمخانی با طالبان نشست داشته و لازمه همکاری با ایشان را صلح و ثبات در افغانستان دانسته است. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد