اینترنت عامل وابستگی ، چرا؟
اینترنت عامل وابستگی ، چرا؟
نقش اینترنت در شرایط امروز اداره جهان صرف نظر از فواید وجود آن نقشی بسیار بسیار خطرناک و پدیده ای کاملا استعماری ارزیابی میشود.

اینترنت عامل وابستگی ، چرا؟

نقش اینترنت در شرایط امروز اداره جهان صرف نظر از فواید وجود آن نقشی بسیار بسیار خطرناک و پدیده ای کاملا استعماری ارزیابی میشود.

به گزارش واحد تحلیلی پایگاه خبری صبح اقتصاد  شاید به جرات بتوان مدعی شد که ارتقاء سطح تکنولوژیک در مراکز تحقیقاتی و نهایتا بهره وری از این پدیده ها موجب بوجود آمدن جسارت صنعتی و ایجاد ساختارهای تولیدی های تک میشوند و آمریکا بعنوان سرامد بهره وری از امکانات منتج از تحقیق و توسعه در شرکتهای حوزه فن آوری های تک خود طبعا نگاهی خود شیفته و برتربین نسبت به همه دنیا یافته است و بدون کوچکترین تردیدی تئوری ایجاد نظم نوین جهانی محصول همین نگاه است.

اگرچه امروزه حتی با اطلاعات قابل رصد در فضای آشکار نیز صدها پروژه را میتوان نام برد که بصورت متصل (اینتگریتد) بهم فرایند تحقق سروری و اداره جهان واحد را در ساختار ماموریت خود قرار داده اند.

مثلا وقتی شرکت اپل گوشی های هزار کاره تولید میکند. وقتی شرکت مایکروسافت نرم افزارهای پایه ای می سازد.

و وقتی امثال این شرکتها مثل آی بی ام و سیکو و یاهو و گوگل و شرکتهای حوزه ارتباطات و اطلاعات اجتماعی که در آمریکا بیش از صدهزارشان را میتوان نام برد همه در خدمت تئوری تمرکز اقتدار برای آمریکا واقعند، بطور طبیعی سیاستمداران کشور خود را دارای توانمندی جامعی می یابند که امکان رخنه و نفوذ را برایشان در همه کشورها فراهم میکند، چرا به این توانمندی جامه سروری جهان نپوشانند؟ اینترنت امروز در خدمت تکنولوژی های برتر همین ماموریت را بسترسازی میکند.

این طبیعی است که وقتی ابزاری ساخته میشود که نیازهای فرایندی امثال ارتباطات و داد و ستد و دریافت و پرداخت همه به این ابزار نیازمندند پس خیلی ساده متولیان امر خود را بدست این ابزارها میسپارند و کار روزمره خود را بدان گره میزنند.

حال اگر به ماموریت کلان این ابزارها دقت میشد بدیهی بود که دوره زمانی استفاده از این ابزارها با مشی و منش منافع ملی تعریف میشد و وابستگی تا خرخره اتفاق نمی افتاد. امروز جهان وابسته به اینترنت خود را درگیر اتصالی نموده که رهایی از آن خود کشی است.

در ایران که متاسفانه عوامل مسئول و غیر مسئول غربگرا کم نیستند خطر این وابستگی صد چندان بیشتر است.

فراموش نمیکنم که در جریان نا آرامی های آبان سال ۹۸ وقتی بمنظور جلوگیری از خط دهی منافقین و سازمانهای اطلاعاتی به عوامل نفوذی یک ماهی اینترنت باز و بسته می شد اولین جریانی که جیغ بنفش کشید کاخ سفید بود.

پیدا کنید پرتغال فروش را که کجا به کجا ربط اورگانیک داشت؟ در داخل هم افرادی چه با نیت پاک و چه بانیت ناپاک با این جیغ بنفش همراه بودند.

یکی از کسانی که دست و دلش به قطع اینترنت نمیرفت رئیس جمهور ایران حسن روحانی بود که در هماهنگی با وزیر مخابرات دولت تاخیر معنی داری در این رابطه اعمال کردند.

اخیرا هم این معنا که کسب و کارها در دوره کرونایی شدن جهان باید مصونیت ارتباطی داشته باشند از جای جای کشور بگوش میرسند. مثلا استاد دانشگاه آزاد و دست اندرکار اداره سایت سایمد در زیرساخت دانشگاه آزاد که متولی جمع آوری راهبردی ترین اطلاعات کشور در حوزه های پزشکی است به نام دکتر آزاد معروفی در گفت وگو با ایسنا، درباره رویدادهای حوزه ICT در سال ۱۳۹۸ اظهارنظرهای جالبی کرده است که میفرمایند: « مشکلات این حوزه مثل بسیاری از صنوف دیگر، شامل بخش های عمومی ازجمله کمبود ارز، موارد ثبت سفارش، تصدی گری دولتی در بسیاری از موارد ازجمله امنیت تجهیزات شبکه و تست و تایید نمونه و موارد عمومی دیگر در همه حوزه های مختلف فعالیتهـای تجاری، خدماتی و تولیدی در کشور بود، اما دو حادثه اول قطع اینترنت و دوم کرونا به طور خاص تاثیر زیادی در این حوزه داشته است که به دلیل قطع اینترنت از ۲۵ آبان به مدت دو هفته بســیاری از کسب وکارهای بیرون از حوزه فن آوری اطلاعات که پایه و اساسشان وابستگی به اینترنت بود تحت تاثیر قرار گرفتند که اکنون تاثیراتشان را میبینیم. ازطرفی این موضوع برای همه صنعت IT خسارت جبران ناپذیری داشت اما روی بخش تجارت الکترونیک اثراتش بیشتر بود. قطع شدن اینترنت، عدم ارسال ایمیل ها و عدم وجود ارتباطات خارجی برای کارهای بازرگانی که هر کدام میتواند تاثیرات زیادی بر کسب وکارهای این حوزه داشته باشد و تاثیراتش بر بخش تجارت الکترونیک فراتر از اینها بود». به حسب آنچه آقای آزاد معروفی اشاره دارند این وابستگی ولو به اعتبار و اهمیت تامین امنیت نظام آثار اداره کسب و کارهای زیادی را داراست که قطع آن موجب زیان جامعه بزرگی میشود و در عین حال روشن است که ابزاری برای کاربردی نمودن نیات دشمنان نیز هست.با توجه به این منفذ عظیم مبادرت برای قطع این وابستگی از با اهمیت ترین تکالیف ملی نظام نیست؟ والسلام .

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد