ترامپ به رفتن از منطقه تن داد
ترامپ به رفتن از منطقه تن داد
منطقه خاورمیانه شاهد نادر ترین حوادث قرن است. شاید امروز بلحاظ عمق راهبردی اتفاقات در ایران و عراق و سوریه، از آنچه در چهل سال گذشته بر کشورهای منطقه گذشته اهمیت بیشتری یافته باشد.

ترامپ به رفتن از منطقه تن داد

به گزارش واحد تحلیلی پایگاه خبری صبح اقتصاد منطقه خاورمیانه شاهد نادر ترین حوادث قرن است.

شاید امروز بلحاظ عمق راهبردی اتفاقات در ایران و عراق و سوریه، از آنچه در چهل سال گذشته بر کشورهای منطقه گذشته اهمیت بیشتری یافته باشد. ترور منتظره شهید حاج قاسم سلیمانی که در اسناد متعددی به عنوان مخل امنیت و مانع تحقق اهداف آمریکایی، صهیونیستی شناخته میشد و شیطان صفتان بارها در فرایند تحریم ها از او نام برده و قصد معامله برجامی با جان او را داشته اند، بالاخره در یک جمعه کبود ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ با کشف اطلاعات سفر دمشق به بغداد، بدست و بدستور شقی ترین مردم روزگار نا هذا همراه همرزمانی از جنس خود واقع و به درجه رفیع شهادت نایل شد.

این شهادت منتظره که هم او منتظر تحققش بود و هم وقایع پشت پرده که شاید برای همیشه کتمان بمانند او را در عداد شهدای زنده ای قرار داده بود که شهادت تا تحقق پشت سر او قدم به قدم تا وقوع همراه او بود، تا بعد از شهادت و با غلبه روح پر فتوحش بر روح و جان و مشی و مرام و مسلک و اعوجاجات متحمله ملت های منطقه، باطل السحری برای فتنه های ریز و درشت علیه انقلاب اسلامی و عودت روح وحدت اسلامی در مردم منطقه بوده باشد.

من در این مقطع و البته با تنوعی از جنس خضوع همیشه در گذشته نیز به امثال این پاسدار مردان که از تبار مالک اشترها در رفتار و تالی تلو قمر بنی هاشم در پاره پاره تنی در شهادتند، سر تعظیم و کرنش ناچیزی فرود آورده ام و رجا ء واثق دارم مقطع زمانی شهادت و نوع شهادت و پشت پرده شهادت ولو بخواست شیاطین از نقطه اسرار و خفیاتی است که ابعاد آن در فرو نشستن حجاب ها مکشوف خواهد افتاد و تحلیل عمق آن برای امثال من غیر ممکن است.

اقدام متهورانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در موشک باران دو پایگاه آمریکا در عراق و البته با اطلاع و رضایت دولت برادر عراق مرهم کوچکی بر زخم عمیقی بود که بر اثر اقدام ترور سبوعانه ترامپ بر قلب ملت های منطقه نشسته است و بدون هیچ تردیدی نقطه تاریک و غیر قابل زدودن دیگری بر جنایات شیطان بزرگ در تاریخ معاصر هک نموده است.

واکنش دونالد ترامپ در مواجهه با اقدام تلافی جویانه که صد البته نام انتقام بدان نمیتوان نهاد بیانگر تصمیم نا گفته ای است که ابعاد آن در درک و ابهامات این اتفاقات نهفته است چرا که بعد از انجام اقدامات تلافی جویانه برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سناریوی ترامپ آغاز و موضوع واکنش خود و کاخ سفید را به فردا موکول و در فردا که مصادف با روز تدفین سردار سراپا سرفرازی اسلام حاج قاسم سلیمانی بود، نمایشنامه ای را در سخنرانی اجرا کرد که حاکی از تصمیم هیات حاکمه آمریکا مبنی بر تصمیم جدی بر توقف هزینه حضور در خاورمیانه است.

چرا که ترامپ هنگام ورود به جمع خبرنگاران و پیش از هر مقدمه‌ای کلام خود را با لحنی مضطرب با بیان این جمله آغاز کرد که: «تا زمانی که من رئیس‌جمهور ایالات متحده هستم، ایران هرگز سلاح هسته‌ای بخود نخواهد دید و اعلام کرد در حمله موشکی ایران به پایگاه‌ های  آمریکا در عراق  هیچ آمریکایی آسیب ندیده و همه سربازان ما سلامت هستند و تنها آسیب‌های جزئی به تجهیزات وارد شده است که استنباط میشود ایران قصد دارد دست از رفتارهای گذشته خود بردارد».

سه نکته ای که ترامپ روی آن در این بیانات غرق اضطراب به زبان اورده است، بسیار بسیار بسیار مهمند.

اول اینکه از ناتو میخواهد که در حضور خاورمیانه ای خود جدی تر باشد و و بزعم من این جمله بدین مفهوم است که از این پس آمریکا جور دیگران را در منطقه حداقل به تنهایی نخواهد کشید چرا که میگوید: «امروز از ناتو می‌خواهم که در روند خاورمیانه مداخله بیشتری داشته باشد».

دومین نکته این است که تلویحا به نظامیان امریکا میگوید که: «نیروهای نظامی آمریکا در دولت من با ۲/۳ تریلیون دلار کاملاً بازسازی شده اند».

این مطلب بدان معنی است که توقع نداشته باشید من بیش از این برای نظامیگری آنهم خارج از خانه هزینه کنم. در نکته از همه نکات مهمتر سوم وی با تکرار سخنان خود مبنی بر استقلال آمریکا در تأمین و تولید نفت مورد نیاز خود،می گوید: «ما نیازی به نفت خاورمیانه نداریم».

که این نکته سوم از دو نکته اول و دوم بسیار مهمتر است و آن اینکه تلویحا اعلام میکند ما توجیهی منطقی، عقلانی، اقتصادی، سیاسی برای ماندن در خاورمیانه نداریم.

به بقیه سخنان ترامپ که توجه میکنی همه اراجیفی است که برای لو نرفتن این تصمیم که قرار است از خاورمیانه بروند و منطقه را به دیگران واگذار نمایند، مورد تهاجم رسانه ها واقع نشود، پوشش درست کرده است.

نتیجه ای که از حوادث اخیر می توان دریافت این است که با شهادت پر برکت حاج قاسم سلیمانی بفرموده مقام معظم رهبری، انقلاب به سیر تحولات و عمق زنده بودن خود بازگشت و این باور را در منطقه رقم زد که بازیگر اصلی منطقه ایران است و نهایتا به جمع شدن جل و پلاس امریکا در منطقه ختم خواهد گردید.

حال چه این حوادث را پلان سیاسی پشت پرده و  معامله با شینزو آبه در سفر ژاپن حسن روحانی  بدانیم چه همه اتفاقات را لحظه به لحظه حادثه پشت حادثه که در اثر یکدیگر رقم خورده باشند فرض کنیم، نتیجه این است که با خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه، کل منطقه بوی خوش آرامش را با کنه وجود استشمام خواهد نمود. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد