خدا احمد خیامی را بیامرزد، یا نیامرزد؟
خدا احمد خیامی را بیامرزد، یا نیامرزد؟
این هفته شاهد افشای اطلاعات تزویر در خودروسازان با دپوی هزاران خودرو به بهانه نبود بالابر شیشه و ضبط صوت! بودیم.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد مدیرکل تعزیرات استان تهران با بیان اینکه خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازی‌ها به دلیل نبود قطعات بسیار ابتدایی ناقص مانده است، در یک مصاحبه اینگونه گفته است که:«علیرغم اینکه خودروسازان ادعا می‌کنند قطعات موردنیاز برای تولید را در اختیار ندارند اما فروش فوری انجام می‌دهند»! محمدعلی اسفنانی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره ادعای خودروسازان مبنی بر کمبود قطعه، تصریح کرده که اگرعدم تولید این شرکت‌ها ناشی از کسری قطعه است تمامی خودروها باید در دو یا حداکثر سه نوع قطعه مشترک مانند کیسه هوا،ecu و… نقص داشته باشند این در حالی است که در بازدیدهای به عمل آمده هر خودرو یک قطعه مانند بالابر شیشه، ضبط صوت و… کم دارد. اساسا خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازی‌ها به دلیل نبود قطعات بسیار ابتدایی ناقص مانده است؛ در واقع خودرویی که دستگاه پخش ندارد ناقص محسوب نمی‌شود و خودروسازان می‌توانند با کسر هزینه این قطعات ابتدایی، خودرو را به مشتری تحویل دهند و فرد قطعه موردنظر را از بازار آزاد تامین کند. مدیرکل تعزیرات استان تهران با بیان اینکه خودروسازان به خبرنگاران اجازه دهند تا از انبار خودروهای ناقص بازدید کنند، اظهار کرده که : علیرغم اینکه خودروسازان ادعا می‌کنند قطعات موردنیاز برای تولید را در اختیار ندارند اما فروش فوری انجام می‌دهند؛ حال باید پرسید اگر خودروسازان با کمبود قطعه روبه رو هستند چگونه می‌توانند خودروهای فروخته شده در فرآیند فروش فوری را به مردم تحویل دهند و در صورتی که قطعات را در اختیار دارند علت تاخیر در عمل به تعهدات چیست؟

این عملکرد خودروسازان، احتمال اینکه خودروسازان در گذشته خودروهایی سالم و کامل تولید کرده و آنها را انبار کردند و حال که قیمت چهارچرخ‌ها افزایش پیدا کرده آنها را به بازار عرضه می‌کنند افزایش می‌دهد؛ این اقدام مصداق بارز احتکار است و در صورت اثبات با آن برخورد می‌شود. وی درباره مخدوش کردن قیمت‌ها با هدف گران فروشی، بیان کرده : این اقدام تخلف است و مردم در صورت مشاهده از طریق سامانه ۱۳۵ آن را گزارش کنند تا با آن برخورد شود. گفتنی است مدیرکل تعزیرات استان تهران در خردادماه نیز اظهاراتی درباره عملکرد خودروسازان بیان کرده بود، که دبیر انجمن خودروسازان ایران نسبت به آن واکنش نشان داد. احمد نعمت‌بخش که بنظر میرسد سرقفلی حضور در جریان خرید و فروش و تولید و صنعت خودرو در ایران را از ابتدای انقلاب  بدلایلی که ذکرش در این مقاله نمیگنجد، در ید باکفایت خود داشته و دارد و خواهد داشت چند روز بعد از اظهارات اسفنانی، در گفت‌وگو با تسنیم، در رابطه با تصاویر منتشر شده درخصوص انبار خودروهای ایران خودرو اظهار کرد: اکثر خودروهای موجود در انبار این شرکت دارای کسری قطعات الکترونیک هستند و این شرکت در تلاش است تا این مشکل را برطرف نماید. وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از قطعات الکترونیکی خودرو از جمله ECU وارداتی است، افزود: شاید برخی از قطعه‌سازان داخلی بتوانند این قطعات الکترونیکی را تولید کنند اما میزان تولید قطعات کفاف نیازمندی شرکت‌های خودروساز را نمی‌دهد.

از زمانی که ایران ناسیونال در ایران با حمایت انجمنهای فراماسونری در تهران اقدام به واردات و تولید هیلمن و در دگردیسی به پیکان ختم شد، اداره بازار خودرو در ایران مونوپل جریانهای پشت پرده بوده و بنظر میرسد در این خرده زمان یعنی ۴۰ سال بعد از انقلاب هم چیز زیادی تغییر نکرده و هزینه این عدم تغییر را مردم با پرداخت ۵۰ میلیون برای یک پراید که رئیس راهنمایی رانندگی میگوید مردم با این اتومبیل به جاده ها نیایند، میپردازند و این ماجرا هنوز ادامه دارد! والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد