هگمتانه میزبان اجلاس جهانی گردشگری
هگمتانه میزبان اجلاس جهانی گردشگری

همدان این روزها در تکاپوی آماده شدن برای میزبانی اجلاس جهانی گردشگری است تا از فرصت پیش‌آمده بهترین بهره را داشته باشد و قدمی در راستای معرفی هگمتانه در عرصه بین‌المللی بردارد.  شهریورماه سال گذشته با پیگیری انجام‌شده از سوی متولیان حوزه گردشگری میزبانی نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ در استان […]

همدان این روزها در تکاپوی آماده شدن برای میزبانی اجلاس جهانی گردشگری است تا از فرصت پیش‌آمده بهترین بهره را داشته باشد و قدمی در راستای معرفی هگمتانه در عرصه بین‌المللی بردارد.

 شهریورماه سال گذشته با پیگیری انجام‌شده از سوی متولیان حوزه گردشگری میزبانی نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ در استان همدان قطعی شد.

قطعی شدن این میزبانی زمانی رقم خورد که پیگیری میزبانی همدان از این نشست ۱۰ مهر ۱۳۹۵ در نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در ارمنستان صورت گرفت و گروه اعزامی از همدان در این نشست از فرصت خود برای پخش فیلم معرفی ایران، همدان و غار منحصربه‌فرد علیصدر استفاده کرد.

در ادامه پخش این فیلم، دیدار با طالب رفاعی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری و ارائه درخواست رسمی برای میزبانی همدان از نشست مجمع عمومی در سال ۲۰۱۸ انجام شد که با استقبال دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، این موضوع با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفت و با ارسال نامه استاندار همدان به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، میزبانی همدان از این نشست بین‌المللی در سطح ملی پیگیری شد و پس از پیگیری‌های متعدد سازمان جهانی گردشگری با این پیشنهاد موافقت کرد.

آغاز راهی پرثمر برای گردشگری ایران و همدان

این پیگیری‌ها که در بیست‌ودومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری و در شهر چنگدوی چین به نتیجه رسید، آغاز راهی پرثمر و مهم برای گردشگری ایران و استان همدان است که باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرد.

طبق بررسی‌های انجام‌شده سازمان جهانی گردشگری( UNWTO )  زیرمجموعه سازمان ملل با ۵۵۲ عضو است که تمام کشورهای عضو از مقاصد گردشگری دنیا هستند و در این میان ۱۴ شرکت از ایران عضو سازمان توریسم جهانی است.

حال با این مقدمه و پس از گذشت یک سال و چند ماه از قطعی شدن میزبانی همدان از اجلاس جهانی گردشگری، ۲۰ آبان ماه سال جاری همدان عهده‌دار برگزاری این برنامه است و همین موضوع سبب شده که این روزها مسئولان و دست‌اندرکاران در تکاپو باشند تا از فرصت پیش‌آمده بهترین بهره‌برداری صورت گیرد چراکه اجلاس جهانی گردشگری یک رویداد بزرگ بین‌المللی است که مانند بمب خبری در صنعت گردشگری عمل خواهد کرد.

در همین خصوص و برای بررسی آمادگی میزبانی همدان از این اجلاس دقایقی در دبیرخانه این اجلاس حاضرشده و به گفتگو با مسئولان امر پرداختیم.

برگزاری اجلاس جهانی گردشگری در آبان ماه

عضو هیئت‌رئیسه سازمان جهانی گردشگری بابیان اینکه برای نخستین بار ایران میزبان چنین رویداد شاخصی در عرصه بین‌المللی و حوزه گردشگری مرتبط با سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) است، گفت: همدان ۲۱ تا ۲۳ آبان ماه سال جاری میزبان این اجلاس خواهد بود.

حمیدرضا یاری بابیان اینکه سازمان جهانی گردشگری با عضویت ۵۵۲ شرکت خصوصی وابسته از ۱۵۸ کشور در حوزه گردشگری بین‌المللی فعالیت می‌کند و۱۴ شرکت خصوصی ایرانی عضو این سازمان هستند، گفت: هم‌زمان با اجلاس جهانی گردشگری نمایشگاه ملی گردشگری نیز در همدان برگزار می‌شود.

وی بابیان اینکه برپایی این نمایشگاه در کنار اجلاس جهانی گردشگری نقطه عطفی برای برنامه ریزان و متخصصان این حوزه در جهت کسب منافع در استان همدان خواهد بود، گفت: این نمایشگاه به‌ مدت ۴ روز با حضور شرکت‌های صاحب‌نام و برند گردشگری برپا می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه سازمان جهانی گردشگری برگزاری نمایشگاه و همایش‌های مختلف درباره صنعت گردشگری را یکی از پردرآمدترین منابع در جذب گردشگر دانست و گفت: در چنین نمایشگاه‌هایی فرصت مناسبی به وجود می‌آید تا اصحاب این رشته و فعالان حوزه گردشگری در محیطی حرفه‌ای با یکدیگر تعامل داشته باشند که این رویداد در جذب گردشگر مؤثر است.

یاری بابیان اینکه با توجه به نیاز کشور برای انعکاس واقعیت‌های موجود ازجمله ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی هر قدمی هرچند کوچک برای شناساندن داشته‌های حوزه  گردشگری ضروری است، گفت: اجلاس جهانی گردشگری بهترین فرصت برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و همدان به گردشگران سراسر جهان است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های گردشگری همدان متعدد و متنوع است، اضافه کرد: سازمان جهانی گردشگری مستقر در شهر مادرید اسپانیا، از نمایندگی‌های سازمان ملل در بخش گردشگری است که در رابطه با امور جهانگردی سیاست‌گذاری می‌کند و شناخته‌شده‌ترین سازمان بین‌المللی مرتبط با سفر و گردشگری در جهان است.

منافع بلندمدت این رویداد به مردم استان و کشور برمی‌گردد

عضو هیئت‌رئیسه سازمان جهانی گردشگری بابیان اینکه مشارکت و هم‌افزایی بخش‌ها سبب می‌شود منافع بلندمدت این رویداد به مردم استان و کشور برگردد، گفت: برگزاری چهلمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری در شهر همدان با این هدف به انجام می‌رسد که همدان را خوب‌تر معرفی کرده و باور گردشگری را در بین مردم نهادینه کنیم.

حمیدرضا یاری با تأکید بر اینکه این اجلاس بین‌المللی را مصادره نخواهیم کرد، عنوان کرد: هدف این است تا دورنمایی از شهر همدان را به نمایش بگذاریم و گردشگران را جذب کنیم؛ بنابراین از تمامی ظرفیت‌ها برای پای‌کار آوردن مردم بهره می‌بریم.

وی از فرهنگ‌سازی گردشگری و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استقبال کرد و گفت: با برگزاری رویدادهای گردشگری درصدد هستیم فرهنگ گردشگری در همدان را نهادینه کنیم و دغدغه داریم در سال ۲۰۱۹ شاهد پیامدهای مثبت رویدادهای گردشگری همدان ۲۰۱۸ باشیم.

عضو هیئت‌رئیسه سازمان جهانی گردشگری بابیان اینکه کمتر از ۲۰ روز دیگر میهمانان اجلاس وارد همدان می‌شوند، گفت: تاکنون استقبال مطلوبی از سوی اعضای وابسته سازمان  برای حضور در اجلاس صورت گرفته و ثبت‌نام ۸۰ میهمان ورودی به اجلاس نهایی شده است.

یاری همچنین بابیان اینکه برگزاری شب فرهنگی در اجلاس گردشگری نیز پیش‌بینی‌شده است، افزود: بازدید از نقاط گردشگری ایران و استان همدان  نیز در دستور کار قرار دارد.

وی بابیان اینکه ۱۵ کمیته در اجلاس جهانی گردشگری فعال هستند، افزود: نام استان همدان در این رویداد بین‌المللی در سایت‌های جهانی و در سطح بین‌المللی مطرح می‌شود و با برگزاری شایسته و مطلوب این اجلاس می‌توان به ارتقای سطح تأسیسات و واحدهای گردشگری استان کمک کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان نیز بابیان اینکه باید رسانه‌ها به کمک مجموعه بیایند و اخبار اجلاس در سطح ملی انعکاس یابد، گفت: باید رد پایی از اجلاس را در همدان داشته باشیم.

راه اندازی دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی گردشگری در همدان

علی مالمیر بابیان اینکه پیشنهادی مبنی بر اینکه دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی را در همدان داشته باشیم تا بتوانیم بعد از اجلاس نیز با سازمان ارتباط برقرار کنیم مدنظر است، گفت: هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا میزبانی به نحو مطلوب انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه این نخستین بار است که اجلاس جهانی گردشگری در ایران برگزار می‌شود و میزبانی آن به همدان سپرده‌شده است، گفت: این روزها همدان به دنبال آن است در میزبانی از اجلاس جهانی افتخاراتی را نصیب استان کند که به‌واسطه آن  میزبانی همدان به‌عنوان یک نماینده شایسته تا همیشه در اذهان میهمانان ثبت شود.

مالمیر با تأکید بر اینکه این اجلاس زمینه آشنایی میهمانان را با توسعه‌یافتگی‌های ایران و فرهنگ غنی مردم کشورمان فراهم می‌کند، عنوان کرد: برگزاری این اجلاس در ایران علاوه بر تبیین جایگاه کشورمان، افزایش ارتباط ایران با حوزه گردشگری در سایر کشورها را به دنبال خواهد داشت.

گردشگری مقوله فرا بخشی است

وی بابیان اینکه گردشگری مقوله فرا بخشی است و در بخش‌های متعددی تأثیرگذار است، گفت: کسب امتیاز برای برگزاری این اجلاس در همدان به‌عنوان نماینده‌ای از ایران می‌تواند در معرفی ظرفیت‌های گردشگری و اهمیت جایگاه این کشور در سازمان جهانی بسیار تأثیرگذار باشد.

علی مالمیر همچنین بابیان اینکه میزبانی ایران از این اجلاس در شرایطی که تبلیغات منفی علیه کشورمان وجود دارد فرصت مغتنمی برای معرفی ایران به نمایندگان کشورهای عضوUNWTO است و زمینه آشنایی این افراد را با توسعه‌یافتگی‌های ایران و فرهنگ غنی مردم کشورمان فراهم می‌کند، گفت: ازآنجاکه بسیاری از مقامات و نمایندگان UNWTO تاکنون به ایران سفر نکرده‌اند برگزاری این اجلاس همانند تور آشناسازی برای آنان است که زمینه آشنایی هرچه بیشتر این افراد را با کشورمان فراهم خواهد آورد.

مالمیر اضافه کرد: از سوی دیگر برگزاری چنین اجلاسی در ایران بیانگر ارتباط قوی مقامات سازمان میراث با مقامات عالی‌رتبه UNWTO است، چراکه پیشنهاد برگزاری این اجلاس به‌رغم تقاضادهندگان در کشورهای دیگر با تلاش متولیان امور در گردشگری همدان مورد تائید قرار گرفت.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در همین خصوص در جمع خبرنگاران بابیان اینکه همدان با سرمایه‌های فرهنگی فراوان باید معرف ایران در چهلمین اجلاس اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری باشد؛ گفت: این اجلاس فراملی فرصت بسیار ارزشمندی است که بتوانیم فرهنگ ارزشمند ملی و استانی را به جهان معرفی کنیم.

حمیدرضا حاجی بابایی با تأکید بر وجود جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی در همدان گفت: برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از این فرصت، تکلیفی است که مدیران باید در سطح کشور و استان با برنامه عملیاتی به آن بپردازند.

وی ادامه داد: موقعیتی که پیش‌آمده حاصل برنامه‌ریزی‌ها است و باید با ارزیابی، آینده‌نگری، فرصت سازی، استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود ضمن حفظ و بهبود شرایط موجود، ایجاد الگوی موفقی از گردشگری در سطح جهانی و ملی مدنظر باشد.

مدیران از فرصت برای جذب منابع و اعتبارات ملی استفاده کنند

حاجی بابایی گفت: وظیفه مدیران دستگاه‌های اجرایی است که از این فرصت برای جذب منابع و اعتبارات ملی استفاده کنند.

استان همدان که سال‌ها عنوان پایتخت تاریخ و تمدن «ایران‌زمین» را به دلیل برخورداری از بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری به خود اختصاص داده و به‌واسطه وجود شمار زیاد آثار تاریخی، تفریحی و گردشگری در سطح کشور شناخته‌شده است باید از فرصت پیش‌آمده برای جهانی‌شدن استفاده کند.

آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج‌آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) تنها شماری از مهم‌ترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که اگر سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب‌انبارها، خانه‌های قدیمی و باغ نظری را به آن اضافه کنیم می‌بینیم آنچه عنوان می‌شود واقعیتی انکارناپذیر است که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه این فرصت از جهتی بسیار مغتنم است که ممکن است چنین مجالی تا ده‌ها سال دیگر، به همدان نرسد چراکه اگر قرار باشد هرساله یکی از شهرهای کشور این عنوان را به دست بیاورند باید سال‌ها منتظر بمانیم و به‌این‌ترتیب بهره‌گیری از فرصت مذکور، یک نگاه ملی را طلب می‌کند.