پاناما را به لاهه می بریم
پاناما را به لاهه می بریم
در خبرها آمده بود که کشور پاناما در امریکای مرکزی حق استفاده از پرچم خود را از کشتی های نفتکش ایرانی سلب میکند و این گفته اگر فقط یک خبر رسانه ای نبوده باشد، مفهوم حقوقی بسیار کلانی دارد که باید به آن از منظر قوانین تاسیس شرکتهای آفشور در جهان نگاه شود.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد سرمایه گذاری در کشور پاناما در آمریکای مرکزی تابع قوانین بسیار ساده ای است و همین امر موجب شده میلیونها شرکت از اقصی نقاط جهان در پاناما شرکت تاسیس کنند یا از شرکتهایی که معمولا وکلای ثبتی در آن کشور تاسیس میکنند خریداری و سالانه مبلغی بابت مالیات فیکس و ثابت و مبلغی هم برای حفظ ارکان حقوقی به وکیل مربوطه بپردازند. و هر شرکتی که در پاناما تاسیس میشود میتواند از پرچم پاناما و لوگوهای با نام و آدرس پاناما در جهان استفاده کند. هزارها شرکت برای مصون ماندن از پرداخت مالیاتهای کلان در پاناما با فعالیت دریانوردی ثبت شده و به نام این شرکتها مالکیتهای کلانی از شناور ها به ثبت رسیده است. از جمله این کشورها ایران است که کشتی های نفتکش خود را در قالب مالکیتهای پانامایی اداره میکند و حق مسلم و قانونی خود میداند که وقتی کشتی ها تحت مالکیت شرکت پانامایی بوده اند از پرچم پاناما نیز استفاده کنند. اخیر کشور پاناما تحت فشار آمریکا یا برای خودشیرینی نسبت به انگلیس و امریکا اعلام کرده ایرانیها حق ندارند نفتکش خود را با پرچم پاناما به حرکت درآورند که این اعلام تبلیغاتی حتی صدای وکلای پانامایی را در غیر قانونی بودن این اعلام رسمی دراورده و نسبت به این اظهار نظر معترض گردیده اند. دولت پاناما پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۸ بار دیگر تحریم ها علیه ایران را به اجرا در آورد ۵۹ نفتکش را از ناوگان دریایی خود حذف کرده بود. ابرنفتکش “گریس ۱” که هفته گذشته از سوی دولت جبل الطارق توقیف شد با ثبت نام پاناما بر روی بدنه آن در حال رفت و آمد بود. این در حالی است که پاناما اعلام کرده است که این ابرنفتکش از روز ۲۹ مه (هشتم خرداد) دیگر در ناوگان این کشور نبوده است.

بنا به قوانین بین المللی هر کشتی تجاری باید از سوی کشوری به ثبت رسیده باشد. پاناما با ۷۱۰۰ کشتی بزرگترین ناوگان دریایی جهان را داراست که در مالکیت شرکتهای پانامایی هستند. اینکه دولت پاناما بدون بررسی و صرفا با یک اتهام واهی بتواند ۵۹ کشتی نفتکش را متهم به تخلف از مقررات دریانوردی در جهان نموده و پرچم خود را از اتنصاب بر دکل فرماندهی آنها دریغ نماید اساسا حرفی حقوقی و قانون پذیر نخواهد بود و اینکه بدون حکم دادگاه کشور بتوان حق مالکیت یک شرکتی را از او مصادره نماید بمنزله قانون جنگل است. اخیرا خبرگزاری روسی اسپوتنیک در خبر اعلام کرده که وزارت دریانوردی پاناما در بیانیه‌ای قاطعانه استفاده کشتی‌ها از پرچم پاناما برای اقدامات غیرقانونی که جان انسان‌ها را تهدید می‌کنند را محکوم کرده بود و اینگونه اعلام کرده که کشتی هایی که به وضوح قوانین، کنوانسیون‌ها و توافقنامه‌های بین المللی را نقض می‌کنند، تحت مجازات قرار خواهند گرفت. وزارت دریانوردی پاناما در بیانیه خود همچنین از لغو ثبت کشتی نفتکش  ریاح و بازپس‌گیری پرچم پاناما از این کشتی خبر داده است. ضمنا در خبرها آمده است که روابط عمومی منطقه یکم دریایی سپاه ایران روز پنجشنبه گذشته از توقیف یک کشتی ‌خارجی حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق توسط گشت‌های شناور سپاه در جنوب جزیره لارک در جزایر خلیج فارس خبر داده و اعلام نموده که این کشتی قوانین دریایی این منطقه را رعایت نکرده است.

اینکه پاناما بدون بررسی و داشتن حکم دادگاه و بصرف اعلام انگلیس و تحت فشار دونالد ترامپ بتواند به این واضحی نقض قوانین حقوقی نموده و حقوق مالکانه شرکتها که سالها در آن کشور هزینه مالیاتی داده اند را ندیده بگیرد برخوردی حقوقی میطلبد و ساختارهای حقوقی دولت در یک اقدام عاجلانه باید این کشور را در لاهه به میز محاکمه بکشانند تا معلوم شود همه جهان با قوانین جنگل اداره نمیشود. والسلام

حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد